چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۴۹۸۵
سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸

فکرشهر: تلاش کشاورزان بردخونی در شهرستان دیر استان بوشهر امسال در سوز سرمای طبیعت و بازی بازار قیمت‌ها دست خوش خرابی و افت قیمت شده است.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، سطح زیر کشت گوجه فرنگی در بخش بردخون شهرستان دیر ۴ هزار هکتار است که برداشت محصول از آبان شروه شده است و تا اردیبهشت سال بعد هم ادامه دارد.

گوجه کاران این بخش زودتر از هر جای دیگر محصول را برداشت می‌کنند و گفته می‌شود گوجه فرنگی خارج از فصل دارند.
اما امسال حاصل تلاش چند هزار کشاور بردخونی به دلیل باران و تگرگ از بین رفته و در روز‌هایی که می‌توانست برایشان روز‌های پر فروشی را رقم بزند باید نظار گر محصولی باشند که بر اثر خسارت تگرگ روی دستشان مانده است.

خراب شدن محصول، نبود خریدار، پایین بودن قیمت و هزینه‌های زیاد تولید دست به دست هم داده تا کشاورز چاره‌ای جز تحویل همین محصول به کارخانه‌های رب نداشته باشد.

کشاورزان می‌گویند: کارخانه‌های رب، گوجه را کیلویی ۱۵۰۰ تومان خریداری و از هر ۱۰ هزار تن باری که می‌فرستند حدود ۱۰ تا ۲۰ درصدش هم برگشت می‌خورد.

رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش بردخون هم می‌گوید: ۹۰۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی خسارت دیده اند و کشاورزان دیگر تمایلی به جمع آوری محصول ندارند، چون هزینه کارگر، سبد و حمل محصول بیشتر از آن چیزی است که به دستشان می‌رسد.

حدیث بحرینی افزوده: از کشاورزان خواسته ایم میزان خسارت را گزارش کنند تا به دنبال راهکار‌هایی برای جبران خسارت باشیم.

به گفته بحرینی خرید توافقی گوجه فرنگی به مدت یک هفته در شهرستان دیر آغاز شده است و هر کیلوگرم گوجه فرنگی ۲ هزار و ۶۰۰ تومان خریداری و به اصفهان ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه درصد بسیاری از کشاورزان محصولشان را بیمه نکرده اند گفت: به دلیل بالا بودن حق بیمه و پایین بودن تعهدات بیمه گر در قبال جبران خسارت، کشاورزان تمایلی به بیمه کردن محصولاتشان ندارند.

بحرینی اضافه کرد: کشاورزان باید از کشت تک محصولی خارج و از اصلاح الگوی کشت استفاده کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر