پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۹۹۷۲
پنجشنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶

فکرشهر: یک روانشناس گفت: یکی از اصول رابطه انسانی و سالم در تربیت فرزندان سالم از لحاظ روانی ثبات ابراز عواطف و احساسات از سوی والدین و بزرگ‌ترها است. یعنی اینکه فرزندان از  والدین و یا سرپرست‌شان انتظار رفتار غیرمنتظره و حالی به حالی نداشته باشند.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، عبدالصالح خزائی در خصوص نقش ثبات عاطفی در تربیت فرزندان اظهار کرد:  منظور از ثبات عاطفی این است که واکنش‌ها تقریباً یکنواخت، مناسب و متعادل نسبت به رفتارهای فرزندان در موقعیت‌های مختلف از خود بروز دهند.

وی اضافه کرد: با بررسی سبک‌های فرزند پروری والدین آنچه روشن است اینکه والدین با سبک‌های فرزند پروری مخصوص به خود می‌توانند تغییرات زیادی در فرزندان ایجاد کنند. در سبک فرزند پروری سالم مقتدرانه هدف والدین این است به احساسات فرزندان توجه و ارزش نهند و احساسات شان در هر موقعیتی برای آن‌ها مهم باشد؛ و این نیازمند وقت و انرژی زیاد جهت نهادینه کردن این اولویت مهم در خانواده است.

این دکتری روانشناسی تصریح کرد: گاهی به اشتباه نوع تربیت والدین اسکیزوفرن ساز و روان پریش کننده است. برای مثال اگر فرزند شما در یک زمان رفتاری انجام داد و شما از آن رفتار خوشتان آمد و تبسم کردید و در موقعیت زمانی دیگر همان رفتار و حرکت همانند آن را انجام داد و شما خشمگین و احساس رنجش کردید و بابت آن کار وی را شماتت کردید؛ در این وضعیت فرزند دچار سردرگمی و حیرت می‌شود و دقیقاً نمی‌داند که آیا رفتارش صحیح و پسندیده است یا صحیح و مطلوب نیست. در نتیجه این تغییر عاطفی باعث برداشت اشتباه در فرزندان و آسیب رساندن در روابط والد- فرزندی می‌شود.

خزائی بیان کرد: در فرایندهای مشاوره تربیتی مشاهده می‌شود که فرزندان در خانواده سرگردانند و والدین الگوهای خوبی برای آن‌ها نیستند و نمی‌توانند معیارهای یک رفتار مطلوب و صحیح را برای آن‌ها ترسیم کنند. یا اینکه والدین در بیان انتظارهای خود از فرزندان کوتاهی می‌کنند.

وی عنوان کرد: بیان معیارها و انتظارات صحیح و منطقی از فرزندان در تعامل وگفتگوهای خانوادگی در جهت برقراری ثبات عاطفی و هیجانی تاثیر به‌سزایی دارد. البته در این سرگردانی و سردی روابط والد- فرزندی، شکاف نسلی، فضای مجازی و آشفتگی و تنش‌های خانوادگی نقش دارند.

این روانشناس ادامه داد: از سوی دیگر امنیت و ثبات عاطفی فرزندان در ارزش‌ها و نگرش‌های والدین نسبت به فعالیت روزمره زندگی قابل سنجش است. اگر ما به عنوان پدر یا مادر مولفه ارزشی مانند نظم و ترتیب اهمیت قائلیم باید این ارزش مهم کم و بیش در تمامی امورات زندگی هویدا باشد.

خزائی گفت: اگر صداقت فرزندان برای شما یک ارزش فردی و خانوادگی است؛ این انتظار را همواره باید از او انتظار داشته باشید نه اینکه در جهت منافع شخصی یا در پوشش عدم صداقت مصلحتی، این ارزش مهم و اساسی در رشد و ثبات عاطفی نادیده گرفته شود. چرا که فرزندان مترصد این تعارضات و دوگانگی هستندو زمینه درونی سازی شخصیت ناسالم و نامنسجم را در آن‌ها فراهم می‌سازد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر