پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
عضو هسته مشاوره آموزش و پرورش استان بوشهر:
کد خبر: ۱۱۰۶۰۰
شنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱

فکرشهر: عضو هسته مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: مدرسه اجتماعی کوچک است که دانش آموزان را برای حضور در یک جامعه واقعی و بزرگ آماده می‌کند به همین دلیل مدرسه مجازی به هیچ عنوان جای مدرسه حقیقی را برای دانش آموزان نخواهد گرفت.

به گزارش فکرشهر، ندا کشاورز در باره اهمیت آموزش حضوری دانش آموزان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: هرچقدر تعامل بین معلم و دانش آموزان بیشتر و فرایند یادگیری بین آموزش دهنده و آموزش گیرنده تعاملی‌تر و امکان سئوال و جواب و اکتشاف برای دانش آموز فراهم‌تر باشد یادگیری بهتر و عمیق‌تر صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در برخی از رشته ها و مفاد درسی به آزمایشگاه، کار با ابزار و به نوعی کارورزی نیاز است آموزش گیرنده باید به صورت مستقیم در فضای کارگاهی و آزمایشگاهی قرار گیرد که این بخش از آموزش در فضای مجازی امکان پذیر نیست و آموزش به صورت ناقص صورت می‌گیرد. 

کشاورز خطاب به برخی از اولیا دانش آموزانی که از حضور فرزندان خود در کلاس‌های درس حضوری امتناع می‌کنند گفت: فرایند یادگیری در آموزش حضوری به صورت کامل انفعالی است این درحالی است که در فضای مجازی دانش آموزان در پشت صفحه رایانه و یا گوشی تلفن همراه فقط یک سری مطالب عنوان و یادگیرنده نیز فقط گوش می‌دهد در این شرایط یادگیری به صورت کافی و عمقی نخواهد بود.

ارزیابی لازمه آموزش است

وی با بیان اینکه آموزش خوب نیاز به ارزیابی دارد اظهار کرد: اگر از آموزش‌های ارائه شده ارزیابی درستی صورت نگیرد بخشی از آموزش انجام نمی‌شود این درحالی است که با ارزیابی امکان شناسایی نقاط قوت و ضعف دانش آموزان وجود دارد.

به گفته کشاورز ارزیابی در فضای مجازی به اذعان آموزش دهنده ها ممکن است به صورت مشورتی باشد و این ارزیابی ابزاری برای سنجش یادگیری به شمار نمی‌رود چنانچه دیده شده خیلی وقت‌ها نمره ارزشیابی خیلی خوب است اما در عمل آموزش به اندازه کافی صورت نمی‌گیرد. 

وی ادامه داد: یکی از مهمترین عواملی که یادگیری را بهتر و به آن عمق می بخشد داشتن انگیزه است.

کشاورز اظهار کرد: حضور فعال دانش آموز سر کلاس، ارتباط مستقیم با معلم، بودن در کنار سایر دانش آموزان و در فضای مدرسه انگیزه یادگیری دانش آموزان را افزایش می‌دهد این در حالی است که در آموزش مجازی این امکان فراهم نیست.

وی وجود سر و صدا، مناسب نبودن فضا برای آموزش، قطعی مکرر و سرعت  پائین اینترنت موجب ایجاد اختلال و کاهش انگیزه یادگیری در دانش آموز می‌شود.

آموزش مجازی برای یادگیرندگان با ویژگی خاص بی فایده است

این مشاور آموزشی با اشاره به حضور برخی یادگیرندگان با ویژگی خاص و اختلالات روان شناختی از جمله نقص توجه و یادگیری اضافه کرد: آموزش این دانش آموزان باید به طور حتم  تعاملی تر و با ابزار باشد و آموزش مجازی برای این گروه از دانش آموزان خسته کننده و بی فایده است.

کشاورز یادآور شد: بررسی‌ها نشان می‌دهد این گروه از دانش آموزان به دلیل اینکه امکان تمرکز در فضای مجازی ندارند از نظر فراگیری آموزش‌ها در این فضا به شدت دچار آسیب شدند.

فعالیت های پرورشی در فضای مجازی ابتر ماند

وی با تاکید بر ضرورت فعالیت‌های پرورشی در مدرسه افزود: هرچند تمام تلاش آموزش و پرورش در ۲ سال گذشته پرداختن به تمام بخش‌های آموزش و پرورش بود اما با این وجود  امکان پرداختن به کارها و برنامه‌های پرورشی به صورت کامل وجود نداشت.

کشاورز گفت: مدرسه بعد از خانواده نخستین جامعه کوچکی است که کودک وارد آن می‌شود و یک رسالت مهم آن آماده کردن دانش آموزان برای حضور در یک جامعه بزرگتر است که اگر این رسالت محقق نشود سایر هدف‌های آن نیز محقق نخواهد شد.

وی اضافه کرد: مدرسه با همه ویژگی‌هایی که دارد فضای دوستانه بچه‌ها، شخصیت معلم، مشاهده منش اولیای مدرسه و سایر موارد دیگر در جامعه پذیری و قانون پذیری دانش آموزان نقش ایفا می‌کند.

مدرسه مجازی فضایی مهیا برای دوستی‌های مجازی  

مشاور هسته مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: یکی از مهمترین نیازهای کودکان و نوجوانان روابط دوستانه است چون بخشی مهم از شخصیت آنها در این روابط شکل می گیرد مساله ای که در آموزش آنلاین برآورده نمی شود و استمرار این نوع آموزش‌ها دانش آموزان را مستعد انواع مشکلات روان شناختی می‌کند.

وی ادامه داد: مدرسه امن ترین محیط برای برقراری روابط دوستی بچه ها است و وقتی مدرسه به حاشیه رانده و آموزش به صورت صرف مجازی برگزار شود مسیر دوستی‌های مجازی برای دانش آموزان فراهم تر می‌شود. 

کشاورز با بیان اینکه باید دانش آموزان را به سمت دنیای واقعی گرایش بدهیم تاکید کرد: خانواده ها باید به این مساله توجه کنند که به هیچ عنوان دوستی‌های مجازی جای دوستی‌های واقعی را نمی‌گیرد و گسترش دوستی‌های غیرواقعی آسیب زیادی را به بچه ها وارد می‌کند.

وی با اشاره به اعتیاد اینترنتی گفت: اعتیاد اینترنتی امروز یکی از شیوه های جدید اعتیاد است که امروز به مساله حادی تبدیل شده است که باید مراقب کودکان و نوجوانان خود باشیم.

کشاورز با اشاره به تاکید سازمان جهانی بهداشت به ضرورت فراگیری مهارت‌های زندگی از سوی بچه‌ها افزود: از نظر سازمان جهانی بهداشت سواد تنها سواد خواندن و نوشتن نیست و فرد افزون بر خواندن و نوشتن باید مهارت‌های زندگی شامل همدلی، ایجاد ارتباط، جرات مندی، کنترل خشم، مدیریت استرس را بشناسد و بیاموزد و این مدرسه است که نقشی مهم در فراگیری این مهارت‌ها دارد.

کشاورز تاکید کرد: وقتی این فضا از بچه‌ها گرفته شود وآنها را به سمت گوشی‌های تلفن همراه و فضای مجازی سوق می‌دهیم فرصت تعامل، ابراز وجود و بیان خواسته ها از بچه‌ها گرفته می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر