چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: از دو سال پیش تاکنون پلنگان گرسنه با حمله به گله های روستایی و عشایری بخش ارم استان بوشهر خسارات جبران ناپذیری به دامداران این منطقه وارد می کنند اما آنان که به ستوه آمده اند، از روی ...
کد خبر: ۱۱۴۲۵
يکشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵

فکرشهر: از دو سال پیش تاکنون پلنگان گرسنه با حمله به گله های روستایی و عشایری بخش ارم استان بوشهر خسارات جبران ناپذیری به دامداران این منطقه وارد می کنند اما آنان که به ستوه آمده اند، از روی نجابت و حفظ محیط زیست تحمل کرده و خواستار تدبیر مسوولان برای حل این مشکل هستند.

\n\n

به گزارش فکرشهر، مناطق کوهستانی بخش ارم شهرستان دشتستان استان بوشهر یکی از زیستگاه های گونه های مختلف حیات وحش کشور از جمله پلنگ ایرانی است.

\n\n

پلنگ ایرانی به قول قدیمی ها حیوانی نجیب بوده و بی دلیل به مناطق انسانی وارد نمی شود اما درسال های اخیر به وفور در مناطق روستایی و عشایر نشین بخش ارم دشتستان مشاهده شده و با حمله به گوسفندان و بزهای اهالی خساراتی به آنها وارد و باعث آزار و صدمه زدن به انسانها و حیوانات اهلی شده است. 

\n\n

کاهش شمار گونه های حیات وحش منبع غذایی پلنگ دراین منطقه و سایر نقاط زیستگاه حیات وحش کشور بر اثر توسعه روزافزون روستاها و شهرها، تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ملی، خشکسالی های متوالی، خشک شدن چشمه ها، کاهش پوشش گیاهی منطقه و فعالیت شکارچیان سودجو، پلنگان را ناچار به ورود به مناطق انسانی برای تهیه غذا کرده است. 

\n\n

پلنگ ایرانی که مدتها از آن به عنوان گونه کمیاب و در معرض انقراض حیات وحش کشور یاد می کنند، گاهی از روی ناچاری برای یافتن غذا به مناطق چرای دام ها حمله ورشده و باعث خساراتی به دامداران می شوند که دفاع از جان خود و دامها توسط مردم نیز تهدیدی جدی برای این حیوان به شمار می رود. 

\n\n

دامداری دراین منطقه درگذشته به علت وفور مراتع، آب و علفزار براحتی صورت می گرفت امروز عوامل یادشده این حرفه را بشدت تهدید می کند و دامدارانی که در خط مقدم جهاد تولید و برطرف کردن نیازهای اساسی مردم با مشقت فراوان تلاش می کنند این گونه اتفاقات که یک شبه گله خود را طعمه پلنگ ببیند، گران تمام می شود.

\n\n

با این وجود باز هم در موارد زیادی نجابت و کرامت و علاقه دامداران این منطقه به حفظ حیات وحش و محیط زیست باعث شده تا براحتی از این موضوع بگذرند.

\n\n

آنان می گویند: از تحمل این وضعیت صبرشان لبریز شده و از پلنگان سخت عصبانی هستند ومی طلبد که مسوولان برای آشتی دامداران و این گونه نادر حیات وحش کشور چاره ای اساسی بیندیشند.

\n\n

\n\n

یکی از اهالی روستای رودفاریاب بخش ارم درگفت وگو با ایرنا گفت: درهفته گذشته شب هنگام حیوانی به آغل دام های ما در روستا حمله کرده و 20 راس بزغاله و گوسفند تلف و تعداد دیگری را زخمی کرد.

\n\n

احمد محمدی افزود: در این اوضاع و احوال خشکسالی و سختی های دامداری این دام ها تنها سرمایه خانواده ام است که این حادثه خسارت سنگینی به ما وارد کرده طوری که نه تنها شماری از دام هایم تلف شد بلکه تعدادی دیگر نیز زخمی و از چریدن عاجزهستند که نیاز به مراقبت دارند.

\n\n

وی اضافه کرد: دام های تلف شده معادل درآمد یکسال زحمت و فعالیت بود که با حمله پلنگ از بین رفت و هیچ کس هم جوابگو نیست.

\n\n

محمدی ادامه داد: با توجه به این که طبیعت و مهای اهلی را دوست داریم، نگران حیات وحش نیز هستیم و راضی نمی شویم آنها صدمه برسد.

\n\n

وی یادآورشد: اما وقتی شاهد تلف شدن سرمایه و هدر رفتن تلاش و زحماتمان واین که هیچ کس با ما همدردی نمی کند، هستیم، کاسه صبرمان لبریز شده و درصدد خودسرانه حل مشکل هستیم.

\n\n

محمدی بیان کرد: گزارش حمله های پلنگ به دام های اهالی روستا مکرر و زیاد هستند را نیز به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دشتستان ب همراه سی دی تصاویرارایه کرده ایم اما هیچ کس تاکنون پاسخی نداده است.

\n\n

وی افزود: در صورتی که ما کوچکترین آسیبی به پلنگ برسانیم باید جریمه بدهیم.

\n\n

یکی از عشایر بخش ارم گفت: حیوانی درهنگام چرا به دام هایم حمله و چهار راس بز را تلف و چهار راس را زخمی کرد.

\n\n

ابوالقاسم حسنی افزود: کسی بدرستی موقع حمله حیوان را ندیده که چه جانوری است اما از نحوه حمله و تلف کردن دام و مشاهده پلنگ در منطقه کوهستانی بخش و در مجاورت روستا اهالی یقین دارند که این حیوان پلنگ است.

\n\n

وی اضافه کرد: اگر مسوولان برای این مشکل فکری اساسی نکنند این حیوان مانند سالهای گذشته خسارات بیشتری به مردم وارد می کند و این امر باعث تهدید جان حیوان نیز خواهد شد.

\n\n

رییس شورای اسلامی بخش ارم گفت: از دوسال پیش تاکنون اهالی دامدار مناطق روستایی رودفاریاب، تنگ فاریاب، تنگ سوک و عشایر کوچرو منطقه شاهد حمله پلنگ به دام های خود هستند.

\n\n

ناصر زارع افزود: از آنجایی که این دامها سرمایه یک عمر تلاش دامداران است بیمه نبوده و هیچ دستگاه متولی برای پاسخگوی شکایات آنها نیست، تلف شدن دام ها توسط پلنگ خسارت جبران ناپذیری به این قشر است. 

\n\n

وی یادآورشد: حمله پلنگ به آغل و محل چرای دام های بخش ارم قصه تازه ای نیست و مواردی زیادی درسالهای اخیر رخ داده اما با وجود پیگیریهای صورت گرفته هیچ نتیجه ای حاصل نشده است و مردم همچنان نگران و از دست این حیوان عصبانی هستند.

\n\n

زارع گفت: پلنگ ایرانی از گونه های نادر است که حفظ و حراست از این حیوان با احیای زیستگاه و جلوگیری از حمله به آن ضروری است.

\n\n

رییس شورای بخش ارم بیان کرد: استقرار پاسگاه محیط بانی دراین بخش هم از لحاظ حفظ گونه های تغذیه این حیوان با تعقیب شکارچیان سودجو و آموزش اهالی و ودوستداران طبیعت وهم این که موقع حمله پلنگ به دام ها، مردم براحتی مراجعه کرده و مشکل خود را مطرح کنند لازم است.

\n\n

زارع با بیان این که این اتفاق چندین بار رخ داده است، از اداره محیط زیست خواست که برای حفظ و بقای حیات وحش نسبت به پرداخت خسارت به دامداران اقدام کند.

\n\n

رییس اداره حفاظت محیط زیست دشتستان گفت: کوهستانهای منطقه ارم به عنوان یکی از زیستگاه های حیات وحش مطرح است و در چشمه های اطراف تنگ فاریاب ارم و کوه های سیاه منطقه بوشکان وجود پلنگ با استفاده از دوربین های تله ای عسکبرداری و مستند به اثبات رسیده که در سالهای اخیر به دلایل مختلف این زیستگاه مورد تهدید قرار گرفته است. 

\n\n

صادق پورسالم افزود: درمواردی این حیوان به دنبال طعمه برای تغذیه به نزدیک ترین روستاها و عشایر پراکنده در منطقه نزدیک و به دام ها حمله کرده و آسیب هایی به آنها رسانده است.

\n\n

وی بیان کرد: دریکسال اخیر این موارد در روستاهای بخش ارم بیشتر مشاهده شده و اداره حفاظت محیط زیست دشتستان برای افراد خسارت دیده با تشکیل پرونده پیگیر است به گونه ای خسارات را جبران کند.

\n\n

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دشتستان دراین زمینه گفت: همچنین هماهنگی و رایزنی با شرکت های بیمه ای برای بیمه کردن دامهای اهالی در دست پیگیری است. 

\n\n

وی اضافه کرد: برای حل این مشکل دو رویه باید در نظر گرفته شود یکی حفاظت از حیات وحش و دیگری احیا و تقویت زیستگاه ها است.

\n\n

پورسالم اظهارکرد: انسانها با شکارهای بی رویه و غیرمجاز وارد قلمرو حیات وحش منطقه شده و با استفاده نادرست و ناصحیح از منابع طبیعی باعث از بین رفتن زیستگاه پلنگ و گونه های حیات وحش مورد تغذیه این حیوان شده اند.

\n\n

پورسالم بیان کرد: اگر چند سال همه مردم و دوست داران محیط زیست مشارکت کنند و جلوی شکارغیرمجاز حیوانات چهارپا نظیرکل، بز، خرگوش، قوچ و میش، تشی و دیگر حیوانات طبیعت در مناطق کوهستانی بخش ارم را بگیرند، شاهد حفظ و تولید نسل بیشتر این حیوان در منطقه خواهیم بود و به یقین این زیستگاه به حالت اولیه خود باز می گردد.

\n\n

وی گفت: هم اکنون طرح حفاظت مشارکتی از پلنگ آسیایی برای اولین بار در استان بوشهر دراین بخش آماده اجراست که کارهای مقدماتی و مطالعاتی آن انجام شده است.

\n\n

پورسالم افزود: این طرح که در واقع طرحی آموزشی و جلب مشارکت مردمی برای حفاظت از این گونه حیوان مورد تهدید است که اگر تامین اعتبار شود خرداد امسال اجرا خواهد شد.

\n\n

وی گفت: در این طرح علاوه بر جلب گروه ها و افراد دوستدار طبیعت دراین امر مسائلی از جمله نحوه حفظ زیستگاه و برخورد با طبیعت و از سویی دیگر برخورد با شکارچیان و حفظ جان حیوان آموزش داده می شود.

\n\n

وی در باره استقرار پاسگاه محیط بانی در بخش ارم اظهارکرد: اکنون به دلیل کمبود نیرو امکان این کار وجود ندارد مگر این که دولت با جذب نیرو و استخدام های جدید این امر را میسر کند.

\n\n

شهرستان دشتستان با مرکزیت شهر برازجان از مناطق مهم زیست محیطی استان بوشهر است و بخش ارم این شهرستان در منطقه کوهستانی شرق بوشهر واقع است. 

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر