پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: هر سال با آغاز فصل گرما در استان بوشهر، خبرهای مکرر و ناگواری ازغرق شدن و جان سپردن افرادی که بیشتر از جوانان و نوجوان هستند در رودخانه ها، کانال های آبیاری و دریا از نقاط مختلف این استان به گوش می رسد.\n\nاین رخدادها باعث داغدارشدن خانواده ها و ایجاد ناراحتی و اندوه درجامعه و از دست رفتن نیروهای آینده ساز کشور می شود. \n\nافزون بر جنبه عاطفی که حتی یک مورد آن اندوهبار است، آمارهایی که منتشر شده و به رسانه ها راه یافته، بیانگر حجم نسبتا بالای این رخدادهای در فاصله زمانی کوتاه است.
کد خبر: ۱۱۴۴۲
يکشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۲

فکرشهر: هر سال با آغاز فصل گرما در استان بوشهر، خبرهای مکرر و ناگواری ازغرق شدن و جان سپردن افرادی که بیشتر از جوانان و نوجوان هستند در رودخانه ها، کانال های آبیاری و دریا از نقاط مختلف این استان به گوش می رسد.

\n\n

این رخدادها باعث داغدارشدن خانواده ها و ایجاد ناراحتی و اندوه درجامعه و از دست رفتن نیروهای آینده ساز کشور می شود. 

\n\n

افزون بر جنبه عاطفی که حتی یک مورد آن اندوهبار است، آمارهایی که منتشر شده و به رسانه ها راه یافته، بیانگر حجم نسبتا بالای این رخدادهای در فاصله زمانی کوتاه است.

\n\n

برای نمونه از آغاز سال جاری (94) تا روز 20 اردیبهشت این سال، هشت نفر را که به طور دقیق اطلاع دارم و اگر بیشتر نباشد کمتر نیست جان خود را در رودخانه ها و کانال های آبیاری شهرستان های دشتستان و دشتی استان بوشهر براثر غرق شدگی از دست داده اند.

\n\n

همچنین شمار دیگری نیز که درحال غرق شدن بوده اند توسط نیروهای امداد و نجات و مردم از غرق شدن نجات یافته اند.

\n\n

به طور قطع هوای گرم که بیش ازهشت ماه براستان بوشهر حاکم است را نمی توان تغییر داد، از سویی جریان آب رودخانه ها و دریا و کانال های آبیاری را به دلیل این که حیات کشتزارها، باغ ها، نخلستان ها و معیشت مردم این مناطق به آنها وابسته است را نمی توان منحرف یا قطع کرد.

\n\n

اطلاعیه های کلی ممنوعیت شنا در رودخانه ها، کانال های آبیاری و سواحل دریا که از سوی برخی دستگاه ها انتشار می یابد نیز درخودداری و جلوگیری از شنای جوانان و نوجوانان و غرق شدن آنان دراین مکان ها اثر گذار نبوده است .

\n\n

پرسش هایی که وجود دارد این است:

\n\n

1- آیا وقتی از جوانان و نوجوانان می خواهیم که از شنا دررودخانه ها، کانال های آبیاری و سواحل دریا خودداری کنند و آنها را از این کار ممنوع می کنیم، فضا و مکانی برای شنای این افراد مانند استخر یا پلاژ جایگرین آن کرده ایم؟

\n\n

2- آیا درسواحل رودخانه ها، دریا و کانال های آبیاری مکان هایی برای شنای مردم بویژه جوانان و نوجوانان که از هرم و عطش گرمای بالای 45 درجه و شرجی و رطوبت بالای 90 درصد به جان آمده اند با امکانات و تجهیزات لازم و نیروی نجات غریق که خطر آن کم باشد، فراهم شده است؟

\n\n

3- آیا در 930 کیلومتر ساحل استان بوشهر و بیش از 10 شهر بندری با خلیج فارس یک شهربازی آبی که جوانان و نوجوانان بتوانند در آنجا خود را سرگرم و انرژی تخلیه کنند، ایجاد شده است؟

\n\n

4- آیا حق استان بوشهر این است که با این هوای گرم و شرجی و این همه ظرفیت های خدادادی شمار استخرها و پلاژهای شنای آن از شمار انگشتان یک دست کمتر باشد؟

\n\n

5- اگر امکاناتی در برخی شهرهای نفتی و گازی استان بوشهربرای تفریحات آبی وجود دارد، چرا باید مردم بومی از آنها محروم باشند؟

\n\n

6- آیا نباید دستگاه های مربوط درمحل هایی ازحاشیه رودخانه ها، کانال های آبیاری و سواحل که شنا کردن در آنها خطر آفرین است را با موانعی محصور کنند که امکان شنا برای افراد در آن مکان ها وجود نداشته باشد؟

\n\n

به نظر می رسد صدور و انتشار این گونه اطلاعیه ها فقط برای سلب مسوولیت از دستگاه ها برای بستن راه های پیگیری حقوقی خانواده هایی باشد که فرزندانشان را براثر غرق شدگی در رودخانه ها، کانال های آبیاری از دست داده اند.

\n\n

در سواحل برخی شهرهای بندری استان بوشهر از جمله بندر بوشهر و گناوه در سال های اخیر ساحل سازی های خوبی صورت گرفته است که باعث جذب گردشگران زیادی شده اما این ساحل سازی ها می تواند با ایجاد امکانات و فضاهایی برای ورزش های آبی از جمله شنا، قایق رانی و دیگر ورزش ها کامل شود.

\n\n

کمبود این فضاها و امکانات همه اش ناشی از نبود اعتبار و بودجه نیست زیرا استان بوشهر از لحاظ بودجه عمرانی درسال گذشته و چند سال اخیر در ردیف استان برتر کشور بوده است و شاید علت این محرومیت ها را باید در جای دیگری جست و جو کرد.

\n\n

به نظر می رسد ایجاد شناگاه های مجهز به امکانات و نیروی نجات غریق همانند پایگاه های اوراژانس جاده ای و امداد و نجات هلال احمر در حاشیه رودخانه ها، کانال های آبیاری و سواحل دریا که تردد مردم و مسافران امکان توقف آنها برای استراحت و شنا بیشتر است، ضروری باشد.

\n\n

همچنین شمار مدارس و آموزشگاه های شنا و غواصی موجود دراستان بوشهر باید افزایش یابد و هزینه های کمتری دریافت شود تا خانواده ها توان پرداخت هزینه های آموزش فرزندان خود در زمینه شنا را داشته باشند زیرا استانی ساحلی مانند بوشهر باید بیشتر جمعیت آن با فن شنا آشنا باشند.

\n\n

استفاده از توان و امکانات سازمان های مردم نهاد(غیردولتی) برای آموزش شنا، تربیت نیروهای نجات غریق، مراقبت از سواحل و دیگر اموری که قابلیت واگذاری به این سازمان ها را دارد، می تواند ثمربخش باشد. 

\n\n

به هرحال هشدار به مردم برای دورماندن از آب و دل به دریا نزدن، لوازم و مقتضیاتی دارد که باید فراهم باشد. 

\n\n

*خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی استان بوشهر

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر