چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۷۳۱۷
يکشنبه ۱۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵

فکرشهر: مراسم خاص و ویژه عید قربان در بین اهالی روستای بیدو بخش ارم شهرستان دشتستان استان بوشهر برگزار شد.

به گزارش فکرشهر به نقل از مهر، مذهب و اعتقادات به دین معنویت و اعیاد مذهبی و تاریخی از جله عید قربان مورد احترام و اهمیت زیادی در بین اهالی روستای بیدو بوده و هست.

اهالی این روستا از ایل قشقایی هستند و برای عید قربان مراسم مخصوصی برگزار می‌کنند.

اهالی این روستا حداقل شش ماه قبل از عید قربان هنگام تولد بره‌ای معمولاً به رنگ سبز و یا سفید و.... باشد، یک گوسفند نر را به عنوان بره قربانی انتخاب و نامگذاری می‌کنند و معتقد هستند که گوسفند قربانی باید نر بوده و حداقل شش ماه سن داشته باشد.

اهالی روستا این گوسفند را پروار بندی می‌کنند تا هنگام عید قربان سالم و چاق و پرگوشت باشد.

در روز عید قربان قبل از طلوع آفتاب، حمام و غسل کرده و لباس‌های نو و تمیزی را می‌پوشند. شب قبل سر و دست و پای بره را حنا بندی و شسته و یا رنگ آمیزی کرده و به چشمان بره سرمه کشیده و کارد مخصوص قربانی را به وسیله شخصی باتقوا و مؤمن دعای مخصوص خوانده، گودال کوچکی را می‌کنند.

ابتدا به بره شیرینی و آب و علف می‌دهند که گرسنه و تشنه نباشد و با نیت و خواندن دعا سر گوسفند قربانی را در درون گودال می‌برند که خون قربانی به بیرون از گودال نباید ریخته شود و مقداری از خون قربانی را با انگشت به پیشانی افراد حاضر و خانواده میمالند.

برای سلامتی و تندرستی و موفقیت خانواده دعا می‌کنند و سپس گوشت قربانی را بین افراد نیازمند و فقیر و همسایگان تقسیم می‌کنند.

شب عید قربان خانواده‌ها سعی می‌کنند که بهترین غذا روی اجاق خانواده پخته شود. استخوان‌های قربانی را دور نمی‌ریزند و داخل گودال ریخته و روی گودال را می‌پوشانند.

استخوان ساق پای قربانی را در داخل سفره نان می‌گذارند و تا سال آینده و عید قربان نگه می‌دارند و معتقد هستند که باعث خیر و برکت و افزایش روزی می‌شود.

در عید قربان بعد از فراغت از قربانی به دید و بازدید همدیگر می‌روند اگر کدورتی بین خود بوده برطرف می‌کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر