پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۷۹۶۹
سه‌شنبه ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵

فکرشهر: مشکل دنیا این است که مردم هوشمند پر از شک و تردید هستند.اما احمق‌ها و انسان‌های ساده لوح به عقاید احمقانه خودشان اطمینان صد در صد دارند.

به گزارش فکرشهر به نقل از ساعت سلامت، این جمله تامل برانگیز از شاعر و نویسنده مشهور چارلز بوکوفسکی است. شاید برای شما هم این پرسش مطرح شده باشد که چرا انسان های تحصیلکرده و با سواد و دارای مهارت‌های بالا اعتماد به نفس کمتری نسبت به افراد کم سواد و ساده لوح دارند و در زندگی به موفقیت‌های بیشتری می‌رسند.

پاسخ به این پرسش در یک نکته ظریف نهفته است. یادگیری یک فرآیند زمان بر است و برای اینکه به دانش یا مهارتی تسلط کافی داشته باشیم باید مدتها در آن زمینه آموزش ببینیم و تجربه کسب کنیم.

هنگام شروع یادگیری چون اطلاعات ما درباره موضوع بسیار کم است. با شروع یادگیری احساس می کنیم خیلی به دانش ما اضافه شده و اعتماد به نفس بالایی پیدا می کنیم. در حالی که دانش و توانایی ما درباره آن موضوع همچنان اندک،‌ناقض و اغلب اشتباه است.

افراد احمق و ساده لوح با دانش و مهارت کم نسبت به یک موضوع با اعتماد به نفس بالا با قاطعیت درباره هر موضوعی نظر می‌دهند. اما افراد هوشمند که فرآیند یادگیری را ادامه می دهند متوجه پیچیدگی موضوع می‌شوند و درباره مسائل با ملاحظه و گاه با شک و تردید صحبت می کنند.

اعتماد به نفس واقعی بعد از یادگیری

نتیجه این تناقض این است. که هنگام مباحثه، فرد ساده لوح و احمق نظرات خود را با  صدای بلند و قاطعیت مطرح می‌کند اما فرد هوشمند اعتماد به نفس کمتری دارند و از اینکه موضوعی را اشتباه یا نسنجیده مطرح کند، می ترسد. به همین علت مردم اغلب در هنگام انتخاب بین این دو فرد، فرد احمق را انتخاب می‌کنند و به او رأی می دهند.

به همین علت در نهایت فرد احمق موقعیت و موفقیت بیشتری کسب می‌کند.

با این حال اگر فرد هوشمند با پشتکار و سختی به یادگیری ادامه دهد و تسلط و مهارت کافی را به دست آ‌ورد. می تواند به سطحی از اعتماد به نفس برسد.

سلامت یک جامعه به سلامت تک تک افراد آن جامعه بستگی دارد. و در یک نگاه جامع فقط به سلامت جسمی افراد مربوط نمی شود. بلکه سلامت روان و سلامت اجتماعی را هم در بر می گیرد.

برای داشتن یک جامعه و افراد سالم باید به همه ابعاد زندگی توجه داشت. قطعا وجود و افزایش انسان‌های دانا به بهبود وضعیت سلامت فردی و اجتماعی یک جامعه کمک می‌کند.

اینکه در یک جامعه به عقاید افراد احمق و ساده لوح که قاطعانه سخن می‌گویند بیشتر اعتماد می‌ شود. یا به افراد دانا که با تردید و ملاحظه سخن می‌گویند. به فرهنگ یک جامعه مربوط می شود. و در جوامع مختلف متفاوت است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر