پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۸۰۳۹
سه‌شنبه ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸

فکرشهر ـ محمد محمدزاده فرد: مساله استخدام بومی ها و شهروندان استان بوشهر در صنایع به ویژه در شرکت سیمان دشتستان، مسوولیت های اجتماعی نفت نرگسی، ایجاد خیرین کارآفرین، بازسازی ساختمان های اداری و احداث ورزشگاه ها و مجموعه های کارگری در استان، از جمله مواردی بود که درباره آن ها با «مصدق کشاورزی» ـ مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر ـ به گفت و گو نشستیم. مسایلی که از سوی «کشاورزی» با پاسخ هایی امیدوارکننده همراه بود.

فکرشهر: جناب کشاورزی، همان طور که خود شما هم تاکید دارید، بحث استفاده و استخدام نیروهای بومی در صنایع به شدت در استان بوشهر کم رنگ است. این مساله نه فقط در بحث نفت و گاز در پارس جنوبی که در نفت نرگسی در دشتستان و حتی کارخانه سیمان دشتستان نیز دیده می شود. این روزها هم شنیده می شود که کارخانه سیمان دشتستان می خواهد استخدامی بزند. برای این مساله و به کارگیری نیروهای بومی در این شرکت سیمان در دشتستان، برنامه ای دارید؟
درباره به کارگیری نیروهای بومی، در استانداری هم گفت و گو کرده ایم؛ درباره واحدهایی که ظرفیت پذیرش نیروی جدید دارند و یکی از این واحدها کارخانه سیمان دشتستان است که بایستی به ازای کسانی که به هر دلیل، بازنشستگی یا بازنشستگی پیش از موعد دارند، به دلیل مشاغل سخت و زبان آور یا هر مورد دیگری، باید نیروهای بومی استخدام شوند. برای این مساله، فرایندی را ما در سیستم نهایی کرده ایم که ان شااله به محض ابلاغ نهایی و بازنشسته شدن آن افراد، قرار شده از طریق اداره تعاون، کار و رفاه، استخدامی های جدید صورت گیرد و از طریق مجموعه های ما اعلام شود. نظارت دقیق ما نه تنها در دشتستان که روی کلیه شرکت های استان انجام خواهد شد و اعلام کردیم بازرسان ما و ادارات کار و تعاون برای بررسی وضعیت موجود و چگونگی بهره مندی از نیروهای بومی فعال شوند. روی این قضیه مصریم و حتی استاندار محترم هم دستور دادند که در خصوص استخدام افراد از ظرفیت های موجود به جای افرادی که به طرق مختلف بازنشسته می شوند، بتوانیم جایگزینی نیروهای بومی را انجام دهیم.

فکرشهر: در مورد کارخانه سیمان دشتستان، تعداد افرادی که استخدام می شوند، مشخص شده؟
عدد دقیق مشخص نیست؛ چون درخواست هایی انجام شده برای مشاغل سخت و زیان آور و پروسه ای زمان بر است و درخواست ها متفاوت است و باید بررسی شود و بعدا ممکن است بازنشستگی کسی رد شود و... .

فکرشهر: در بحث شرکت نفت نرگسی چطور؟ این شرکت هم هیچ کاری انجام نداده برای مسوولیت های اجتماعی و تنها یک سال مبلغی به دشتستان داده و برای استخدام ها و دیگر مسوولیت هایش اقدامی نداشته.
مسوولیت های اجتماعی شرکت ها و کارآفرینان و کارخانجات، یکی از هدف های ما در سال ۱۴۰۱ است و امیدواریم بتوانیم گزارش خوبی آخر سال در این باره ارایه دهیم. هم کارخانه سیمان دشتستان و هم شرکت نفت نرگسی و هر شرکتی که در حوزه منطقه و قانون کار جمهوری اسلامی ایران باشد و تاثیرات محیطی و زیست محیطی اطراف داشته باشد، در مقابل جامعه هدفش مسوولیت دارد.

فکرشهر: برای وادار کردن این مجموعه ها به انجام وظایف قانونیشان، قدرت اجرایی هم دارید؟!
در بحث مسوولیت های اجتماعی در حوزه های مختلف، این اعتقاد را داریم که زمانی که محیط اطراف پذیرای کارخانجات و صنعت و هرگونه واحد تولیدی باشد، قطعا در بهره وری آن صنعت موثر است، لذا این به عنوان یکی از بدیهیات است و کارفرمایان باید به این موضوع توجه کنند. شاید یکی از دلایلی که باعث این وضعیت شده، این بوده که موضوع، مورد مطالبه و درخواست جدی نبوده. این عزیزان به واسطه گرفتاری هایی که در حوزه اجرایی دارند، کم تر به مسوولیت های اجتماعی خود پرداخته اند. ما با ادله کامل در خدمت این عزیزان خواهیم بود که باید به مسوولیت های اجتماعی خود عمل کنند و یک خبر خوب و مهمی هم به استان بدهم این است که ما در حال راه اندازی «خیرین کارآفرین» استان بوشهر هستیم که این خلا سال های سال بوده و به زودی خیرین کارآفرین راه اندازی خواهد شد و در کنار این خیرین، مسوولیت های اجتماعی شرکت ها خودش را بیشتر نشان خواهد داد و در قالب خیرین کارآفرین از ظرفیت مسوولیت های اجتماعی شرکت ها و کارآفرینان اجتماعی بیشتر استفاده خواهد شد.

فکرشهر: خیرین کارآفرین؟ اگر ممکن است در این باره توضیح دهید. چه کسانی هستند و قرار است چه کنند؟
ما تا امروز در استان بوشهر، خیر مدرسه ساز داشته ایم؛ خیر مسجد ساز، مسکن ساز و خیر سلامت اما خیرین کارآفرین نداشتیم. خیرین کارآفرین، از کارآفرینان حمایت خواهند کرد؛ از کارآفرینان و کارجویانی که می خواهند در استان فعالیت کنند اما محدودیت هایی دارند. به طور مثال، کارآفرینی می خواهد کاری راه اندازی کند و طرحش را دارد، ما هم می خواهیم وام بدهیم ولی فرد کارآفرین وثیقه ندارد؛ ما از ظرفیت خیرین کارآفرین می توانیم استفاده کنیم برای وثیقه یا این که خیرین بخشی از سرمایه گذاری را انجام دهند و در قبال تامین وسایل کارآفرینان ما مشغول کار شوند؛ ظرفیت بسیار خوبی در حوزه تسهیلات و تولیدی در استان داریم و کارهای جدید و خوبی را داریم و امیدواریم با همکاری سایر دستگاه های اجرایی بتوانیم ظرف مدت کوتاهی، این خیرین کارآفرین را در استان بوشهر در قالب یک انجمن بسیار قوی شکل دهیم.

فکرشهر: جناب کشاورزی، ساختمان اداری اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در برخی شهرستان ها مناسب نیست. مثلا در شهرستان دشتستان که به نظر می رسد ساختمان به بازسازی نیاز داشته باشد. مراجعین هم همیشه نسبت به وضعیت ساختمانی اداره کار برازجان و دشتستان معترض هستند. در این زمینه چه برنامه ای دارید؟
ساختمان ادارات شهرستانی در چند سال اخیر نوسازی شده است و به خصوص برای شهرستان هایی که فاقد ساختمان بوده اند، برنامه ریزی صورت گرفته و ساختمان جدید احداث شده است. در شهرستان دشتستان به واسطه این که ساختمان داشتیم، نمی توانستیم ساختمان جدید احداث کنیم. امسال نامه زده ایم و از ابتدای سال درخواست داده ایم برای فروش ملک فعلی به اضافه ملک دیگری که مربوط به حوزه تعاون است و از گذشته داشته ایم. دنبال این هستیم که مجوز فروش این دو ملک را بگیریم و ان شااله از طریق شورای برنامه ریزی استان مصوبه بگیریم و ساختمان جدید را برای اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی دشتستان، در قالبی که مصوبه اجازه اش را می دهد، انجام دهیم. اگر اجازه خرید را دادند، بلافاصله ساختمان جدید می خریم به جای ساختمان های فعلی و اگر الزاما گفتند ساخت، ساختمان جدید را احداث خواهیم کرد، اما در دستور کار جدی ما است و در صورت موافقت شورای برنامه ریزی استان برای فروش ساختمان های مستهلک قبلی، ساختمانی در دشتستان در خور مردم و جامعه هدفمان خریداری خواهد شد. 
بله معتقدیم در دشتستان با وجود این که آسانسور گذاشتیم و کمک هم کرده، ولی هنوز ساختمان مناسب نیست و ان شااله بتوانیم برای ساختمان جدید اقدام کنیم. در شهرستان دشتستان، برای احداث ساختمان جدید چه خرید باشد و چه احداث، مشکل زیرساخت نداریم.
در شهرستان بوشهر هم ساختمان قدیمی است و برای ایمن سازی آن باید اقدام کنیم، به ویژه که این روزها بحث ایمن سازی ساختمان ها خیلی مطرح است.

فکرشهر: برای ورزشگاه های کارگران چطور؟ به طور مثال، ورزشگاه یا همان استادیوم کارگران شهرستان دشتستان، سرمایه ای است که دارد هدر می رود، چرا که اصلا به آن رسیدگی نمی شود و به حال خود رها شده است.
در خصوص مجموعه های ورزشی کارگری، در سال های گذشته، استان بوشهر یکی از استان های فقیر در حوزه ورزش کارگری بوده و در چند سال اخیر تلاش هایی کرده و کارهایی انجام داده ایم؛ الان چهار مجموعه ورزشی کارگری در دست ساخت داریم. سالن ورزشی در اهرم، سالن ورزشی در خورموج، استخر کارگری در بوشهر را داریم و یک مجموعه کارگری در گناوه در دست ساخت داریم. ما در استان بوشهر فقط یک مجموعه اوقافی کارگری داشتیم که در شهر بوشهر است و یک زمین چمن ورزشی در دشتستان که به صورت ناتمام توسط مجموعه راه و شهرسازی ساخته شده بوده و در زمان های گذشته به اداره کار سابق واگذار شده. در برخی شهرستان ها از طریق مسوولیت اجتماعی برای ساخت و ایجاد مجموعه های ورزشی اقدام می‌کردیم و ما اعتقادمان بر این است که برای دشتستان هم می شود از ظرفیت مسوولیت اجتماعی واحدها، کارخانه سیمان و بقیه واحد‌های تولیدی در شهرستان استفاده کرد و آن را توسعه داد. تا امروز آن توسعه انجام نگرفته. این زمین به صورت هیات امنایی و مستقل از ما اداره می شود و در آخرین جلسه هیات امنا نیز اعلام کردیم که مدیریت آن مجموعه را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا بتوانیم احیای آن را انجام دهیم. آنجا چون زمین چمن طبیعی دیده شده بود، با شرایط آب و هوایی آنجا و با توجه به این که درآمدزایی خاصی هم نداشته و خودگردان بوده و اعتبارات خاصی هم نداشته رها شده و من هم معتقدم این مجموعه نیاز به مدیریت بهتر دارد. سه نفر درخواست داشتند برای احیای آنجا و درخواست ها را به هیات امنا داده ایم.

فکرشهر: هیات امنا؟
اداره مجموعه های ورزشی کارگری، به صورت هیات امنایی مرکزی در تهران است و ما به صورت هیات اجرایی هستیم و امسال برای بهبود مدیریت زمین چمن دشتستان اقدام خواهیم کرد. ما یک سری شروط هم داریم و از تهران هم داریم پیگیری می‌کنیم برای استفاده از ظرفیت هایی که آنجا وجود دارد، ولی هنوز استفاده نشده است.
معتقدیم، در زمانی که اعتبارات دولتی نیست، استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی راهکار است. امسال صد در صد، در دشتستان این کار را انجام خواهیم داد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر