پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: وضعیت آب در شهرستان دشتی بحرانی است و کمبود منابع آبی و هدررفت بالای آب می‌طلبد که مردم با صرفه‌جویی در مصرف، زمینه مدیریت مطلوب بحران آب را فراهم سازند.\n\nبه گزارش فکرشهر، این روزها در کشور آب حال روز خوشی ندارد و منابع زیر زمینی به شدت با کاهش مواجه شده است که می‌طلبد مردم در مصرف آن صرفه‌جویی کنند.\n\nاستان بوشهر و به تبع آن شهرستان دشتی نیز که جزو مناطق گرم و خشک ایران محسوب می‌شود، از این قضایا جدا نیست و کمبود آب در آن احساس می‌شود.
کد خبر: ۱۲۱۵۷
سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳

فکرشهر: وضعیت آب در شهرستان دشتی بحرانی است و کمبود منابع آبی و هدررفت بالای آب می‌طلبد که مردم با صرفه‌جویی در مصرف، زمینه مدیریت مطلوب بحران آب را فراهم سازند.

\n\n

به گزارش فکرشهر، این روزها در کشور آب حال روز خوشی ندارد و منابع زیر زمینی به شدت با کاهش مواجه شده است که می‌طلبد مردم در مصرف آن صرفه‌جویی کنند.

\n\n

استان بوشهر و به تبع آن شهرستان دشتی نیز که جزو مناطق گرم و خشک ایران محسوب می‌شود، از این قضایا جدا نیست و کمبود آب در آن احساس می‌شود.

\n\n

با توجه به اینکه استان بوشهر یکی از قطب‌های کشاورزی کشور محسوب می‌شود، بخش زیادی از آب به این امر مهم اختصاص داده می شود که نیاز است برنامه‌ریزی‌های لازم برای برداشت اصولی آب صورت گیرد.

\n\n

از طرفی برداشت‌های بی‌رویه از چاه‌ها و مصرف زیاد مردم در منازل به کاهش آب کمک کرده است؛ هر چند کاهش بارندگی و خشکسالی‌های اخیر نیز بی‌تاثیر نبوده است.

\n\n

در سال‌های اخیر تلاش‌ها و گام‌های خوبی در این خصوص برداشته شده که کافی نیست و مردم نیز باید به مسئولان کمک کنند و بحران آب را جدی بگیرند.

\n\n

این روزها در استان شاهد هستیم که دشت‌ها یکی پس از دیگری به دلیل کاهش منابع آبی ممنوعه اعلام می‌شود که این خود زنگ خطری محسوب می‌شود و مردم باید بیش از پیش هوشیار باشند و در مصرف آب صرفه جویی کنند تا نسل‌های آینده ما با مشکلی مواجه نشوند.

\n\n

بحران آب در دشتی جدی گرفته شود

\n\n

فرماندار شهرستان دشتی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: بحران آب در این شهرستان جدی است و نیاز است که دستگاه‌های اجرایی در این زمینه برنامه ریزی کنند و مردم نیز در این زمینه همکاری کنند.

\n\n

غلامرضا مهرجو افزود: همه دستگاه‌های اجرایی شهرستان باید بحران آب را جدی و راهکاری لازم را در این خصوص ارائه دهند.

\n\n

مهرجو با بیان اینکه مصرف آب در بخش کشاورزی باید برنامه‌ریزی شود، تصریح کرد: رعایت الگوی کشت، اصلاح شبکه‌های آبیاری و بهینه سازی و استانداردسازی در کشاورزی امر ضروری است.

\n\n

وی بیان کرد: نصب کنتور هوشمند و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری یکی دیگر از اقدامات مهم است که باید اهتمام ویژه ای توسط دستگاه‌های متولی صورت گیرد.

\n\n

مهرجو اضافه کرد: از دستگاه‌های متولی خواسته‌ایم که در برنامه‌های تبلیغی در زمینه صرفه‌جویی و فرهنگ‌سازی مصرف آب در سطح شهرستان مورد توجه قرار دهند.

\n\n

اجرای طرح‌های آبخیزداری

\n\n

وی بیان کرد: با توجه به اهمیت موضوع، از بخشداران نیز خواسته‌ایم که در سطح بخش‌های خود جلساتی با شوراها و دهیاران با حضور ادارات امور آب، جهاد، آبفار برگزار کنند و آنها را نسبت به مهم توجیه کنند.

\n\n

فرماندار دشتی به اولویت های سال جاری نیز اشاره و گفت: با توجه به کاهش بارندگی و خشکسالی‌های اخیر اجرای طرح‌های آبخیزداری، اجرای بند ذخیره تغذیه جهت تقویت منابع آب، تکمیل مطالعات آب و اتمام پروژه های آبرسانی در اولویت اعتبارات سال جاری قرار دارد.

\n\n

غلامرضا مهرجو یکی از مشکلات اساسی در هدر رفت آب را فرسوده بودن شبکه‌های توزیع آب عنوان کرد و یادآور شد: شبکه‌های توزیع آب در این شهرستان باید نوسازی شود.

\n\n

وی همچنین تفکیک آب شرب از فضای سبز در سطح شهرستان تاکید کرد.

\n\n

۴۰ درصد شبکه‌های آب روستایی دشتی فرسوده است

\n\n

مدیر آب وفاضلاب روستایی شهرستان دشتی نیز گفت: متاسفانه در فصل گرما مشترکین الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند و همین امر باعث شده مشکلاتی در روستاها ایجاد شود.

\n\n

محمد قائدی با اشاره به اینکه مصرف آب در روستاها بیشتر از شهرها است، افزود: در حال حاضر ۴۰ درصد شبکه‌های آب روستایی در سطح شهرستان فرسوده است که با هر چه زودتر نوسازی شوند.

\n\n

قائدی ادامه داد: هم اکنون با برنامه‌ریزی و تمهیدات لازم به روستاهای شهرستان آبرسانی صورت می‌گیرد و جاهای که کمبود آب احساس شود با تانکر آبرسانی می‌شود و تلاش داریم مردم با هیچ مشکلی مواجه نشوند.

\n\n

قائدی از مردم خواست با صرفه جویی در مصرف آب به ما کمک کنند تا فصل تابستان را به خوبی پشت سر بگذاریم.

\n\n

هدررفت آب بالا است

\n\n

مدیر آب و فاضلاب شهر خورموج نیز به مهر گفت: در حال حاضر ۱۸ هزار اشتراک شهری در سطح شهرستان وجود دارد که مصرف روزانه آب آنها ۱۵ هزار و ۵۰۰ متر مکعب آب است.

\n\n

ایمان ایمانی از مصرف زیاد آب توسط مردم انتقاد کرد و افزود: فرسوده بودن شبکه آب نیز یکی دیگر از مشکلات در سطح شهرستان است که برای نوسازی آنها ۳۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

\n\n

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی آب از این طریق به هدر می رود، تصریح کرد: در سال گذشته ۵ کیلومتر شبکه آب شهر خورموج و کاکی توسعه ونوسازی شد و در سال جاری نیز این کار تداوم خواهد شد.

\n\n

وی بیان کرد: در اوخر سال گذشته نیز مخزن پنج هزار متر مکعبی شهر کاکی نیز وارد مدار شد و این همین امر کمکی خوبی به شهر کاکی شد.

\n\n

منبع: مهر

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر