پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
در سفر یک روزه معاون اجرایی رییس جمهور به استان بوشهر مصوب شد؛
کد خبر: ۱۲۳۱۳۰
سه‌شنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳

فکرشهر: معاون اجرایی رییس جمهور که برای بررسی اجرای مصوبات سفر رییس جمهور در سال گذشته به استان بوشهر سفر کرده بود، در بازدید از دو طرح کلان در شهرستان دشتستان، قول داد اعتباری معادل هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان به این دو طرح اختصاص یابد.

به گزارش «فکرشهر»، «احمد بنافی»، فرماندار دشتستان، در بازدید «صولت مرتضوی» ـ معاون رییس جمهور ـ و هیات همراهش و البته استاندار بوشهر و دیگر مسوولین استانی از سد دالکی، با بیان اینکه سد دالکی موثر در کنترل سیلاب و موجب کاهش مشکلات باغداران و مردم دشتستان خواهد شد، خواستار تامین اعتبار لازم برای تکمیل سد دالکی شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر نیز در این بازدید اظهار کرد: ۲ میلیون اصله نخل و بیش از ۴هزار خانوار کشاورز در انتظار تکمیل این سد هستند و تکمیل سد دالکی، پیش‌نیاز پایدار سازی مشاغل کشاورزی در بیش از ۱۳هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی شهرستان دشتستان است.

علی محمدی پیشرفت فیزیکی سد را ۴۲ درصد عنوان کرد و افزود: کنترل سیلاب‌های معدود زمستان و رهاسازی پیوسته این آب در فصول گرم سال، کمیت و کیفیت خرمای این منطقه را ارتقاء خواهد داد و اقتصاد مبتنی بر کشاورزی دشتستان را شکوفا خواهد کرد و با توجه به پیشرفت مناسب پروژه و تکمیل بودن شبکه آبیاری پایاب آن، امکان بهره‌برداری کشاورزان از این سد در کمترین زمان ممکن وجود خواهد داشت.

معاون اجرایی رییس جمهور نیز گفت: این سفر با هدف نظارت میدانی بر اجرای دستورات رئیس جمهور و بررسی روند اجرای مصوبات سفر اول صورت گرفته است. آنچه از محل منابع عمومی اجرای مصوبات سفر اول بوده بیش از ۱۲۰ درصد در سال گذشته تخصیص یافته و در سال ۱۴۰۱ نیز برخی اعتبارات تخصیص یافته است.

صولت مرتضوی اظهار داشت: تامین منابع مالی اجرای طرح راه آهن بوشهر به شیراز نیز از محل تهاتر نفت اختصاص یافت و امید است طرح راه آهن وارد فاز جدیدی شود و در بازه زمانی تعریف شده به بهره برداری برسد.

وی افزود: شرط رییس جمهور این است که انجام سفر دوم مستلزم تحقق مصوبات سفر اول است و ما در این بازدید‌های میدانی مشکلات فراروی اجرای طرح‌ها را برطرف و منابع مالی لازم را تامین می‌کنیم.

معاون اجرایی رییس جمهور برای تأمین اعتبار به میزان ۱۰۸۰میلیارد تومان جهت تکمیل سد دالکی و همچنین تأمین اعتبار به مبلغ ۸۰۰ میلیارد تومان جهت تکمیل بزرگراه در حال ساخت دالکی به کنارتخته در دو سال قول مساعد را داد و توضیح داد: هزار و ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل سد دالکی تخصیص می‌یابد و این اعتبارات تا سال ۱۴۰۳ تخصیص می‌یابد و محل تامین منابع از تهاتر نفت، ماده ۵۶ و منابع عمومی بودجه است.

همچنین معاون اجرایی رییس جمهور از طرح در دست اجرای بزرگراه دالکی به کنارتخته بازدید کرد و و در نشستی که با هدف رفع موانع طرح بزرگراه دالکی انجام شد، ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل باند دوم بزرگراه مصوب شد و مرتضوی برای تامین این اعتبار قول مساعد داد.

بزرگراه دالکی - کنار تخته به طول ۱۸ کیلومتر در ۲ قطعه به عنوان مهم ترین محور‌های ارتباطی جنوب کشور؛ بخشی از کریدور شمال به جنوب کشور به شمار می‌رود که بندر بوشهر را به استان‌های مرکزی و شمال کشور متصل می‌کند. این بزرگراه یکی از مهمترین و پرترافیک‌ترین محور‌های شریانی ورودی و خروجی استان بوشهر به سمت استان فارس است که کاهش مسافت و بار ترافیکی از مهم‌ترین اهداف این طرح است. با وجود گذشت بیش از پنج سال از شروع عملیات اجرایی طرح دالکی - کنارتخته تنها ۴ کیلومتر آن تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است.

به گزارش «فکرشهر»، سد دالکی نیز با حجم مخزن ۲۷۰ میلیون مترمکعب و شبکه‌های آبیاری دالکی و کلل با زیر پوشش قرار دادن ۹ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی نخیلات در شهرستان دشستان، از طرح‌های حائز اهمیت وزارت نیرو در استان بوشهر به شمار می‌رود. سد دالکی بزرگ ترین طرح توسعه منابع آب استان بوشهر است و آب مورد نیاز ۲ میلیون اصله از نخیلات دالکی، دهقاید، وحدتیه و سعدآباد دشتستان و بخشی از حقابه تالاب حله را تامین می‌کند. ارتفاع این سد ۱۰۶ متر و طول تاج آن یک هزار و ۱۷۶ متر است و بر روی حوزه آبریزی به مساحت پنج هزار و ۱۱۰ کیلومتر مربع ساخته می‌شود.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر