پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۹۹۲۷
يکشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵

فکرشهر: راهداران جهادگرانی هستند که در تابستان گرم و سوزان، در موسم سیل و راهبندان زمستان‌های بوشهر و آنگاه که زائران حسینی عازم زیارت سالار شهیدان می‌شوند، مردانه و سرسختانه با حضور در جاده ها و تامین امنیت کاربران جاده‌ای ایثار می‌کنند.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، راه‌ها یکی از سرمایه‌های اصلی کشور هستند و راهداری فعالیتی است که با نگهداری از راه‌ها و اقداماتی استاندارد، ایمنی محورهای ارتباطی را افزایش می‌دهد؛ نیروهای راهدار نیز همان جهادگرانی هستند که وظیفه نگهداری، نظارت و مراقبت از راه‌های جاده‌ای را برعهده دارند.

جاده‌ها و راه‌ها نقش اساسی در توسعه و رشد اقتصادی کشور دارند هر چند نگاه به حوزه راهداری از منظر اجتماعی نیز مورد تاکید است.

اگر چه در استان بوشهر سرما و یخبندان به مانند سایر استان‌های دیگر وجود ندارد اما بارش‌هایی رعد آسا در کمترین زمان ممکن به سیل بدل می‌شوند و همین امر به طور معمول انسداد راه‌ها و جاده‌ها و حتی در برخی از محورهای کوهستانی ریزش کوه را به همراه دارد.

اما در این میان این نیروهای راهدار هستند که در کنار سایر نیروهای امدادی و شاید بیش از دیگر نیروها در شرایط سخت وقوع سیلاب‌های لحظه ای استان بوشهر نقش آفرینی می کنند و اجازه نمی‌دهند جاده‌ها با سیلاب و ریزش کوه بسته بماند و مانعی در عبور و مرور کاربران جاده ای ایجاد شود.

۲۶ آذر ماه هر سال، یادآور صدور فرمان امام راحل (ره) در سال ۱۳۶۲ در زمینه اعزام کامیون‌ها به بنادر جنوبی برای تخلیه کالاهای وارداتی از مبادی دریایی کشور است، این روز برای آگاه سازی هر چه بیشتر جامعه با نقش و جایگاه صنعت حمل ونقل، از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور به عنوان روز حمل ونقل و یکم دیماه نیز به دلیل آغاز طرح زمستانه راهداری بعنوان روز راهدار معرفی و این هفته بعنوان هفته راهداری و حمل و نقل جاده ای نامگذاری شده است.

این ایام هر ساله فرصتی می‌شود تا از راهداران، کامیون‌داران، اتوبوس داران و سایر فعالان در بخش حمل و نقل تقدیر شود.

16 ایستگاه راهداری بوشهر به خط شدند

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر در همایشی که امروز به همین مناسبت در بندر بوشهر برپا شده بود، سخنان خود را با آغاز طرح راهداری زمستانه آغاز و اعلام می‌کند: هرسال قبل از آغاز فصل بارش‌، نیروهای راهدار اقدام به لایروبی دهانه پل‌ها، رودخانه‌ها، قنوات و هموارسازی مسیر سیلاب‌ها با هدف عبور ایمن و کم خطر آب‌های سطحی از عرض محورهای ارتباطی می‌کنند تا در زمان وقوع بارندگی مردم با مشکلی روبرو نشوند.

عبدالکریم اخترشناس ادامه می‌دهد: در طول بارندگی سال گذشته با همت نیروهای راهداری هیچ یک از محورهای ارتباطی استان بوشهر مسدود نشد و تنها در نقاط کوهستانی از جمله محور اهرم - فراشبند، جم - فیروزآباد، بوشهر- دالکی به کنارتخته با ریزش کوه روبرو شدیم که در کمتر از ۲۴ ساعت بازگشایی شد.

آنطوری که اخترشناس اعلام می‌کند: سال گذشته نیروهای راهداری با استقرار در محورهای ارتباطی دچار سیلاب، ۲۰ فقره امداد رسانی انجام داده و اجازه ندادند شهروندی دچار حادثه شود.

وی ادامه می دهد: امسال نیز طرح راهداری زمستانی از نیمه آذر ماه با هدف ایجاد ایمنی در جاده‌ها و ارائه خدمات مناسب به مسافران با ظرفیت ۳۰۰ نفر در قالب ۳۴ گروه با ۲۲۰ دستگاه ماشین آلات راهداری در محورهای ارتباطی این استان آغاز شده است.

به گفته اخترشناس امسال نیز تیم‌های راهداری در ۱۶ ایستگاه راهداری و هفت راهدارخانه، گلوگاه‌ها و مناطق حیاتی راه‌های استان بوشهر برای ارائه خدمات مناسب و استفاده از امکانات، ظرفیت ها و قابلیت های مرکز مدیریت راه‌های استان مستقر هستند.

ارائه خدمات، ارتقاء توانمندی و حفظ آمادگی نیروهای راهداری، مراقبت از راه‌ها، ابنیه و تاسیسات موجود در محورهای ارتباطی از هدف‌های اجرای طرح راهداری زمستانی است.

اخترشناس می‌گوید: بخشی از لجستیک سنگین راهداری در مناطق کوهستانی استان از جمله محور دالکی - کنارتخته، اهرم - فراشبند و جم - عسلویه برای بازگشایی مسیر در حوادث احتمالی همچون ریزش کوه مستقر می‌شوند.

راهدار همواره دغدغه امنیت و سلامت جاده را دارد

در این نشست که همه فعالان راهداری و حمل و نقل حضور داشتند فرصتی شد تا با یکی از راهداران، این جهادگران جاده‌های تفتیده بوشهر هم صحبت و دغدغه ها و مشکلات آنها را بشنویم.

ضرغام عارفی یکی از راهداران استان بوشهر از شهرستان گناوه است که امروز فرصتی شد تا دل از جاده ها بکند و بعنوان یکی از راهداران نمونه در آئین گرامیداشت روز راهدار حضور یابد.

او سخن خود را این طور شروع می کند: راهدار شب و روز ندارد و پا به پای نیروهای اورژانس و پلیس در جاده‌ها حاضر و همیشه دغدغه امنیت و سلامت کاربران جاده ای را دارد و در حالت آماده باش است.

عارفی ادامه می‌دهد: در مناسبت‌های مختلف از جمله عید نوروز، یلدا و آئین‌های مذهبی که همه در کنار خانواده های خود هستند این جهادگران راهداری هستند که هر چند تعداد آنها انگشت شمار است اما با همین تعداد کم در زمان حادثه نخستین گروهی هستند که در صحنه حاضر می‌شوند.

اما او گله مندی هم در خصوص قراردادی بودن خود و بسیاری از همکارانش داشت؛ عارفی با بیان اینکه بعد از ۲۷ سال هنوز به صورت نیروی قراردادی کار می‌کند ادامه می‌دهد: نیروهای راهدار با وجود همه سختی‌های کار اما در بخش رفاهیات و معیشت با مشکلاتی روبرو هستند که انتظار می‌رود مسئولان به این مساله رسیدگی کنند.

او کمبود نیرو را از جمله دیگر مشکلات نیروهای راهداری استان بوشهر عنوان می‌کند و می‌گوید: شمار نیروهای راهدار مستقر در گناوه از ۴۰ نفر امروز به دلیل بازنشستگی و سایر موارد دیگر به ۲۵ نفر کاهش یافته و همین امر باعث فشردگی کار بر نیروهای موجود شده است.

به گفته عارفی کمبود نیرو باعث شده هر راهدار مسئولیت اداره چند دستگاه ماشین آلات راهداری را داشته باشد و همین امر موجب ایجاد شیفت‌های کاری سنگینی شده است.

کار سختی که سختی کار ندارد

وی می گوید: مشکل بعدی نداشتن سختی کار است، هم‌اکنون راهداران علاوه بر فعالیت‌های سخت در گرما و سرما به عنوان مشاغل سخت ثبت نشده است هر چند اطلاع داریم که وزراتخانه در تلاش است که بتوانند ابلاغ سختی کار برای راهداران را دریافت کند و این امر در دست بررسی است.

اما در کنار راهداران بخش دیگری از مجموعه حمل نقل که نقش مهمی در جابه جایی کالا دارند کامیون داران هستند؛ تاریخ انقلاب اسلامی حماسه آفرینی کامیون‌داران در سال ۱۳۶۲ در زمینه اعزام کامیون‌ها به بنادر جنوبی برای تخلیه کالاهای وارداتی از مبادی دریایی کشور را که اجازه ندادند مورد هجوم دشمن بعثی قرار بگیرد فراموش نخواهد کرد.

استان بوشهر با دو کریدور شمال - جنوب و شمال - غرب دارای موقعیت فوق العاده ای در جابه جایی کالا و مسافر است به نحوی که سالانه بیش از چهار میلیون مسافر و هفت میلیون تن کالای اساسی و بار از این استان به اقصی نقاط کشور جابه جا می‌شود.

در زمان حاضر ۶ پایانه بار در قالب ۱۵۴ شرکت و سه پایانه مسافربری در قالب ۳۸ شرکت در استان فعال است.

آنطوری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر می‌گوید: چند سالی که که کامیون‌داران و اتوبوس داران در کنار جابه جایی بار و مسافر در محورهای ارتباطی مختلف کار جابه جایی مسافر و تجهیزات به سمت مرز شلمچه برای زیارت اربعین را نیز برعهده دارند.

براساس اعلام اخترشناس از پنجم تا ۲۹ شهریور ماه ۴۰ هزار و ۱۲۳ مسافر اربعین در قالب یک هزار و ۶۰۶ سفر جابه جا شده اند.

سید محمود دستغیبی مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر با یادآوری حماسه آفرینی کامیون داران در دوران هشت سال دفاع مقدس می گوید: کامیون‌داران در دوران دفاع مقدس، مردانه در مقابل دشمن ایستادگی کردند و امروز نیز در برهه های زمانی مختلف ثابت کرده اند همیشه پشتیبان نظام و انقلاب هستند.

او ادامه می‌دهد: اگر کشور به مثابه یک پیکر باشد جاده ها رگ‌های این پیکر و کامیون‌داران همانند گلبولهای قرمز که وظیفه رساندن اکسیژن و مواد غذایی را به بدن دارند، نیروهای راهداری نیز همانند گلبول‌های سفید در بدن انسان وظیفه ایمن سازی را برعهده دارند و امروز مسئولیت چهار هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی، بزرگراه و آزاد راه با این قشر است.

او در خصوص فعالیت کامیون‌داران نیز می گوید: هرچند در توطئه های اخیر دشمنان در تلاش برای ایجاد اختلال در روند حمل و نقل کالا بودند اما با بصیرت و هوشمند رانندگان این توطئه آنان نیز نقش برآب شد و تاکنون بیش از ۲هزار و ۳۵۰ بارنامه حمل بار در استان صادر شده است.

دستغیبی اضافه می‌کند: آمارها نشان می‌دهد در هشت ماه گذشته چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به وسیله سه هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون در استان جابه جا شده است.

در این بین به سراغ یکی از کامیون‌داران نمونه استان رفتم؛ شهاب دهقان که به دلیل همکاری در خصوص انتقال تجهیزات مورد نیاز در ایام اربعین در مرز شلمچه کامیون دار نمنونه لقب گرفته، می گوید: کامیون‌داران خالصانه برای تامین نیاز مردم در هر عرصه ای که لازم باشد حاضر و مسئولیت جابه جایی کالاها را برعهده دارند.

به بیان دهقانی دشمن بارها تلاش کرده با ایجاد مشکلاتی برای کامیون‌داران آنها را از انجام وظیفه خود بازدارند اما این قشر همیشه ثابت کرده اند که در روزهای سخت در کنار انقلاب و این مردم بوده و هستند و اجازه نمی‌دهند در هر شرایطی کشور با مشکل روبرو شود.

اما این کامیون‌دار نمونه بوشهری از مشکلات قشر کامیون‌داران هم می‌گوید: امروز این قشر در زمینه تامین اقلام مصرفی مورد نیاز خود از جمله لاستیک، اقلام و لوازم یدکی و قطعات مورد نیاز کامیون‌ها با مشکلاتی روبرو است که انتظار می‌رود دولت سیزدهم با تلاشی جهادی در این زمینه گام‌هایی اساسی بردارد.

دهقانی می‌گوید: امروز به دلیل برخی مشکلات اقتصادی دخل و خرج کامیون داران، کرایه ها و هزینه ها با هم همسانی ندارد.

اگر چه ایجاد و بسط و گسترش راه های مختلف کشور یک دستاورد بزرگ است اما نگهداری و مراقبت و حراست از این شبکه در هم تنینده که برعهده اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای است کاری بس دشوارتر به نظر می رسد.

راهداران همواره با نگهداری، بهسازی و ایمن سازی راه‌های کشور مسیر توسعه و افزایش بهره وری اقتصادی را هموارتر می‌کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر