پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۷۳۶۰
پنجشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۳

فکرشهر: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: ۲۱۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب برای بخش میراث فرهنگی رهاورد دور دوم سفر رئیس جمهور به این استان است.

به گزارش فکرشهر، نصرالله ابراهیمی روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: سهم میراث فرهنگی استان بوشهر از محل اعتبارات دور نخست سفر رئیس جمهور به این استان ۲۰ میلیارد تومان بوده که ۱۵ میلیاردتومان برای بافت تاریخی و پنج میلیارد تومان برای سیراف است.

وی افزود: از کل اعتبار مصوب برای بخش میراث فرهنگی، ۱۴۰ میلیارد تومان برای ساماندهی بافت تاریخی بوشهر است که از این مبلغ ۳۰ میلیارد تومان مربوط به متمم دور نخست سفر رئیس جمهور به استان بوشهر و ۱۱۰ میلیارد تومان نیز مربوط به دور دوم سفر است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر با اشاره به بافت تاریخی بوشهر با ۳۸ هکتار مساحت، تصریح کرد: از جمله پروژه‌های مهم میراث فرهنگی در بافت تاریخی بوشهر احیای گذر تاریخی مسجد شیخ سعدون به درمانگاه فدک بعنوان یکی از گذرهای شریانی و پرتردد گردشگری به طول ۸۰۰ متر است که بخشی از آن از محل اعتبارات دور نخست ساماندهی و قرارداد ساماندهی بخش دیگری از این گذر منعقد و تلاش می‌شود امسال مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

ابراهیمی اضافه کرد: در همین ارتباط ۱۵ میلیارد تومان قرارداد با پیمانکار برای سنگ‌فرش گذر تاریخی مسجد شیخ سعدون به درمانگاه فدک در بافت تاریخی بوشهر منعقد شده که قرار است جداره‌های بناهای موجود در این مسیر مرمت و ساماندهی شود.

وی ادامه داد: بخش دیگر این اعتبار برای استحکام بخشی اضطراری ۱۵ ابنیه تاریخی موجود در بافت ثبت شده در فهرست آثار ملی که از آسیب‌پذیری جدی و خطر پذیری بالایی برخوردارند هزینه می‌شود و در زمان حاضر در مسیر انتخاب پیمانکار قرار دارند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: در زمان حاضر۲۵۰ بنای تاریخی واجد ارزش و یکصد بنای تاریخی ثبت در فهرست آثار ملی در بافت تاریخی بوشهر وجود دارد که قدمتی ۱۵۰ ساله و مربوط به دوره قاجاریه هستند.

وی با بیان اینکه تاکنون این میزان اعتبار برای احیا بافت تاریخی بوشهر تخصیص نیافته است، اظهار کرد: تلاش می‌شود با تخصیص این اعتبار و پروژه‌های تعریف شده روند احیا بافت تاریخی بوشهر و منطقه تاریخی سیراف کنگان با جدیت بیشتری دنبال شود.

ابراهمی گفت: اجرای این پروژه‌ها در بافت قدیم بوشهر موجب ترغیب مالکان به امر مرمت و بهسازی بناهای تاریخی، فراهم‌کردن زمینه لازم برای حضور سرمایه‌گذاران در بافت و پیگیری آنها برای تملک بناهای تاریخی که امکان واگذاری از طریق مزایده عمومی با هدف ایجاد فضاهای اقامتی و پذیرایی شده است، وجود دارد.

وی ادامه داد: در کنار ساماندهی بافت تاریخی ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای مرمت یک سری از بناهای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی در سایر مناطق استان بوشهر مصوب شده است که تلاش می‌شود با استحکام بخشی و جداره سازی بناها مرمت و ساماندهی شوند.

ابراهیمی با بیان اینکه رویکرد میراث فرهنگی در بافت تاریخی بوشهر توجه به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است گفت: در سال‌جاری ۶ بنای تاریخی که یا دارای مالکیت خصوصی و یا در اختیار دولت و به بخش خصوص واگذار شده با رویکرد اقامتی پذیرایی مورد بهره‌برداری و در مدار گردشگری قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: این عمارت‌ها و بناهای تاریخی شامل عمارت گلشن، زنده‌پی، کمندی، شیخ الاسلامی، هنری و مَلِک هستند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: همچنین تلاش می‌شود امسال قلعه نصوری در سیراف نیز مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی با اشاره به تخصیص ۳۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهور به بندر سیراف افزود: ساماندهی، مرمت و استحکام بناهای تاریخی حاصل از کاوش‌های باستان‌شناسی که در سال‌های گذشته کاوش شده و حفاظت و حصارکشی محدوده‌های تاریخی از جمله بنگسار و تَل آتشکده نیز از جمله اقدام‌های انجام شده در منطقه تاریخی سیراف است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر افزود: بخشی از این اعتبار نیز صرف مبلمان محور گردشگری سیراف شامل تابلوهای راهنمایی، ایستگاه مکث گردشگران و نورپردازی دره لیر سیراف با هدف فراهم کردن زمینه لازم برای بازدید گردشگران از این فضا در شب انجام شده است.

وی ادامه داد: همچنین در سفر دوم رئیس جمهور به استان بوشهر ۲۰ میلیارد تومان نیز به مرمت و بازنگری موزه رئیسعلی دلواری که با محتوای مقاومت مردم جنوب است اختصاص یافته و کار طراحی آن به پایان رسیده و در مسیر انتخاب پیمانکار قرار دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر