چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۷۹۵۳
پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹

فکرشهر: فوق تخصص خون و آنکولوژِی کودکان می گوید : در استان بوشهر کم خونی های ارثی مانند تالاسمی و کم خونی داسی شکل زیاد است.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، نادر شکیب آزاد افزود: خستگی زودرس، رنگ پریدگی، خستگی دراثر فعالیت روزانه، تپش قلب، عدم تحمل فعالیت‌های عادی و در موارد شدیدتر کاهش وزن و عدم تمایل به خوردن غذا از علائم کم خونی در کودکان است.

وی توصیه کرد: در این شرایط باید مصرف مایعات افزایش یابد. اما در مورد کم خونی فقر آهن که در کودکان نیز بسیار شایع است باید به تغذیه توجه و از مواد غذایی که آهن بالا دارد مانند گوشت قرمزاستفاده کرد.

فوق تخصص خون و آنکولوژِی کودکان اضافه کرد: در بین دختران نوجوان هم فقر آهن شایع است که باید از قرص آهن استفاده کنند و برای شیرخواران هم برای پیشگیری از ۶ ماهگی تا ۲ سالگی قطره آهن استفاده شود.

شکیب آزاد با بیان اینکه سرطان خون درکودکان شیوع چندانی ندارد گفت:، اما به بیماران در این زمینه توصیه شده دارو‌ها را درست مصرف کرده، به تغذیه آن‌ها توجه شود. از طرفی باید مراقب بود دچار عفونت نشوند، زیرا عفونت در بین آن‌ها شدید و طولانی است، و در جمع و اماکن شلوغ از ماسک استفاده کنند.

وی بیان داشت: تب‌های طولانی، رنگ پریدگی، خستگی زودرس، کاهش پلاکت‌ها، علائم خون ریزی، لکه‌های قرمز زیرپوستی که نشان دهنده پلاکت پایین است، عفونت‌های شدید و ضعیف، بزرگی غدد لنفاوی، بزرگی کبد و طحال از علائم سرطان خون است.

فوق تخصص خون و آنکولوژِی کودکان عنوان کرد: کم خونی‌های ارثی طولانی مدت همراه فرد هستند و بعضی از آن‌ها رفع شدنی نیست و در ۲ نوع مینور و ماژور است.

شکیب آزاد افزود:مینور همان ناقل بودن بیماری است و در خود فرد علائمی جز خستگی زودرس ایجاد نمی‌کند و نگران کننده نیست، اما اگر دو نفر که داری کم خونی مینور هستند با هم ازدواج کنند فرزندان آن‌ها دچار کم خونی ماژور و تالاسمی می‌شوند پس توصیه افراد دارای کم خونی مینور ازدواج فامیلی انجام ندهند یا قبل از ازدواج آزمایش‌های لازم را برای اطمینان انجام دهند که بعد از ازدواج چار مشکل نشوند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر