چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۰۸۷۵
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۲

فکرشهر: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر از آغاز عملیات مبارزه با آفت کنه گردآلود خرما از ابتدای خرداد در نخلستان‌های استان خبر داد.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، احمد سبحانی گفت: امسال به دلیل پایین بودن دما و رطوبت نسبی در ماه‌های فروردین و اردیبهشت در مقایسه با سال‌های گذشته، فعالیت کنه‌های تارتن نخیلات دیرتر آغاز شد؛ به همین دلیل و با توجه به پیش آگاهی قبلی، مبارزه با این آفت در بیشتر نخلستان‌ها تقریبا از ابتدای خرداد ماه آغاز شده است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود با توجه به شرایط محیطی متنوع در مناطق مختلف استان، عملیات مبارزه تا پایان تیرماه نیز ادامه داشته باشد.
 
سبحانی گفت: در مدیریت این آفت، شروع فعالیت بسیار مهم است و پیش از آن، سمپاشی توصیه نمی‌شود. 

وی افزود: آغاز فعالیت کنه تارتن خرما بستگی به دما، رطوبت نسبی هوا و وزش باد‌های گرم موسمی دارد و با پایش دما، رطوبت، بررسی خوشه‌ها و استفاده از تجربه‌های محلی می‌توان زمان دقیق فعالیت آفت را معین نمود تا از سمپاشی‌های بی‌رویه جلوگیری شود.
 
سبحانی ادامه داد: در استان بوشهر تقریبا تمامی ارقام به این آفت حساس بوده و در صورت عدم مبارزه به‌موقع خسارت بسیار بالایی از نظر کمی و کیفی به محصول وارد می‌شود. این آفت با تغذیه از شیره غذایی برگ و میوه‌ها، باعث خشک شدن پوست میوه شده و اگر خسارت ادامه یابد اندازه میوه و ارزش غذایی آن بسیار کاهش پیدا می‌کند و در صورت تداوم فعالیت، میوه و خوشه حالت غبارآلود به خود گرفته و بازارپسندی محصول به شدت کاهش می‌یابد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر