پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۰۹۶۴
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۴

فکرشهر: نخست‌وزیر ژاپن ادعا کرد که اوکراین با چین به توافقی رسیده که در صورت وقوع حمله اتمی علیه این کشور، پکن تضمین‌های امنیتی به کی‌یف ارائه کند.

به گزارش فکرشهر از فارس، «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن امروز (دوشنبه) ادعا کرد که اوکراین تحت حفاظت چتر هسته‌ای چین قرار دارد و طرفین بر سر همکاری در این موضوع در سال ۲۰۱۳ به توافق رسیده بودند.

در تاریخ پنجم دسامبر ۲۰۱۳، «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین و «ویکتور یانوکوویچ» رئیس جمهور وقت اوکراین توافقنامه همکاری و بیانیه‌ای را در مورد تعمیق بیشتر مشارکت راهبردی دو کشور امضا کردند. طرفین در آن زمان همچنین توافقنامه‌هایی را در زمینه همکاری در حوزه‌های اقتصاد، فناوری، حفظ انرژی و منابع تجدیدپذیر امضا کردند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، کیشیدا در این‌باره گفت: «در پاسخ به این سوال که آیا اوکراین توسط چتر اتمی [چین] محافظت می‌شود، باید بگویم که از توافقات بین چین و اوکراین برای همکاری موثر آگاه هستم».

وی درباره ادعای خود توضیح داد که چین موافقت کرده است تا در صورت حمله اتمی کشوری به اوکراین یا تهدید به حمله با استفاده از تسلیحات هسته‌ای، تضمین‌های امنیتی به اوکراین ارائه کند.

پیش از این، «لی هوی» نماینده ویژه چین در امور اوراسیا نیز گفته بود که پکن از کشورهای اروپایی که خواستار یافتن دلایل شروع درگیری در اوکراین هستند، حمایت می‌کند و بر این اساس به دنبال گزینه‌های پایان این جنگ است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر