پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۰۹۸۹
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱

فکرشهر: آفت چوب‌خوار حدود ۶ هزار هکتار از نخیلات استان بوشهر را که بیشتر در شهرستان‌های تنگستان و دشتستان هستند را آلوده کرده و باعث خسارت زیادی به کشاورزان شده است.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، استان بوشهر با حدود ۳۴ هزار هکتار نخیلات و تولید بالغ بر ۱۶۵ هزار تن خرما از جایگاهی مهم در تولید این محصول در کشور برخوردار است، اما با وجود گسترش آفت‌های چوبخوار در سال‌های اخیر آسیب‌های جدی به نخلستان‌های این استان وارد شده است.

آفت چوبخوار خرما شامل دو نوع سوسک معروف به کرگدنی» (شاخ دار) و «شاخک بلند است که در تنه درخت پنهان می‌شود و در طول دوره فعالیت از تنه درخت و قسمت‌هایی از برگ‌های انتهایی و دم خوشه تغذیه می‌کند و باعث می‌شود تا  درخت از درون پوک شود و خوشه‌ها و شاخه‌ها از بین بروند و پس از مدتی نخل‌های راست قامت را به زانو در می‌آورد.

به دلیل مخفی و پنهان بودن فعالیت آفت، تشخیص حضور و فعالیت آن در مراحل اولیه برای باغدار بسیار مشکل است و خسارت زمانی مشخص می‌شود که جمعیت بالا رفته و کار کنترل سخت شده است.

خشکسالی‌های پی‌درپی از دهه ۹۰، کاهش کمی و کیفی آب، کاهش قیمت فروش خرما و افزایش هزینه‌ها باعث شده باغ‌داران رغبتی به شخم، بهداشت و تغذیه باغ خود نداشته باشند و مجموع این‌ها سبب شده امروز بنیه باغ‌های نخیلات استان بوشهر ضعیف و محیط برای رشد و پرورش آفت چوبخوار خرما فراهم شود.

در چند سال اخیر پیگیری‌های متعددی از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر برای مقابله با آفت چوبخوار انجام شده است که یکی از آن‌ها شیوه مدیریت تلفیقی آفت است که اجرای باید با کمک باغداران انجام شود.

کارشناسان سازمان جهادکشاورزی به باغداران توصیه می‌کنند برای کنترل آفت چوبخوار از روش هرس یا تکریت، سوزاندن تنه‌های افتاده، قرص‌های گازی، پوشاندن نخل و تله‌های نوری استفاده کنند.

کانون فعالیت آفت چوب خوارحدود ۶ هزار هکتار از ۳۴ هزار هکتار نخیلات استان بوشهر را دربر گرفته که بیشتر در شهرستان‌های تنگستان و دشتستان گزارش شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر