چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۱۴۰۵
سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳

فکرشهر: کشت جلبک اسپرولینا از استخر‌های پرورشی به عنوان منبع بالقوه غذا، دارو و سوخت در برخی روستا‌های استان بوشهر اجرا شده که باعث ایجاد اشتغال پایدار شده است.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، اسپیرولینا نوعی جلبک سبز آبی از شاخه سیانوباکترهاست که پروتئین، آنتی‎اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی بی‌شماری دارد.
 
 طبق محاسبات صورت گرفته، این جلبک مفید حاوی ۴۰ تا ۸۰ درصد پروتئین است و سرعت رشد آن بسیار زیاد است، به همین دلیل امروزه به صورت تجاری در سامانه‌های کشت بزرگ در هر آب‌وهوایی حتی گرمسیری برای مصارف انسانی و حیوانی کشت داده می‌شود.
 
جلبک اسپرولینا در کشور‌های در حال توسعه، از آن به عنوان منبع بالقوه غذا، دارو و سوخت استفاده می‌شود.
 
 پرورش و بهره‌برداری از این ریزجلبک‌ها در سال‌های اخیر رونق یافته و در ایران نیز این حوزه در حال توسعه  و  در حال حاضر شرکت‌های داروسازی، مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی تقاضای بالایی برای خرید این جلبک مفید دارند، چرا که بسیاری از افراد تمایل دارند روزانه به عنوان یک داروی گیاهی یا بخشی از رژیم غذایی خود آن را مصرف کنند.
 
امروزه ماسک‌ها و لوسیون‌های حاوی جلبک اسپیرولینا طرفداران زیادی پیدا کرده است. از جمله خواص جلبک اسپیرولینا می‌توان به پیشگیری از سرطان، کاهش دهنده کلسترول بد و تری گلیسیرید، کاهش قند خون در افراد دیابتی، کاهش فشار خون، کمک به درمان مسمومیت، بهبود افسردگی و استرس و ضد التهاب اشاره کرد.
 
در استان بوشهر نیز مدل‌های روستایی بسیار جذابی از جمله در روستای دهرود سفلی بخش ارم دشتستان از استخر‌های پرورش جلبک اسپیرولینا برای ایجاد اشتغال پایدار ایجاد شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر