چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۱۴۶۴
سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷

فکرشهر ـ  محمود نیکنام*: خشكسالی های چندین ساله كمر كشاورزان را شكسته و سبب مهاجرت بخش زیادی از روستاییان به شهرها یا حاشیه های شهر شده است. 

به زعم همه كارشناسان و اندیشمندان، مهار و انحراف روان آب های سطحی و سیلاب بر روی پهنه سطحی زمین به منظور حفاظت و توسعه منابع طبیعی و بهبود كمی و كیفی منابع طبیعی زیرزمینی و جلوگیری از خشکسالی و مهاجرت روستا نشینان و کشاورزان به شهرها، امری اجتناب ناپذیر است. 

در همین حال، همگان استحضار دارند كه استان بوشهر سالهاست که با خشكسالی دست و پنجه نرم می كند، این در حالی است كه در این مدت در برخی سال ها، باران هایی هم می آمد كه در چشم به هم زدنی تبدیل به روان آب می شد، اما مهار نمی شد؛ برای نمونه، پارسال بارش های نسبتاً خوبی را شاهد بودیم كه می توانستیم بهتر و بیشتر از آن بهره برداری كنیم.

در سال های اخیر بسیاری از مسوولین نسبت به این موضوع احساس وظیفه کرده اند و برای مهار روان آب ها، صرفه جویی در مصرف بی رویه آب در بخش كشاورزی و طرح های مختلف وارد میدان شده اند، از جمله این اقدامات احداث چندین بند خاکی و اب بندان است.

آب بندان در واقع یک استخر ذخیره خاکی و بسیار بزرگ است که از گود کردن و خاک برداری یک محدوده و ریختن و کوبیدن و ایجاد دیواره دور این محدوده به وجود می‌آید. آب های مازاد در فصول غیرزراعی در آب بندان ها ذخیره می شود و در فصول زراعی از آن بهره برداری می شود. 

اما با توجه به اینکه اکثر آب بندان ها از قدمت زیادی برخوردار هستند و با وسایل مقدماتی احداث شده اند، دارای عمق کمی هستند و دیواره های آنها از استحکام کافی برخوردار نیست و با بارش سنگین باران، احتمال تخریب دیواره و بروز خسارات وجود دارد؛ اتفاقی که در بسیاری از آب بندهای استان بوشهر از جمله در بخش «ارم» شهرستان دشتستان به وقوع پیوسته و متاسفانه دیواره ها و حتی کف آب بندهای ایجاد شده، نیز تخریب شده است و همچنین میزان هدررفت آب از طریق نشت زیاد شده و با ورود رسوبات حجم ذخیره آب در آب بندان‌های احداث شده، کاهش یافته است. از جمله این وضعیت، در آب بندهایی رخ داده که برای مهار آب های سطحی در اطراف شهر «تنگ ارم» ایحاد شده؛ ۴ بند اصلی به انحاء مختلف دیگر آن اثربخشی لازم را ندارند و نیاز مبرم به ترمیم و بازسازی دارند.

در وافع، این نیاز مبرم آب بندها است که باید لایروبی، افزایش عمق مخزن، تحکیم و تثبیت دیواره بر روی آن ها انجام شود.

چهار آب بندی که برای تنگ ارم در نظر گرفته شده و در سال های ابتدایی تاثیر بسیار زیادی برای تأمین آب کشاورزی داشت، متاسفانه و به گواه عکس های پیوستی، در حال از بین رفتن هستند و قطعاً بهسازی آنها بر افزایش حجم ذخیره آب و افزایش مهار آب های سطحی بسیار با اهمیت است. 

لذا عاجزانه از همه مسوولین مرتبط از جمله بخشدار، فرماندار، مسوولین منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دشتستان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، مدیر کل برنامه و بودجه استان، معاون عمرانی استاندار و در رأس همه مسوولین از آقای استاندار محترم، تقاضامندیم موضوع لایروبی، ترمیم و بهسازی آب بندهای اطراف تنگ ارم را جدی بگیرند و با همت همه جانبه کشاورزانی را که با زجر و زحمت در پی چرخاندن چرخ اقتصاد هستند، یاری نمایند.

شایان ذکر است که عمده ی تولیدات کشاورزی تنگ ارم، گندم است که تلاش برای خودکفایی در این زمینه مورد تأکید رهبر معظم انقلاب و همه مسوولین کشوری است و هر اقدامی در این باره بسیار اثربخش است و قطع به یقین رضایت همگان را در پی دارد.

* رییس شورای اسلامی شهر «تنگ ارم»

نظرات بینندگان
حسین
|
-
|
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
سد تنگ ارم که نیاز مبرم به لایروبی دارد طبق نظارت گذشته باید از حمایت کشاورزانی که از این سد استفاده می‌کنند نیز برخوردار گردد چرا که زمین کف سد نفوذ ناپذیر میباشد (سول) و فقط آب ذخیره می‌گردد جهت استفاده روزمره شهر و یا کشاورزان و برای ذخایر زیر زمینی منبع خوبی نمی‌باشد 
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر