جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۱۴۷۶
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷

فکرشهر: حجت الاسلام موسوی لایحه جدید عفاف و حجاب را یک قدم به جلو دانست و گفت: محدودیت از خدمات اجتماعی و جریمه‌های مالی نقش موثری در کاهش جرایم مربوط به عفاف و حجاب دارد.

به گزارش فکرشهر از رسا، لزوم رعایت حجاب و پاسداری از مرزهای عفت و حیا، یکی از مسلّمات و واجبات بلكه از ضروريّات دين‏ اسلام است و در زمان ما همه كسانى كه با مسلمانان معاشرت دارند فهميده اند كه يكى از برنامه هاى تمام فِرَق مسلمين حجاب است كه كم كم به يك شعار تبديل شده و به آن پايبند هستند.

منشأ این موضوع توصیه ها و تأکیدها و دستورهایی است که در متون مقدس اسلامی درباره «حجاب و عفاف» بیان شده است و در این بین و در کنار آیات قرآن، احادیث به جا مانده از پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) و ائمه معصومین(علیهم السلام) و روایاتی که از سیره آن حضرات حکایت می کند، یکی از مهم ترین منابع استنباط حکم حجاب از منابع اسلامی است.

حجت الاسلام موسوی در چهارمین جلسه نشست اصلاح و بازنگری در لایحه حمایت از عفاف و حجاب که به همت پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت با همکاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) برگزار شد به بیان نظرات و راهکارهای خود در این زمینه پرداخت که در ادامه می‎‌خوانید:

حجت الاسلام موسوی رئیس مؤسسه باقرالعلوم با اشاره به اینکه تبصره ماده ۶۳۸ قبل از لایحه عفاف و حجاب وجود داشت، ابراز کرد: قاضی حکم ۷۴ ضربه شلاق را می‌توانست بدهد و بر حسب اطلاع من این حکم تاکنون اجرا نشده و قاضی جریمه پنج روز تا دو ماه را می توانست به ۵ تا ۵۰ هزار تومان تبدیل کند ولی با این وجود جرایم بازدارنده نبود.

رئیس مؤسسه باقرالعلوم با بیان اینکه درماده ۶۳۸ باید ضابط قضایی، مجرم را در محل دستگیر می کرد و سپس قاضی حکم می داد، گفت: قانونی که عملا امکان اجرایش وجود نداشته باشد، بود و نبودش فرقی ندارد؛ در این قانون جدید عفاف و حجاب  یک قدم به جلو رفته‌ایم و احکام کیفری را تصویب کرده‌ایم.

وی در بحث تبلیغات و فرهنگی این لایحه عملکرد صدا و سیما را خوب ارزیابی کرد و گفت: سیاست گذاری فرهنگی نیاز به ابزارهای دیگری دارد؛ ابزارهای محدودیت از خدمات اجتماعی و جریمه های مالی نقش موثری در کاهش جرایم مربوط به عفاف و حجاب دارد.

حجت الاسلام موسوی شروع مجازات در این لایحه را از جریمه مالی تا جلوگیری از خدمات اجتماعی را هوشمندانه دانست و اظهار داشت: جریمه ۲۰۰ هزار تومانی برای شخصی که در طبقه متوسط به بالا زندگی می کند، بازدارنده نیست و بیشتر برای قشر ضعیف جامعه بازدارنده است در حالیکه اساساً پدیده بی‌حجابی در طبقه پایین وجود ندارد و مخصوص طبقه مرفه است.

رئیس مؤسسه باقرالعلوم با اشاره به اینکه جریمه باید متناسب با درآمد باشد، خاطرنشان کرد: جرایم مانند محرومیت خروج از کشور، محرومیت از معاملات و انفصال خدماتی، نقش موثری در بازدارندگی طبقات مرفه جامعه دارد و کم کردن جریمه به صورت مستقیم از حساب مجرم نقش بازدارندگی زیادی را دارد، البته باید توجه شود که آیا قانون‌گذار این اجازه را می‌دهد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر