پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۱۹۲۳
چهارشنبه ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰

فکرشهر: رئیس اداره منابع آب گناوه گفت: مطالعه مقدماتی امکان احداث چهار سد در حوضه‌های آبریز چهارروستایی، دره گپ و رجدون این شهرستان به انجام رسیده است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، سیدعبدالرسول محمدی روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران این شهرستان به مناسبت هفته صرفه جویی آب اظهار کرد: بمنظور جلوگیری از هدر رفت میلیون‌ها مترمکعب آب ناشی از بارندگی و استفاده بهینه از این نعمت خدادادی‌، مطالعات امکان سنجی احداث چهار سد بر روی رودخانه‌های چهارروستایی ،دره گپ و رجدون در دستور کار قرار گرفت که تاکنون طرح مطالعات فاز یک آنها به پایان رسیده است و با تامین اعتبار لازم تکمیل مطالعات فازهای بعدی انجام خواهد شد.

وی گفت: باتوجه به ضرورت تلاش خواهد شد عملیات نقشه ‌برداری و ژئو تکنیک سد چهارروستایی جهت تکمیل مطالعات فاز ۲ را اجرا کنیم.

محمدی افزود: به منظور نقشه برداری زمینی و تکمیل ژئوتکنیک این سد با احداث یک راه دسترسی ۱۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که به کمیته برنامه‌ریزی شهرستان پیشنهاد شده است.

رئیس اداره منابع آب گناوه گفت: سد چهارروستایی سومین سد در استان بوشهر بعداز سد رئیسعلی دلواری و دالکی بلحاظ وسعت حوضه و حجم آب قابل ذخیره بشمار می‌آید.

وی ادامه داد: حجم ذخیره پیش ببنی شده این سد ۱۸۰ میلیون مترمکعب، ارتفاع ۶۳ متر و طول تاج ۳۵۰ متر است.

وی گفت: در دره گپ گناوه نیز امکان سه سد وجود دارد که ۲ سد در حوضه این دره با ظرفیت‌های ۲۵ و ۱۵میلیون مترمکعب و سد دیگر در رده جدون ظرفیت ۱۵ میلیون مترمکعب دارد که هم اینک مطالعات فاز یک آنها به پایان رسیده است.

محمدی افزود: طبق برآورد صورت گرفته برای تکمیل مطالعه سه سد دره گپ و رجدون در مجموع بین ۶ تا هفت میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

رئیس اداره منابع آب گناوه موضوع پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر گناوه را بسیار مهم دانست و گفت: تصفیه خانه فاضلاب در نزدیکی روستای گشویی واقع است که کلیه فاضلاب شهر را هدایت و در حوضچه آن جمع می کند اما هنوز تکمیل نشده است.

وی تصریح کرد: استفاده از پساب آب در حوزه مصرف صنایع ، فضای سبز شهرداری و همچنین کشاورزی برای درختان غیرمثمرثمر ارزش دارد.

رئیس اداره منابع آب گناوه گفت: در سال آبی جاری استان بوشهر ۳۰۶ میلیمتر بارندگی داشته است درحالی که در شهر گناوه ۳۷۹ میلیمتر باران باریده است .

وی اظهارداشت: آورد بارندگی سه رودخانه فصلی دره گپ ۱۳ میلیون مترمکعب، چهارروستایی ۴۷ میلیون مترمکعب و بخشی از شاخه حله گناوه در حوزه کلل دشتستان ۲۰۹ میلیون متر مکعب بوده است.

محمدی اظهارداشت: انجام ۳۳۹ مورد کارشناسی تعیین حریم شامل طرح های زمین کشاورزی، ساخت و ساز، آبزی پروری، نهضت ملی مسکن و گردشگری، تمدید ۹۵ پروانه بهره‌برداری چاه کشاورزی، آزادسازی پنج هزار و ۲۱۵ مترمربع از حریم روخانه‌ها و نصب ۱۱۰ کنتور حجمی و هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی از عمده فعالیت های این اداره است .

منابع تامین آب شرب شهرستان گناوه از سد کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد است که از طریق ۲ خط انتقال موسوم به خط کوثر و خط محرم (برازجان – گناوه) انجام می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر