چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۲۳۱۳
شنبه ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱

فکرشهر: بخشدار ویژه خارگ خواستار احیای آداب و رسوم و فرهنگ غنی در جزیره خارگ شد.

به گزارش فکرشهر، محمدرضا دشتی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه خارگ قدیمی‌ترین سند اثبات خلیج فارس را در دل خود جای داده است، اظهار داشت: این جزیره با وجود آثار باستانی متعدد از غنی‌ترین جزایر ایران اسلامی از لحاظ تاریخی محسوب می‌شود.

وی افزود: مراسم سنتی خارگی اعم از لیوا، دوت و… از جمله آئین‌های منحصر به فرد و خاصی هستند که همواره مورد استقبال قرار گرفته‌اند، اما لازم است تا ترویج و زمینه‌ی گسترش و فعالیت آنها بیش از پیش در دستور میراث فرهنگی قرار گیرد، چرا که فاصله نسل‌های جدید با آداب، رسوم و آئین‌های گذشتگان، خطر و تهدید بالقوه‌ای برای زنده نگه داشتن آنها بشمار می‌رود.

بخشدار ویژه خارگ تصریح کرد: گویش شیرین خارگی را خطر فراموشی تهدید می‌کند و این زنگ هشداری است تا با اشاعه آن به نسل‌های جدید و استفاده از آن به شیوه‌های مختلف در اقصی نقاط جزیره به، زمینه جاری شدن آن و احیای آن فراهم آید.

دشتی زاده خاطر نشان کرد: کشاورزی در این جزیره پیشینه‌ای بسیار قدیمی دارد، در گذشته بیش از ۷۰ باغ در این زمینه فعال بوده و محصولات بسیاری اعم از مرکبات و صیفی‌جات، تره بار و… ضمن کشت، از جزیره صادر می‌شد. با توجه به فن‌آوری های جدید کشاورزی در خارگ مجدد احیا شده و شرایط برای فعالیت علاقه مندان مهیا شود.

بخشدار ویژه خارگ گفت: شو نشینی خارگی به عنوان مرجع ثبت تاریخ شفاهی جزیره با حضور بزرگان و فرهیختگان علم و ادب خارگی در مسیر خود قرار گرفته تا بتواند ضمن پیوند زدن و نزدیک نمودن شهروندان به یکدیگر، فضایی نو و ارزشمند را برای اهالی خارگ رقم بزند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر