پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۲۵۴۰
سه‌شنبه ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹

فکرشهر: بر اساس نخستین تحلیل آماری غیردولتی، نزدیک به ۵۰ هزار مرد روس از زمان حمله روسیه به اوکراین کشته شده‌اند.

به گزارش فکرشهر از آسوشیتدپرس، دو رسانه مستقل روسی، به نام مدیازونا و مدوزا در همکاری با یک دانشمند داده‌ها، از دانشگاه توبینگن در آلمان، با استفاده از داده‌های دولت روسیه سعی کردند بر یکی از مهمترین اسرار مسکو، یعنی شمار تلفات انسانی روسیه در جنگ با اوکراین، نور بتابانند.

برای این کار، آنها به یک روش آماری متداول در طول همه‌گیری کووید-۱۹ به نام مرگ‌و‌میر اضافی اتکا کردند.

آنها با تکیه بر سوابق وراثت و داده‌های رسمی مرگ و میر، تخمین زدند که بین فوریه ۲۰۲۲ و مه ۲۰۲۳ چند مرد زیر ۵۰ سال، بیشتر از حد معمول سال‌های قبل، مرده‌اند.

در ماه فوریه، وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد که احتمالا حدود ۴۰ هزار تا ۶۰ هزار روس در این جنگ کشته شده‌اند. یک ارزیابی «سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا» که به بیرون درز کرده است نیز شمار روس‌هایی را که در سال اول جنگ کشته شدند، بین ۳۵ هزار تا ۴۳ هزار نفر نشان داد.

روزنامه نگاران مدیازونا و مدوزا برای دستیابی به آمار جامع‌تر، سوابق پرونده‌های ارث را که نزد مقامات روس ثبت شده بود، به دست آوردند. داده‌های آن‌ها از ثبت ملی اسناد حاوی اطلاعاتی درباره بیش از ۱۱ میلیون نفر بود که بین سال‌های ۲۰۱۴ تا مه ۲۰۲۳ جان خود را از دست دادند.

بر اساس تجزیه و تحلیل آنها، ۲۵ هزار پرونده بیش از حد انتظار مربوط به ارث، در سال ۲۰۲۲ برای مردان ۱۵ تا ۴۹ ساله باز شد. این رقم تا ۲۷ مه ۲۰۲۳، به ۴۷ هزار پرونده افزایش یافت.

مدوزا یک رسانه مستقل روسی است که به مدت هشت سال است در تبعید فعالیت می‌کند و دفتر مرکزی آن لتونی است. در آوریل ۲۰۲۱، مقامات روسی مدوزا را به عنوان «عامل خارجی» معرفی کردند.

مسکو همچنین رسانه مستقل مدیازونا را «عامل خارجی» نامیده و وب‌سایت آن را پس از تهاجم گسترده روسیه به اوکراین مسدود کرد.

نه مسکو و نه کی‌یف اطلاعات به‌روز در مورد تلفات نظامی نمی‌دهند و هر یک تلاش دارند تلفات طرف مقابل را بالا نشان دهند. روسیه به طور علنی کشته‌شدن بیش از ۶هزار سرباز را تایید کرده است.

فعالان و روزنامه نگاران مستقل می‌گویند پخش گزارش‌های مربوط به تلفات نظامی روسیه در رسانه‌های این کشور سرکوب می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر