جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۲۵۸۹
سه‌شنبه ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰

فکرشهر: وزرای امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس و روسیه  امروز طی بیانیه ای مشترک بر پشتیبانی خود از «ابتکار امارات و تلاش های آن جهت دستیابی به یک راه حل مسالمت آمیز برای مسئله جزایر سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق مذاکرات دوجانبه یا دیوان بین المللی دادگستری بر اساس مقررات حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد برای حل و فصل این مسئله مطابق با مشروعیت بین المللی» تاکید کردند.

به گزارش فکرشهر، قاسم محبعلی، مدیرکل سابق خاورمیانه وزارت خارجه، درباره بیانیه روسیه و شورای همکاری خلیج فارس به «انتخاب» گفت: این قضیه سابقه دارد و چین هم پیش از این چنین کاری انجام داده است. ظاهرا جدا از آمریکایی‌ها که از قبل دقت داشته اند که از خلیج به عنوان خلیج فارس نام ببرند و در مورد جزایر سکوت کنند، چین و روسیه چندان به این موضوع توجهی ندارند. در جلسه شورای همکاری خلیج فارس و اروپایی‌ها نیز اتفاق مشابهی افتاده است. ظاهرا دوستان ایران خیلی توجهی به خواسته‌های ایران نشان نمی‌دهند و بیشتر به خواسته‌های رقیب توجه دارند.

وی در ادامه درباره علت نزدیکی چین و روسیه به اعراب اشاره کرد: به دلیل توانایی‌ها طرفین و بده بستان‌های مختلف این مواضع اتخاذ می‌شود. آن‌ها دنبال منافع بیشتر هستند. آن‌ها می‌بینند که سیاست‌های ایران سود و قدرتی ندارد، طرف مقابل نیز خیال اش راحت است که هر موضعی بگیرند ایران از سر ناچاری چیزی نمی‌گوید. آن‌ها خیالشان راحت است که موضع ایران در مورد تبت و تایوان جا به جا نمی‌شود، اما در مورد اعراب نگران اند.

محبعلی اضافه کرد: حجم تبادلات تجاری اعراب با چین و روسیه نیز خیلی بیشتر از ایران است. این مسئله ناشی از سیاست خارجی نامتوازن ما در مقابل غرب است. مسلما چینی‌ها می‌بینند که از این فرصت می‌توانند بهترین استفاده را بکنند.

محبعلی درباره ابزار تقابل ایران با روسیه در مواجهه با این اقدام گفت: موضع ایران مسلما این است که ما محکوم می‌کنیم، اما برای تقابل باید ابزار لازم را پیدا کرد. اگر روس‌ها چنین چیزی را می‌پذیرند، باید بترسند که اگر چنین کاری بکنند ایران نیز در مقابل اقدامی انجام میدهد. مثلا کریمه و اوکراین و مشکلات دیگر روسیه مطرح است. روس‌ها باید بفهمند اگر چنین سیاستی اتخاذ کنند ایران نیز در مقابل سیاست خود را تغییر می‌دهد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر