پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۲۶۴۵
چهارشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۴

فکرشهر: افزایش چند برابری دمای هوا احتمال گرمازدگی افراد را در روزهای گرم تابستان دوچندان می‌کند و دراین شرایط شناخت راهکارهای پیشگیری از گرمازدگی بسیار می‌تواند کارساز و موثر باشد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، با نزدیک شدن به روزهای پایانی تیرماه و در آستانه ورود به دومین ماه گرم سال گرما در همه نقاط کشور به خصوص در استان‌های گرمسیری به اوج خود می‌رسد به نحوی که براساس اعلام اداره کل هواشناسی استان بوشهر دمای هوا در روزهای پایان هفته جاری در برخی از نقاط استان و به ویژه مناطق غیرساحلی به ۵۰ درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا می‌کند؛ همین امر باعث شد تا براساس مصوبه کارگروه استانی مدیریت مصرف آب و برق استان امروز چهارشنبه تمام ادارات استان تعطیل اعلام شد.

براساس اعلام رئیس اورژانس پیش بیمارستانی استان بوشهر تاکنون ۱۷ مورد گرمازدگی از اول سال تاکنون در این استان گزارش شده است که از این شمار پنج مورد در فروردین، ۲ مورد اردیبهشت، سه مورد خرداد و هفت مورد در تیرماه به ثبت رسیده است.

آمارها بیانگر این است که به تناسب گرمای هوا و قرار گرفتن در ماه دوم و سوم فصل تابستان آمار گرمازدگی در استان بوشهر روز به افزایش است.

اما آنچه در این روزهای گرم باید مورد توجه قرار گیرد بحث گرمازدگی است.

از نظر متخصصان به درجه حرارت بالا معادل ۳۸ تا ۳۸.۵ درجه سلسیوس و غیرطبیعی بدن گرمازدگی گفته می‌شود و زمانی ‌که بدن شخص گرمای زیادی جذب کند و به ‌اندازه کافی از خود گرما خارج نکند، این بیماری رخ می‌دهد و هرچه این دما بیشتر باشد شدت گرمازدگی بیشتر می‌شود.

گرمازدگی حالت‌های مختلفی دارد که یکی از حالت‌های آن ناشی از فعالیت فیزیکی بیش از حد در شرایط جوی گرم و مرطوب که برای چند ساعت در بدن شخص بروز پیدا می‌کند و نوع دیگر گرمازدگی ناشی از شرایط بدنی است که این حالت به دلیل فعالیت بدنی زیاد رخ نمی‌دهد بلکه سن و وضعیت سلامتی بدن شخص از عوامل بروز آن است و به طور معمول این نوع گرمازدگی تا چند روز در بدن شخص باقی می‌ماند.

همه افراد به خصوص کسانی که در مشاغل صنعتی و امدادی، ریخته گران، نانوایان و قشرهای آسیب پذیر از جمله کودکان، نوزادان، افراد مسن و افرادی که دچار مشکل سیستم ایمنی بدن هستند بیشتر در معرض خطر گرمازدگی قرار دارند و بدن این گروه از افراد ممکن است توان تنظیم موثر دما را نداشته نباشد.

از نظر کارشناسان، تهوع، تشنج، سرگیجه، کاهش سطح هوشیاری و بروز برخی از بیماری‌ها از جمله مشکلات قلبی می‌تواند از نشانه‌های گرمازدگی به شمار آید و افرادی که در محیط گرم کار می‌کنند و ممکن است آب کمتری بنوشند بیشتر در معرض خطر گرمازدگی قرار دارند.

به اعتقاد رئیس اورژانس پیش بیمارستانی استان بوشهر با توجه به فصل گرما و افزایش دمای هوا در این استان و احتمال گرمازدگی نوشیدن میزان بیشتری آب از بروز گرمازدگی جلوگیری می‌کند.

به گفته سید حسین موسوی که با ایرنا سخت می گفت: گرمازدگی هنگامی اتفاق می‌افتد که بدن به هر دلیل نتواند گرمای اضافی را دفع کند که در آقایان بیشتر شایع است و پس از آن کودکان، سالمندان، زنان باردار و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند مشکلات قلبی و کلیوی دارند می‌توانند علایم حادتر و خطرناک‌تری داشته باشند.

نوشیدن آب بهترین راه برای جلوگیری از گرمازدگی

گرمازدگی، تهدید کننده زندگی است و نیاز به درمان فوری برای جلوگیری از صدمه به مغز، نارسایی ارگان‌ها و یا مرگ دارد و آبرسانی کافی و حفظ دمای پایین بدن بهترین راه برای جلوگیری از همه بیماری‌های ناشی از گرما زدگی است به تعبیری نوشیدن آب درمان بیشتر دردها است.

به گفته موسوی بهترین راه برای جلوگیری از گرمازدگی مصرف هشت لیوان آب در روز و یا نوشیدن هر نوع مایعات کم نمک به خصوص در روزهای گرم سال می‌تواند تاثیرگذار باشد.

او ادامه می‌دهد: استفاده از مایعاتی مانند آب قند، آب‌میوه‌های صنعتی، نوشیدنی‌های گازدار، چای و قهوه، غذاهای چرب و شیرینی‌های سنگین نه‌ تنها در کاهش بروز علایم گرمازدگی تاثیری ندارند بلکه موجب از دست رفتن بیشتر آب بدن می‌شود و هیچ‌گاه جایگزین مناسبی برای آب به شمار نمی‌روند.

از نظر موسوی نوشیدن الکل، نیکوتین، نوشیدن کم آب، مصرف داروهایی که روی توانایی بدن برای تنظیم دما تاثیر می‌گذارند از جمله آرام‌بخش‌ها، داروهای قلب و فشار خون، ابتلا به بیماری‌هایی که روی میزان تعریق بدن تاثیر می‌گذارند، داشتن بیماری‌هایی مثل اختلال در خواب، مشکلات قلبی، ریوی، کلیه، کبد، تیروئید و گرفتگی رگ‌های خونی و اضافه وزن می‌تواند موجب افزایش خطر گرمازدگی شود.

 

به گفته رئیس اورژانس پیش بیمارستانی استان بوشهر فردی که دچار گرمازدگی شده می‌تواند علایم ساده‌ای مانند تهوع و استفراغ، سرگیجه و سردرد شدید، هزیان‌گویی، افزایش ضربان قلب، خشکی و برافروختگی پوست داشته باشد.

از نظر موسوی اگر فرد دچار گرمازدگی همچنان در معرض هوای گرم و یا فعالیت شدید بدنی قرار داشته باشد و درمان نشود ممکن است دچار کاهش سطح هوشیاری، تشنج و یا مرگ شود.

او در خصوص خطر تشنج در افرادی که دچار گرمازدگی شده اند می‌گوید: در افرادی که دمای بدن آنها افزایش یافته احتمال تشنج وجود دارد و این عارضه می‌تواند در کودکان خطرناک‌تر باشد.

به همین دلیل است که اولین نکته در کنترل علایم افرادی که دچار گرمازدگی شده‌اند ضمن حفظ خونسردی و آرامش بیمار این است که فرد را به محیط دور از آفتاب و خنک‌ منتقل کرد و سپس سطح هوشیاری فرد بررسی شود که در صورت کاهش آن باید با مرکز فوریت‌های پزشکی ۱۱۵ تماس گرفت تا بیمار خدمات درمانی اولیه را پیش از انتقال به بیمارستان دریافت کند.

به گفته موسوی استفاده از کمپرس یخ در جاهای حساس بدن از جمله کشاله ران، زیربغل و گردن برای فردی که دچار گرمازدگی شده مفید و استفاده از قرص آسپرین و استامینوفن برای فردی که دچار گرمازدگی شده خطرناک و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

از نظر موسوی فردی که دچار گرمازدگی شده است را باید در آب ولرم و در معرض بخار خنک قرار داد و برای تنفس بهتر بیمار را به مکانی که دارای شرایط تهویه مناسب است منتقل کرد.

نکاتی که باید در تابستان گرم مورد توجه قرار گیرد

با توجه به گرمای طاقت فرسا و تعرق زیاد بدن بهتر است مردم در روزهای گرم سال از پوشیدن لباس‌های تنگ و ضخیم که گرمای بیشتری دارد و موجب تعریق می‌شود خودداری و بیشتر از لباس‌های با رنگ روشن و گُشاد استفاده کنند.

آنطوری که موسوی توضیح می‌دهد: در روزهای گرم تابستان افراد به خصوص قشرهای آسیب پذیر در ساعت‌های اوج گرما (ساعت ۱۰ صبح تا چهار بعد از ظهر) سعی کنند کمتر در معرض نور آفتاب و هوای گرم باشند و همچنین از سپردن کودکان در خودرو خاموش برای مدت طولانی باید خودداری کرد.

همچنین استفاده از کلاه و عنیک آفتابی و کرم‌های ضد آفتاب از جمله توصیه‌هایی است که باید مورد توجه مردم قرار گیرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر