پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
المانیتور:
فکرشهر: یکی از مقامات وزارت امور خارجه اسرائیل در گفتگو با المانیتور تایید کرده است که کار بر روی پروژه پل زمینی که این رژیم را به عربستان سعودی متصل می‌کند، آغاز شده است و حتی اگر روابط دیپلماتیک بین دو دولت به طور رسمی عادی سازی نشود، عملیاتی خواهد شد. اگرچه عربستان سعودی یکی از طرف‌های توافق‌نامه ابراهیم نیست، اما از زمان امضای این توافق در سال ۲۰۲۰، این پادشاهی به خطوط هوایی اسرائیل اجازه داده است که از حریم هوایی خود برای پرواز‌ها به امارات و بحرین استفاده کنند. مجوز پرواز‌هایی که به مقصد‌های دیگر گسترش می‌یابند تا ژوئیه ۲۰۲۲ صادر نشده بود...
کد خبر: ۱۴۳۰۶۲
سه‌شنبه ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶

فکرشهر: یکی از مقامات وزارت امور خارجه اسرائیل در گفتگو با المانیتور تایید کرده است که کار بر روی پروژه پل زمینی که این رژیم را به عربستان سعودی متصل می کند، آغاز شده است و حتی اگر روابط دیپلماتیک بین دو دولت به طور رسمی عادی سازی نشود، عملیاتی خواهد شد.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: روزنامه اسرائیلی یدیعوت احارونت در 7 ژوئیه گزارش داد که اسرائیل و ایالات متحده در حال کار بر روی طرحی برای ایجاد یک پل زمینی پیوسته که اردن، اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی را به هم متصل می کند، و از خلیج فارس مستقیماً به بنادر دریایی اسرائیل منتهی می شود، هستند. این رسانه این خبر را به نقل از مقامات ارشد اسرائیلی اعلام کرد، اما تاکنون هیچ خبر رسمی در مورد این پروژه وجود نداشته است.

لیور حیات، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل اما اکون تایید کرد که دولت در حال کار بر روی این پروژه است که از امارات آغاز می شود، از عربستان سعودی می گذرد و سپس به بنادر دریایی اسرائیل ختم می شود. یدیعوت احارونت همچنین گزارش داد که این طرح قرار است بعداً به بحرین و عمان گسترش یابد.

او افزود: ما در حال کار روی آن هستیم. ما ضرب الاجلی برای تکمیل آن نداریم اما ممکن است تا پایان سال تکمیل شود.

مجموعه‌ای از گزارش‌ها حاکی از آن است که اسرائیل و عربستان سعودی به آرامی به احیای روابط نزدیک‌تر می‌شوند. سه سال پس از امضای توافق‌نامه ابراهیم توسط اسرائیل با چندین کشور حاشیه خلیج فارس. الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل در ماه مه به المانیتور گفت که دو دولت می توانند تا پایان سال به موفقیت دست یابند.

سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل افزود: «این پروژه حتی بدون عادی سازی رسمی (همانطور که پروازها بر فراز عربستان سعودی انجام می شود) می تواند عملیاتی شود.»

اگرچه عربستان سعودی یکی از طرف‌های توافق‌نامه ابراهیم نیست، اما از زمان امضای این توافق در سال 2020، این پادشاهی به خطوط هوایی اسرائیل اجازه داده است که از حریم هوایی خود برای پروازها به امارات و بحرین استفاده کنند. مجوز پروازهایی که به مقصدهای دیگر گسترش می یابند تا ژوئیه 2022 صادر نشده بود.

مسیر پل زمینی انتقال کالا از طریق کامیون ها بین کشورها را تسهیل می کند و انتظار می رود تجارت را برای کل منطقه تسهیل کند. همچنین امکان استفاده آن توسط گردشگران را فراهم می کند.

سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل در پاسخ به این سوال که احتمالاً این پل هر سال چقدر تجارت را تسهیل می کند، گفت: "این پل می تواند تجارت بین خلیج [فارس[ و دریای مدیترانه را سریع تر و ارزان تر کند."

المانیتور برای اظهار نظر با وزارت خارجه عربستان سعودی و وزارت خارجه آمریکا تماس گرفته است.

در حال حاضر، کامیون‌های حامل کالا بین اسرائیل و خلیج فارس می‌توانند از پل آلنبی که شهر جریکو در کرانه باختری رود اردن را به اردن متصل می‌کند، عبور کنند، اما به دلیل رویه‌های بوروکراتیک مانند هزینه‌های راننده و کاغذبازی با زمان انتظار طولانی مواجه می‌شوند. همچنین می توان کالاها را از طریق کانال سوئز و سپس به سمت بنادر اروپا حمل کرد که این نیز گران تمام می شود.

یدیعوت احارونت گزارش داد که پل زمینی جدید می تواند تا 20 درصد در هزینه های حمل و نقل صرفه جویی کند و با استناد به مطالعه ای که توسط وزارت خارجه اسرائیل و دولت ایالات متحده انجام شده است، تجارت را از چند هفته به دو یا سه روز افزایش دهد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر