پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۳۴۸۶
دوشنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳

فکرشهر: سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس گفت: یکی از تفاوت‌های قانون جدید انتخابات مجلس این است که از داوطلبان نمایندگی در قوه مقننه پیش ثبت نام صورت می‌گیرد. به این نحو که وزارت کشور از ۷۰ تا حداکثر ۱۰۰ روز قبل از شروع ثبت نام الکترونیکی دستور شروع فرآیند انتخابات را صادر می‌کند و داوطلبان ظرف مدت ۷ روز باید مدارک خود را تحویل دهند تا دستگاه‌های ذی‌ربط استعلامات مربوطه را انجام دهند.

به گزارش فکرشهر، ولی‌الله بیاتی نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درخصوص ماده ۵۳ طرح مصوبه اصلاح قانون انتخابات مجلس که مورد ایراد هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت بود، گفت: با توجه به اینکه هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به تناسبی شدن انتخابات تهران ایراد گرفته بود، در صحن علنی این مورد از طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس حذف شد و از آنجایی که شورای نگهبان مواد دیگر را تایید کرده است، اصلاحات قانون انتخابات مجلس در این دوره از انتخابات قابلیت اجرا دارد.

سخنگوی کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در تشریح جزئیات اصلاحات انجام شده در قانون انتخابات، ابراز داشت: یکی از تفاوت‌های قانون جدید انتخابات مجلس این است که از داوطلبان نمایندگی در قوه مقننه پیش ثبت نام صورت می‌گیرد. به این نحو که وزارت کشور از ۷۰ تا حداکثر ۱۰۰ روز قبل از شروع ثبت نام الکترونیکی دستور شروع فرآیند انتخابات را صادر می‌کند و داوطلبان ظرف مدت ۷ روز باید مدارک خود را تحویل دهند تا دستگاه‌های ذی‌ربط استعلامات مربوطه را انجام دهند.

وی افزود: وزارت علوم و فناوری مدارک تحصیلی را بررسی می‌کند، سازمان امور استخدامی استعفای افراد را تایید می‌کند و دادستانی کل سوابق قضایی افراد را استعلام خواهد کرد و به همین ترتیب پیش ثبت‌نام انتخابات دوره دوازده مجلس مرداد ماه انجام می‌شود.

بیاتی در ادامه عنوان کرد: با انجام پیش ثبت نام، اشکالات در مدارک و سوابق قضایی پیش از ثبت نام اصلی بررسی می‌شود و به داوطلب گفته می‌شود که ثبت نام اصلی را انجام ندهد که مهر رد صلاحیت نخورد و برای حضور در پست‌های دیگر با مشکل مواجه نشود. از سوی دیگر با این اقدام از ازدحام در روز ثبت نام اصلی و ردصلاحیت‌های گسترده به دلیل نقص مدارک و سوابق جلوگیری می‌شود.

وی اضافه کرد: داشتن ۵ سال سابقه اجرایی، آموزشی و پژوهشی یا قضایی از جمله مواردی که در این دوره از انتخابات باید با ارائه گواهی معتبر لحاظ شود. همچنین وزارت کشور و شورای نگهبان موظف شدند تا سوابق داوطلبان را روزانه به مراجع ذی صلاح از جمله سازمان اطلاعات سپاه، وزارت اطلاعات، سازمان ثبت احوال، فرماندهی نیروی انتظامی و قوه قضائیه ارسال کنند تا این مراجع ظرف ۱۰ روز نسبت به پاسخ اقدام کنند.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی با بیان اینکه دلایل رد صلاحیت افراد در این دوره باید اعلام شود، گفت: انتشار نظر و تصمیمات مقامات و مدیران باید در هیات بررسی تبلیغات استان مطرح شود و این هیات نسبت به انتشار نظرات تصمیم‌گیری می‌کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر