چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۳۶۲۸
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱

فکرشهر: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: این استان با تولید یک میلیارد و یکصد میلیون قطعه نشای سبزی و صیفی بعنوان قطب تولید نشای جنوب کشور شناخته می‌شود.

به گزارش فکرشهر، کبری توکلی روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: نشاهای تولید شده در گلخانه‌های استان بوشهر شامل ارقام مختلف گوجه فرنگی، بادمجان، فلفل، کلم، کاهو و کدو است که بخشی از آنها در استان و مابقی به استان‌های فارس، هرمزگان، کهکیلویه و بویر احمد و سایر استان‌های دیگر کشور ارسال می‌شود.

وی افزود: امسال ۶۷ هکتار از گلخانه‌های استان بوشهر به تولید نشای محصولات کشاورزان اختصاص یافته که ۷.۵ هکتار از این سطح به طور کامل مکانیزه و مابقی برای تولید نشا و کشت محصول همزمان استفاده می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تصریح کرد: این گلخانه‌های مکانیزه سالانه در یک یا ۲ دوره اقدام به تولید نشا می‌کنند و بیشترین تولید نشا در این استان در شهرستان دشتی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: از کل نشای تولیدی در استان بوشهر ۷۰۰ میلیون قطعه به تولید نشای گوجه فرنگی اختصاص یافته و در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

توکلی با اشاره به آغاز کشت گوجه فرنگی در استان بوشهر یادآور شد: کل نیاز نشای گوجه فرنگی امسال این استان برای سطح ۹ هزار و ۸۰۰ هکتار ۲۰۰ میلیون قطعه است.

به گفته توکلی از محصولات مهم سبزی و صیفی در استان بوشهر گوجه فرنگی است که بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده و سهم به سزایی در اشتغال و درآمد این مناطق دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: این محصول افزون بر درآمدزایی و اشتغال به دلیل خارج از فصل بودن آن بخش مهمی از تولید و نیاز کشور را در فصل‌های پاییز و زمستان تأمین می‌کند.

به گفته توکلی عمده نشای تولیدی در استان بوشهر از ارقام متین، برنتا، بریویو،کارون، کوئینتی، جم، افرا، ۴۱۲۹، ۸۳۲۰ سامانتا و بدرو است.

وی اظهار کرد: کاهش هزینه‌های تولید، تغییر روش کشاورزی از سنتی به مکانیزه، کاهش مصرف آب، بهره وری بهینه از منابع تولید بویژه آب و خاک، افزایش سطح زیر کشت محصولات سبزی و صیفی، تولید محصول با کیفیت و افزایش بازارپسندی، صادرات، زودرس شدن محصول، نیاز نداشتن به عمل گزینش و یا تنک کردن، امکان انتخاب گیاهان قوی و سالم برای کاشت، ایجاد اشتغال بویژه برای فارغ التحصیلان کشاورزی، صرفه جویی ارزی، پیشبرد اهداف و برنامه‌های دولت در بهبود وضعیت اقتصادی از مزایای کشت نشایی است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر