جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۳۹۰۴
سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰

فکرشهر: گیدو کروستو وزیر دفاع ایتالیا گفت: رم به دنبال خروج از طرح کمربند و جاده چین است اما نمی‌خواهد خروج از این طرح به روابط میان دو کشور آسیب برساند.

به گزارش فکرشهر از ایرنا از به نقل از گاردین، وزیر دفاع ایتالیا تصمیم دولت سابق این کشور در پیوستن به طرح جاده و کمربند چین را تصمیمی فی‌البداهه دانست که در سال ۲۰۱۹ بدون انجام تحقیق و ارزیابی کافی انجام شده و ایتالیا را به تنها عضو اصلی غربی این طرح تبدیل کرده است.

کروستو گفت: پیوستن به طرح بزرگ کمربند و جاده چین (BRI) تصمیم خوبی نبود و اکنون مساله اصلی این است که چگونه می‌توان این طرح را بدون آسیب رساندن به روابط با پکن ترک کرد.

وزیر دفاع ایتالیا در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه در روزنامه کوریره دلاسرا منتشر شد، افزود: حرکتی چهار سال پیش در دولت قبلی در پیوستن به این طرح صورت گرفت که کمک چندانی به افزایش صادرات رم نکرد اما باعث افزایش چند برابری صادرات چین به ایتالیا شد.

به نوشته گاردین، طرح کمربند و جاده چین بازسازی جاده ابریشم تاریخی است که پکن آن را برای اتصال چین به آسیا، اروپا و فراتر از آن با هزینه‌های هنگفت زیرساختی در جاده‌ها و مسیرهای کشتیرانی پیش بینی کرده است اما منتقدان این طرح آن را ابزاری برای برای گسترش نفوذ ژئوپلیتیک و اقتصادی چین می‌دانند که به منظور توسعه تسلط جهانی خود درصدد تحقق آن است.

جورجیا ملونی نخست‌وزیر ایتالیا نیز پیشتر ضمن اعلام احتمال خروج از طرح کمربند و جاده چین تاکید کرده بود که بدون این قرارداد هم می‌توان روابط خوبی با پکن داشت.

در حالی‌که دولت ایتالیا سرگرم بررسی طرح خروج از قرارداد کمربند و جاده چین است، نخست‌وزیر این کشور در گفت وگوی خبری که روز یکشنبه ۷خرداد منتشر شد، اعلام داشت که روابط خوب با پکن حتی بدون اینکه بخشی از این قرارداد باشیم، امکان پذیر است.

ایتالیا تنها کشور بزرگ غربی است که به طرح کمربند و جاده پیوسته است؛ طرحی که بازسازی جاده ابریشم را برای اتصال چین به سایر بخش های آسیا، اروپا و فراتر از آن در نظر دارد.

ملونی در مصاحبه با روزنامه ایل ماساگرو دیلی چاپ رم تاکید کرد: هنوز زود است در مورد پیامدهای ماندن یا خروج از طرح کمربند و جاده صحبت کنیم.

ایتالیا در سال ۲۰۱۹ به طرح کمربند و جاده چین پیوست و این اقدام انتقادات تند واشنگتن و بروکسل را در پی داشت.

وی ادامه داد: این قرارداد در ماه مارس ۲۰۲۴ منقضی و به‌طور خودکار تمدید می‌شود، مگر اینکه هر یک از طرفین به دیگری اطلاع دهند که خارج می‌شوند و دست کم سه ماه قبل از آن باید به یکدیگر اطلاع دهند.

ملونی سال گذشته نیز در مصاحبه با رویترز و پیش از آنکه در ماه سپتامبر (شهریور) به قدرت برسد، گفته بود که با پیوستن به طرح کمربند و جاده چین مخالف است و تاکید کرده بود که اراده سیاسی برای حمایت از گسترش حضور چین در ایتالیا و یا اروپا ندارد.

اما وی در مصاحبه روز یکشنبه ۷ خرداد خود با روزنامه چاپ رم خاطرنشان کرد: در حالی که ایتالیا تنها کشور عضو گروه هفت است که این قرارداد را با چین به امضا رسانده، اما روابط اقتصادی و تجاری چندان قدرتمندی با پکن ندارد.

نخست وزیر ایتالیا یادآور شد که این بدان معناست که می‌توان روابط خوبی با پکن داشت، اما لزوما بخشی از این قرارداد نبود.

در اوایل ماه جاری، یک مقام ارشد دولت ایتالیا به رویترز گفته بود که بعید است رم قرارداد کمربند و جاده را با پکن تمدید کند.

اظهارات نخست وزیر ایتالیا در حالی است که رهبران گروه هفت در نشست هفته گذشته متعهد شدند که کاهش وابستگی به چین را "ریسک زدایی" کنند؛ رویکردی که به نظر می رسد حاکی از نگرانی اروپا و ژاپن در مورد فشار بیش از حد به پکن و اقدامات متقابل آن باشد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر