پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۳۹۳۸
سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۷

فکرشهر: مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی استان بوشهر گفت: طرح تحقیقی ترویجی مقایسه عملکرد لاین‌های امیدبخش کلزای بهاره با ارقام شاهد دلگان و آر جی اس در شرایط مزرعه کشاورزان استان بوشهر اجرا شد.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، شهریار مرشدی افزود: تولیـد و معرفـی ارقــام اصلاح شــده محصولات زراعی به منظور افزایــش عملکرد و تأمین امنیـت غذایـی، خوداتکایــی و کاهـش وابسـتگی یکی از فعالیت‌هـای اقتصـادی مهــم و تأثیرگذار در عرصـه اقتصاد کشاورزی کشور است و جایگزینی لاین‌های برتر این طرح باعث افزایش حدود ۴۲ درصدی عملکرد لاین اس آر ال در مقایسه با شاهد دلگان شد و این امر افزایش درآمد کشاورزان منطقه را بدون هیچگونه هزینه اضافی و فقط از طریق جایگزینی ارقام به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: انتقال نتایج این طرح با افزایش درآمد کشاورزان و تولید در منطقه به سهم خود باعث امنیت اجتماعی و غذایی می‌شود و نتایج و دستاورد‌های محیط زیستی با توجه به افزایش جمعیت و وابستگی بیش از ۹۰ درصدی کشور به واردات روغن نیاز ضروری به افزایش تولید دانه¬های روغنی در کشور وجود دارد و از طرفی افزایش تولید از دو مسیر افزایش سطح زیر کشت و افزایش تولید در واحد سطح امکان پذیر است.

مرشدی افزود: با توجه به محدود بودن اراضی قابل کشت و بروز تنش‌های محیطی مانند شور شدن اراضی افزایش سطح زیر کشت با محدودیت‌های جدی روبه رو است، از طرفی راهکار افزایش تولید در واحد سطح نیازمند استفاده بیشتر از نهاد‌ها مانند خاک، آب، کود‌های شیمیایی و سموم است. از این رو تولید ارقام گیاهی با قابلیت ژنتیکی عملکرد بیشتر به افزایش تولید در واحد سطح با بهره وری بهتر از منابع و مصرف کمتر نهاد‌ها کمک خواهد نمود و همچنین با مصرف کمتر کود و سموم شیمایی از آلودگی محیط زیستی جلوگیری می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر