چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۴۰۳۵
پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۹

فکرشهر: سفیر چین در مسکو در مصاحبه‌ای که امروز (پنجشنبه) منتشر شد، تاکید کرد، توسعه ناتو در اروپا باعث فرسایش امنیت این قاره شده و دلیل اصلی جنگ اوکراین است.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، خبرگزاری راشاتودی، «ژانگ هانهویی» سفیر چین در مسکو در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تاس به آشوب‌ها در کوزوو، لیبی و افغانستان اشاره کرده و گفت: ناتو در همه جا شعله‌های آتش را شعله‌ور، ثبات را نابود و به جدایی‌طلبی کمک می‌کند. 

وی افزود: توسعه‌طلبی ناتو به طرف شرق به طور جدی نظم پس از جنگ سرد و امنیت در اروپا را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اصلی‌ترین دلیل برای تشدید بحران اوکراین محسوب می‌شود.

سفیر چین در مسکو ناتو را به عنوان "یادگاری از جنگ سرد" که باید با پایان یافتن آن منحل می‌شد، توصیف کرد.

وی تصریح کرد، ناتو در سال‌های اخیر به بهانه کمک به کشورهایی که می‌خواهند از حق دفاع جمعی خود استفاده کنند، سعی کرده تا در منطقه آسیا-اقیانوس آرام توسعه یابد؛ استراتژی که به گفته ژانگ هانهویی "باعث نگرانی‌های بزرگ و مخالفت‌های جدی از سوی کشورهای منطقه شده است."

ژانگ هانهویی گفت: ناتو مدت‌هاست که به ابزار ژئوپولیتیکی آمریکا تبدیل شده و توسعه این بلوک به طرف شرق و منطقه آسیا-اقیانوس آرام به معنای حمایت از هژمونی آمریکاست.

وی افزود: واشنگتن می‌خواهد ناتو نفوذ بیشتری در منطقه آسیا-اقیانوس آرام داشته باشد تا بتواند چین و روسیه را سرکوب کند.

سفیر چین در مسکو در ادامه گفت: ذهنیت جنگ سرد و رویارویی مغایر با خواسته‌های عصر مدرن است. توسعه منطقه‌ای ناتو تنها منجر به افزایش تنش‌های منطقه‌ای، بیشتر شدن اختلافات، تحریک بن‌بست میان کشورهای مختلف و حتی بروز یک جنگ سرد جدید خواهد شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر