پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۴۰۶۳
جمعه ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۱

فکرشهر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: حوضه آبخیز مُند واقع در استان بوشهر به مساحت تقریبی ۸۳۸ هزار هکتار بعنوان حوضه آبخیز اولویت‌دار برای حل بحران‌ها در قالب مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز در این استان انتخاب و سند راهبردی آن برای برنامه‌ریزی تهیه می‌شود.

به گزارش فکرشهر، عبدالحسین گرشاسبی روز جمعه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: حوضه بزرگ مُند چهار میلیون و ۷۷۵ هزار هکتار وسعت دارد که چهار پنجم این وسعت در استان فارس و یک پنجم آن در استان بوشهر است.

وی افزود: حوضه مُند در استان بوشهر از ۹ زیر حوضه مستقل در شهرستان‌های دشتستان، دشتی و جم شامل حوضه آبخیز دشت پلنگ، بوشکان، دهرود، جم، ریز، خورموج، باغان، چاهگاه و مُند تشکیل شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر تصریح کرد: مطالعه و ارائه سند راهبردی برای تمام حوحضه‌های زیرمجموعه حوضه سد مند باید انجام شود اما براساس بحرانی بودن حوضه‌ها اولویت بندی و برنامه اجرایی تعریف و ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: تلاش می‌شود در قالب طرح مدیریت جامع آبخیز بحران‌های مختلف از جمله جمعیت، خشکسالی، کشاورزی و محیط زیست، تهیه آب شیرین، تخریب اراضی کشاورزی، کمیت و کیفیت آب کشاورزی، خشک شدن تالاب‌ها، سیلاب، ریزگرد، فرسایش، رسوب، افت آب‌های زیرزمینی، احیای قنوات، بحث‌های مربوط به الگوی کشت شناسایی و برای حل این بحران‌ها یک برنامه و سند راهبردی تهیه شود.

به گفته گرشاسبی در زمان حاضر طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز یکی از طرح‌های اساسی برای حل بحران‌ها در حوزه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با دستور وزیر کشور بعنوان متولی قانونی اجرای اقدامات پیشگیرانه و مدیریت بحران با هدف اعمال جامع در استان‌ها اجرایی شده است.

وی ادامه داد: در همین ارتباط براساس دستورالعمل وزارت کشور در گام نخست برای تشکیل ساختار اعضای کارگروه مدیریت جامع آبخیز در استان تشکیل و اعضای آن که متشکل از استاندار، معاون عمرانی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، آب منطقه ای، جهاد کشاورزی، حفاظت محیط زیست، بنیاد مسکن، صمت، میراث فرهنگی، فرمانداران به تناسب حوزه انتخابی با حکم استاندار بوشهر مشخص شدند.

گرشاسبی یادآور شد: ممکن است تصور عامه از طرح مدیریت جامع آبخیز در نگاه نخست این باشد که این طرح تنها مختص منابع طبیعی و آبخیزداری است اما با توجه به جامعیت این طرح تمام دستگاه‌های اجرایی به نحوی در این کارگروه نقش دارند.

وی تاکید کرد: یکی از مهمترین و فوری‌ترین اقدامات در زمینه حفظ خاک و آب، بسیج همگانی برای مقابله با تهدیدات زیست‌محیطی است تا خاک و آب ماندگاری و پویایی خود را حفظ کند که این امر نیازمند ایجاد قرارگاه جهادی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: مساله آب و خاک را باید جدی گرفت و در رویارویی با تهدیدها، احساس خطر کرد؛ فرونشست‌ها و فروچاله‌ها واقعیت دارد و باید با استفاده از عملیات آبخیزداری از فرسایش خاک و هدررفت آب جلوگیری کرد تا آب‌های زیر زمینی احیا شود.

وی افزود: آبخیزداری باید با استفاده از گروه‌های جهادی و جوامع محلی عملیاتی شود، بنابراین نیاز است تمامی دهیاری‌ها، بخشداری‌ها، فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها در این امر مهم مشارکت داشته باشند.

گرشاسبی گفت: شرح وظیفه هر کدام از دستگاه‌های اجرایی در طرح مدیریت جامع آبخیز مشخص است و هر کدام از دستگاه‌ها با توجه به مسائل، مشکلات و چالش‌هایی که در حوزه آبخیز وجود دارد باید اعتبارات ملی و استانی را در قالب عملیات اجرایی مد نظر در حوزه انتخابی در قالب مدیریت جامع حوزه آبخیز هزینه کنند.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر همچنین به استناد بند ب تبصر ه ۲۹ استفاده از ظرفیت مردمی در سطح حوزه‌های آبخیز یکی از برنامه‌های مد نظر سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری است و تلاش می‌شود با کمک مردم و اعتبارات بخش خصوصی و دولتی مدیرت جامع حوزه آبخیز اجرای شود.

وی تاکید کرد: امید می‌رود با مردمی‌سازی حفاظت از خاک و آب بتوان این منابع را حفظ کرد زیرا اگر دیر اقدام شود، این منابع قابل برگشت و احیا نخواهد بود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر