جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۴۴۳۵
چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶

فکرشهر: علی‌محسن‌ العلاق، رئیس بانک مرکزی عراق، روز چهارشنبه ۲۵ مرداد، گفت که این کشور در اجرای محدودیت‌های مورد نظر آمریکا برای عرضه دلار، که ایران را هدف قرار داده، گام برداشته است.
 
به گزارش فکرشهر از بی بی سی، او اجرای این گام‌ها را به یک نبرد سخت تشبیه کرد، چرا که «نظام بانکی عراق به نظارت دقیق عادت ندارد و قاچاقچیان ارز نیز به شدت در چنین سیستمی فعال بوده‌اند.»
 
العلاق به خبرگزاری رویترز گفت: «این واقعاً یک نبرد است، زیرا افرادی که از این وضعیت نفع می‌برند و کسانی که (از تدابیر تازه) آسیب‌ می‌بینند، به روش‌های مختلف تلاش می‌کنند تا به فعالیت‌های غیرقانونی خود ادامه دهند.»
 
به نوشته رویترز، رئیس بانک مرکزی عراق از ایران نام نبرد و گفت که اطلاعاتی از اینکه چه میزان از دلارهای عراق پیش از سخت‌ شدن مقررات ایالات متحده در نوامبر، به ایران یا دیگر کشورهای همسایه از جمله ترکیه و سوریه قاچاق می‌شده است، ندارد.
 
اقدامات ایالات متحده با هدف اجرای تحریم‌ها علیه ایران، موضوعی حساس در عراق به شمار می‌رود.
 
دولت عراق به حسن نظر مستمر واشنگتن متکی است تا اطمینان یابد که درآمدهای نفتی و منابع مالی‌اش با تنبیهات ایالات متحده مواجه نمی‌شود، اما به نوشته رویترز، دولت عراق با حمایت گروه‌های قدرتمند و تحت حمایت تهران به قدرت رسید و بنابراین نمی‌تواند آنها را دشمن خود کند.
 
علی‌محسن‌ العلاق گفت که عراق بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی دارد، اما به دلیل محدودیت‌های اعمال شده نمی‌تواند آزادانه با استفاده از این منابع، برای کاهش نرخ ارز در بازار مداخله کند.
 
مقامات آمریکایی گفتند که ماه گذشته میلادی، وزارت خزانه داری آمریکا و بانک مرکزی آمریکا ۱۴ بانک عراقی را از انجام معاملات دلاری منع کردند. این تدابیر، بخشی از تلاش‌های آمریکا برای سرکوب گسترده‌تر قاچاق دلار به ایران از طریق نظام بانکی عراق است.
 
تلاش برای مقابله با قاچاق دلار به ایران در شرایطی است که به گزارش وب‌سایت بن‌بست، هر دلار آمریکا در بازار آزاد ایران در ساعاتی از روز چهارشنبه، در قبال ۴۹هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد.
 
رئیس بانک مرکزی عراق همچنین گفت: سکوی جدیدی با هدف بهبود شفافیت نقل و انتقالات مالی فعال شده است و بانک مرکزی عذاق در حال بازنگری بخش بانکی و وضع مقررات تازه‌ای است که به گفته او، باعث تعطیلی برخی از بانک‌ها می‌شود.
 
اقدامات ایالات متحده آن‌چه را به اصطلاح حراج دلاری عراق عنوان می‌شود هدف قرار داده است. در حراج دلاری عراق، بانک مرکزی این کشور قبل از فروش دلار به بانک های تجاری خود، از بانک مرکزی ایالات متحده، دلار درخواست می کند و آنها نیز به نوبه خود، دلار را به شرکت‌ها می‌فروشند. اقتصاد عراق به واردات وابستگی زیادی دارد.
 
مقامات آمریکایی و عراقی می‌گویند که اینگونه حراج دلار باعث شده است که مبالغ زیادی دلار به گروه‌هایی داده شود که فاکتور جعلی ارائه می‌کنند و سپس آن مبالغ به کشورهای همسایه، به ویژه ایران، انتقال می‌یابد و یا به صورت فیزیکی قاچاق می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر