چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۴۹۲۸
يکشنبه ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶

فکرشهر: مقامات آمریکایی و یک منبع اگاه به نشریه اکسیوس گفته‌اند، دولت جو بایدن هفته گذشته به مقام‌های اسرائیلی اعلام کرد که هرگونه معامله کلان احتمالی با ریاض ازجمله عادی سازی اسرائیل وعربستان می‌بایست شامل اعطای امتیازات قابل توجه به فلسطینی‌ها باشد.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان می‌تواند یک دستاورد تاریخی برای سیاست خارجی دولت جو بایدن محسوب شود.

اکسیوس روز جمعه سوم شهریور در گزارشی نوشت٬ دولت بایدن در صدد است تا موضوع عادی سازی روابط بین عربستان و اسرائیل را تا پیش از آغاز مبارزات انتخاباتی به نتیجه برسانند.

ران درمر، وزیر امور راهبردی اسرائیل، هفته گذشته با سفر به واشنگتن درباره آخرین جزییات کوشش‌های آمریکا برای عادی‌سازی احتمالی رابطه عربستان با اسرائیل با مقامات دولت جو بایدن مذاکره کرد.

چهار مقام فعلی و آمریکایی به آکسیوس گفتند که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا ، با ران درمر در خصوص لزوم امتیاز دادن اسرائیل به فلسطینی‌ها به عنوان بخشی از هرگونه معامله با عربستان مذاکره کردند.

دو مقام آمریکایی در این زمینه گفته‌اند که‌آنتونی بلینکن به وزیر امور راهبردی اسرائیل گفت که اگر دولت اسرائیل فکر می‌کند که لزومی به دادن چنین امتیازی نیست، ارزیابی «اشتباهی» از وضعیت دارد.

طبق این گزارش، وزیر خارجه آمریکا به مقام اسرائیلی تاکید کرده است که عربستان سعودی باید به جهان عرب و اسلام نشان دهد که در ازای توافق عادی سازی با اسرائیل، توانسته است امتیازات قابل توجهی را برای فلسطینی‌ها کسب کند.

در ماه‌های اخیر گزارش‌هایی در خصوص مذاکرات بین آمریکا و عربستان بر سر مسائل مختلف از جمله عادی سازی روابط بین عربستان و اسرائیل منتشر شده است.

در همین زمینه وزیر خارجه اسرائیل ۱۱ مرداد ابراز «خوش‌بینی» کرد که دستیابی به توافق سیاسی بین دولتش با عربستان سعودی برای عادی‌سازی رابطه تا هفت ماه دیگر امکان‌پذیر باشد.

از سوی دیگر روزنامه وال استریت جورنال دو هفته پیش با استناد به گفته‌های مقامات آمریکایی که نام آنها را فاش نکرده است، گزارش داد که اصول کلی چارچوب‌ توافق عربستان سعودی برای به رسمیت شناختن اسرائیل در ازای ارائه امتیازاتی به فلسطینی‌ها، تضمین‌های امنیتی ایالات متحده و کمک‌های هسته‌ای غیرنظامی، حاصل شده است.

مقامات یادشده محتاطانه ابراز خوش‌بینی کرده‌ بودند که در ۹ تا ۱۲ ماه آینده جزئیات این توافق می‌تواند نهایی شود، اما هنوز موانع مهمی بر سر راه آن وجود دارد.

در همین زمینه٬ مشاور امنیت ملی کاخ سفید دو روز پیش گفت که هنوز راهی طولانی برای توافق عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی در پیش است و چنین توافقی قریب الوقوع نیست.

جیک سالیوان در پاسخ به این پرسش که آیا خبر دستیابی به توافقی بین اسرائیل و عربستان به زودی اعلام خواهد شد، گفت: «هنوز راهی طولانی در پیش است. اما صلح بین اسرائیل و عربستان سعودی یک توافق بزرگ خواهد بود.»

مشاور امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرد که هنوز «مسائل فنی بسیاری» برای مذاکره بین سه کشور باقی مانده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر