پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران با 6 قدرت دنیا به عنوان یکی از مهمترین رخدادهای جهانی در کانون توجه رسانه ها داخلی و خارجی و اذهان عمومی قرار داشته و همچنان در صدر اخبار داخلی و بین المللی است .\n\nبه گزارش فکرشهر، ایرنا در ادامه نوشت: در این خصوص و به تناسب اهمیت و فراگیری موضوع ، دیدگاه ها و نظرهای بسیاری مطرح شده که این نظرات با وجود تنوع در بیان ، در مجموع نشان دهنده اهمیت اصل موضوع و نگرش مثبت به مذاکرات است.
کد خبر: ۱۴۶۲۳
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸

فکرشهر: مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران با 6 قدرت دنیا به عنوان یکی از مهمترین رخدادهای جهانی در کانون توجه رسانه ها داخلی و خارجی و اذهان عمومی قرار داشته و همچنان در صدر اخبار داخلی و بین المللی است .

\n\n

به گزارش فکرشهر، ایرنا در ادامه نوشت: در این خصوص و به تناسب اهمیت و فراگیری موضوع ، دیدگاه ها و نظرهای بسیاری مطرح شده که این نظرات با وجود تنوع در بیان ، در مجموع نشان دهنده اهمیت اصل موضوع و نگرش مثبت به مذاکرات است.

\n\n

در این میان نظرات و دیدگاه های مراجع، علما و شخصیت های مذهبی و سیاسی به عنوان رهبران و روشنگران فکری جامعه جایگاه خاصی دارد زیرا همواره مورد توجه عموم مردم قرار داشته و در تنویر افکار عمومی نقشی موثر ایفا کرده است.

\n\n

در این نوشتار مجموعه ای از کلام مراجع، بزرگان و شخصیت های دینی، علمی و سیاسی درخصوص اهمیت مذاکرات هسته ای و برجام از زاویه بین المللی ، منطقه ای و ملی گرداوری و ارائه شده است. 

\n\n

\n\n

مصادیق :

\n\n

*** آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید گفت: توافق هسته ای ایران با کشورهای غربی پیام آور صلح و امنیت در خاورمیانه است زیرا ایران توانست آنان را به عقل و آگاهی دعوت کند. 
\nآیت الله عبدالله جوادی آملی در خطبه های نماز عید سعید فطر احمدآباد دماوند در جمع نمازگزاران افزود: ایران اسلامی با سرافرازی توانست در مذاکرات هسته ای به آمریکا و دیگر کشورهای غربی نشان دهد که با جنگ نمی توان به همه دنیا دست یافت و آن را اداره کرد.

\n\n

*** آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت: طرف های مذاکرات هسته ای بدون این که بخواهند ایران را تبدیل به یک قدرت جهانی کردند، آن گونه که پس از 22 ماه مذاکره که جزو طولانی ترین مذاکرات تاریخ است، نتیجه مذاکرات برای ما منفی نبود.
\nوی افزود: واقعیتی در جریان هسته ای صورت گرفت که هیچکس نمی تواند آن را انکار کند و نباید خیال کنیم که توافق صد در صد به نفع ما تمام شود.
\nآیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: در این توافق غرب نیز به دنبال گرفتن امتیازاتی است و درصورتی که به کیان ما لطمه نزند و از خط قرمزهای ما عبور نکند ایرادی ندارد.
\nوی صورت گرفتن این توافق را یک پیروزی برای نظام اسلامی برشمرد و افزود: تمام قدرت های مهم در یک طرف میز قرار گرفتند و ما به تنهایی در طرف دیگر میز و این مسأله ای است که در تاریخ تکرار نشده است و آن ها بدون این که بخواهند ایران را به قدرتی جهانی تبدیل کردند.
\nآیت الله مکارم شیرازی اظهارکرد: یکی دیگر از رهاوردهای این توافق ایجاد اختلاف بین غرب، عربستان سعودی و اسرائیل است و این مسأله نیز در تاریخ سابقه نداشته که آن ها به واسطه این توافق در داخل خودشان دچار اختلاف شده اند.

\n\n

*** آیت الله وحیدخراسانی به زانو درآوردن قدرت های بزرگ در مذاکرات هسته ای را اقدامی بزرگ و ارزشمند دانست.
\nاین مرجع تقلید در دیدار نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری اظهارکرد: نیت دولت خدمت به مردم است و در فرصت جدیدی که بعد از توافق هسته ای ایجاد شده، مسیر خدمت باید با درایت ادامه یابد.
\nوی، تلاش تیم مذاکره کننده هسته ای را متعهدانه و هنرمندانه عنوان و تاکید کرد که هیچگاه دعا برای موفقیت رییس جمهوری و دولت را فراموش نمی کند.

\n\n

*** آیت الله صافی گلپایگانی با تقدیر از زحمات هیات مذاکره کننده هسته ای گفت: باید با منطق و تعامل همراه با عزّت، چهره رحمانی اسلام را به جهانیان نشان داد. 
\nاین مرجع تقلید با تقدیر از رییس جمهوری و هیأت مذاکره کننده بخصوص دکتر ظریف، اظهارکرد: این جانب این توافق را به ملّت رشید و شریف ایران تبریک می گویم و از زحمات تیم مذاکره کننده و هیات دولت تقدیر و تشکّر می کنم؛ امیدوارم این موفقیت ها در خدمت به نظام اسلامی و ملّت عزیزمان بیش از پیش ادامه یابد. 

\n\n

*** آیت الله نوری همدانی ضمن تقدیر از تلاش های تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان، آنچه تاکنون در مذاکرات انجام شده را در مجموع خوب ارزیابی کرد و گفت: نباید اجازه دهیم جامعه دچار دو دستگی شود.
\nاین مرجع تقلید تصریح کرد: ما از تیم مذاکره کننده به خاطر زحماتی که کشیده اند تقدیر و تشکر می کنیم، دیپلمات های ما افرادی متعهد به لحاظ مبانی انقلابی و اسلامی هستند و در مذاکرات قدرت و منطق اسلام و انقلاب را نشان دادند.

\n\n

*** آیت الله حسین مظاهری از مراجع تقلید با اظهار تأسف از اظهار نظرهای نسنجیده و تنش زا علیه مذاکرات و تیم مذاکره کننده هسته ای، گفت: اینگونه رفتارها مضر، مخرب و به ضرر نظام جمهوری اسلامی ایران است.
\nوی با بیان اینکه نقد مستدل و خیرخواهانه با تخریب غیر منصفانه و خودخواهانه فرق دارد، خطاب به دکتر ظریف، افزود: گرچه اهانت و هجمه علیه شما و همکاران شما فراوان است، اما توصیه من به شما این است که همراه با برخورد کریمانه، از کنار اهانت ها و رفتارهای عاری از منطق عبور کنید و با توکل به خداوند، به فعالیت و مجاهدت خود تا اخذ نتیجه نهایی ادامه دهید. 
\nرییس حوزه علمیه اصفهان گفت: بهترین نتیجه و شیرین ترین ثمره مذاکرات هسته ای این بود که شما به عنوان نمایندگان امین و شجاع ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران توانستید در مقابل همه قدرت های دنیا ایستادگی کنید و با صلابت و شجاعت، پیام حقیقی این ملت را با ظرافت هر چه تمام به جهانیان برسانید و از این جهت، تحسین همگان را برانگیزید.

\n\n

*** آیت الله محمد یزدی رییس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مسئله مذاکرات هسته ای تصریح کرد: در درجه اول باید از تیم مذاکره کننده تجلیل شود و آن ها انصافا در این راه زحمت کشیده اند.
\nوی با بیان اینکه این مذاکرات طولانی ترین مذاکرات دیپلماتیک در دوران اخیر بوده است، اظهارداشت: گاهی جلسات 5 تا 6 ساعته ای در این مذاکرات برگزار شد و با زحمت فراوان توانستند به توافقاتی برسند.
\nآیت الله یزدی ادامه داد: در طول ایام مذاکره رهبر انقلاب مکررا راهنمایی هایی داشتند و خط قرمزهای حساسی را مورد اشاره قرار دادند که تیم مذاکره کننده مراقب باشد در تعهداتی که برعهده می گیرد و تعهداتی که از طرف مقابل دریافت می کند خطوط قرمز رعایت شود.

\n\n

*** آیت الله جنتی گفت: تیم هسته ای زحمات زیاد و شبانه روزی کشیده و حداکثر توان خود را برای موفقیت در این زمینه به کار برده است.
\nوی حمایت های رهبری از تیم هسته ای را نشانگر موفقیت این تیم در مذاکرات و پیروزی های کشور در برابر سلطه گران خواند.
\nخطیب نماز جمعه تهران موفقیت ها و پیشرفت های خوب در موضوع هسته ای را مدیون تلاش دانشمندان این عرصه خواند و گفت: موفقیت های در حوزه ها رادیو دارو، درمان سرطان و غنی سازی 20 درصد نشانگر این موضوع است که دانشمندان ایرانی توانسته اند موضوع هسته ای را با موفقیت به پیش ببرند.

\n\n

*** آیت الله هاشمی شاهرودی نیز گفت: از مذاکرات هسته ای حمایت می کنیم .
\nنایب رییس اول مجلس خبرگان رهبری با بیان این که عقلانیت و واقع گرایی اقتضا می کند که از مذاکرات حمایت کنیم، گفت: نباید توافق دو مرحله ای در مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 را بپذیریم.

\n\n

*** آیت الله واعظ طبسی نماینده ولی فقیه در خراسان و تولیت آستان قدس رضوی گفت: موفقیت در مذاکرات هسته ای مرهون عنایات حضرت رضا(ع) است؛ دکتر ظریف در اوایل کار به مشهد مشرف شد و ازما حکم خادمی حضرت را خواست.
\nوی عنوان کرد: در این مذاکرات گروه 1+5 متشکل از رجال و مغزهای سیاسی در مقابل ایران اسلامی قرار گرفتند و تمام سعی تیم مذاکره کننده ما این بود که در چارچوب مسائل دینی و نقطه نظرات رهبری مذاکرات را آغاز کند و ادامه دهد. این چراغ قرمز ما بوده و هست و با رعایت این اصول و به یاری خداوند موفق شدیم.

\n\n

*** آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری و رییس حوزه های علمیه کشور گفت: تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در یک میدان مبارزه در مقابل قدرت های بزرگ جهانی درحال دفاع از حق ملت هستند.
\nوی در نشست با اعضای ستاد بزرگداشت کنگره یکصدمین سال شهادت رییسعلی دلواری در بوشهر افزود: در این نوع رزم و مبارزه هرچند به ظاهر گلوله ای شلیک نمی شود و توپ و تانکی وجود ندارد اما قدرت منطق، بیان و در نتیجه حقانیت ملت رشید ایران اسلامی در عرصه جهانی نشان داده می ش
ود.

\n\n

*** آیت الله طباطبائی نژاد مدیر حوزه علمیه اصفهان گفت: دشمن به دنبال ایجاد دو دستگی در جامعه بوده و اگر کسی به تیم مذاکره کننده اتهامی بزند در مسیر دشمن حرکت کرده است.
\nوی بیانیه سوییس را یک موفقیت برای ایران خواند و گفت: برخی با بی انصافی این بیانیه را نوعی عقب نشینی تلقی کرده اند در صورتی که عقب نشینی غرب و آمریکا بسیار بیشتر بوده است.
\nآیت الله طباطبایی نژاد، انصاف را لازمه همدلی و همزبانی دانست و گفت: در این بیانیه عقب نشینی طرف های مقابل کاملا مشهود است.
\nعضو مجلس خبرگان رهبری افزود: آمریکا که بدنبال آن بود تا همه پیچ و مهره های هسته ای ایران را باز کند و حتی یک سانتریفیوژ در ایران نباشد از موضع خود عقب نشینی کرد، درحالی که ما از ابتدا گفته بودیم بدنبال ساخت بمب هسته ای نیستیم.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر