پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: سید روح الله صفوی گفت: برای چاپ کتاب فایز دشتی فراخوانی را به دوستان در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس فرستادم که در نهایت منجر به مسافرت نوه «باکی» به بوشهر شد.\n\nبه گزارش فکرشهر و به نقل از سایت خبری مند، وی افزود: فاطمه عابدین نسخه ای دست نویس حاوی ۲۷۰ دوبیتی را با خود داشت که بعد از مقایسه آن با نسخه های دست نویس موجود متوجه شدم نزدیک به پنجاه دوبیتی از فایز در این نسخه موجود است که پیش از این در هیچ جای دیگری ثبت نگردیده است.
کد خبر: ۱۴۷۴۱
پنجشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱

فکرشهر: سید روح الله صفوی گفت: برای چاپ کتاب فایز دشتی فراخوانی را به دوستان در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس فرستادم که در نهایت منجر به مسافرت نوه «باکی» به بوشهر شد.

\n\n

به گزارش فکرشهر و به نقل از سایت خبری مند، وی افزود: فاطمه عابدین نسخه ای دست نویس حاوی ۲۷۰ دوبیتی را با خود داشت که بعد از مقایسه آن با نسخه های دست نویس موجود متوجه شدم نزدیک به پنجاه دوبیتی از فایز در این نسخه موجود است که پیش از این در هیچ جای دیگری ثبت نگردیده است.

\n\n

آکا صفوی با اشاره به اصالت این اشعار گفت: دوبیتی های مذکور به جز چهار دوبیتی همگی حاوی تخلص های فایز بودند که می توان از این طریق پی به اصالت آنها برد.

\n\n

وی افزود: با این حال با همفکری با فایز شناسان در فهم اصالت این دوبیتی ها رایزنی خواهم کرد.

\n\n

آکا صفوی با اشاره به علاقه مندی ایرانیهای ساکن در کشورهای عربی به مولفه های فرهنگ بومی جنوب ایران گفت: این بانو چندین ساعت به ضبط شروه خوانی٬ بیت٬ چاوشی و دیگر آواهای جنوب پرداختند و من نیز با علاقه مندی به اجرای این آواها پرداختم.

\n\n

وی گفت: بیش از پنج سال است که از سوی صدا و سیمای استان ممنوع التصویر شده ام و متاسفانه امکان ارائه ی این نواها در تلویزیون و شبکه بوشهر که در آنسوی آبها بینندگان زیادی دارد برایم فراهم نیست.

\n\n

صفوی افزود: فاطمه عابدین نیز تاکید داشت که سیمای بوشهر به پژوهشهای مستند در این حوزه اهمیت بیشتری دهد و امکان ارتباط نسلهای فعلی مهاجران جنوبی در آنسوی آبها را با فرهنگ مادری فراهم آورد.

\n\n

وی همچنین گفت: علی رغم اصرار من به اسکن یا کپی از این نسخه ی کمیاب و دست نویس فایز٬ متاسفانه این امکان فراهم نگردید.

\n\n

این محقق که کتاب “اشعار فایز دشتی” را به تازگی از انتشارات نگاه تحویل گرفته و به زودی آنرا رونمایی می کند تاکید کرد: با این وجود پیگیر تهیه ی یک اسکن از این نسخه هستم که بیش از نود سال است در این خانواده ی بحرینی٬ کویتی دست به دست تا اکنون رسیده است.

\n\n

حاج عابدین دشتی با تخلص باکی از دوبیتی سرایان نام آور دشتی متولد کبگان بود که با مهاجرت به بحرین و کویت نهایتا در کشور کویت دار فانی را وداع گفت.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر