پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
نگرخواهی فکرشهر/ امید؛ دو سال پس از تدبیر (6):
فکرشهر: به طور کلی می توان نتیجه گرفت دولت علاقه مند است در حوزه فرهنگ و هنر به صورت کارشناسی و مطابق با نظرات صاحبنظران و اکثریت مردم کار کند، لکن در جنگی پنهان با نهاد هایی قدرتمند گرفتار آمده و...
کد خبر: ۱۴۷۵۵
پنجشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۰

درنگی کوتاه بر عملکرد دولت تدبیر و امید در بخش فرهنگی و هنری

\n\n

قاسم تنگسیرنژاد

\n\n

فکرشهر: هنگامی که دولت تدبیر و امید به روی کار آمد در حوزه فرهنگ و هنر با مصیبتی عمیق رو به رو شد. گرچه در حوزه های دیگر وضع بهتر نبود. اما دولت در این بخش با مشکلات متعددی مواجه شده بود. کمبود شدید بودجه، خانه نشین شدن هنرمندان و صاحب نظران، قدرت گرفتن نهادهای مختلف و تسلط آن ها بر وزارت فرهنگ و ارشاد، توقیف های مکرر در حوزه سینما و تئاتر، ممیزی وحشتناک در حوزه کتاب و چندین مشکل دیگر قسمتی از مشکلات موجود در این حوزه بود. به طور کلی ناامیدی عجیبی در فعالان این حوزه به وجود آمده بود و دولت برای جلب اعتماد آن ها به اقدامات اعتماد ساز نیاز داشت. 

\n\n

بالاخره دولت دست به کار شد و به آنچه هنرمندان در سال های گذشته از آن ها محروم بودند، روی آورد و از آن ها استقبال کرد. کاهش ممیزی در حوزه کتاب، تغییرات گسترده در معاونت سینمایی، برگزاری کنسرت ها و دعوت از هنرمندان خانه نشین برای فعالیت از این قبیل اقدامات بود. اما مشکل به این سادگی قابل حل نبود. نهاد های محافظه کار و حکومتی که در دولت قبل به شدت بر این حوزه تسلط پیدا کرده بودند، فشارهای بی شماری به دولت وارد کردند و مراسم زیادی را لغو کردند. دولت هم در مواجهه با این نهاد ها بسیار دست به عصا عمل کرد؛ گویی قصد رویارویی با این نهاد ها را ندارد. کار به جایی رسید که پای پلیس هم به ماجرا باز شد و کنسرت هایی توسط این نیروی امنیتی لغو گردید. اتفاقی که با واکنش رییس جمهور نیز مواجه شد و روحانی از لزوم اجرای قانون توسط پلیس خبر داد و گفت پلیس نباید به کار اجتهاد نیز بپردازد. 

\n\n

این مجادلات تا جایی پیش رفت که اخیرا اشتری فرمانده پلیس گفته «پلیس، قوه قضاییه و وزارت ارشاد در رابطه با کنسرت ها هماهنگ می شوند.» این در حالی است که از نظر قانونی قوه قضاییه و پلیس دخالتی در روند صدور مجوز کنسرت ها ندارند.  در سینما هم وضع بهتر نبود تلاش های دولت با واکنش نهاد های مذکور روبه رو شد و فیلم های مختلفی به بهانه های گوناگون از پرده پایین کشیده شدند. در سایر حوزه ها هم وضعیت تفاوت چندانی ندارد. 

\n\n

به طور کلی می توان نتیجه گرفت دولت علاقه مند است در حوزه فرهنگ و هنر به صورت کارشناسی و مطابق با نظرات صاحبنظران و اکثریت مردم  کار کند، لکن در جنگی پنهان با نهاد هایی قدرتمند گرفتار آمده و به همین جهت در این زمینه موفق نبوده است. هنرمندان بار دیگر به مرز ناامیدی رسیده اند و مشخص نیست ناامیدی دوباره چه هزینه ای در بر خواهد داشت.  

\n\n

*کارگردان تئاتر و فعال فرهنگی

\n\n

**ماهنامه فکر شهر

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر