پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی فکرشهر/ خواسته ای ده ساله که تحقق اش به وعده ها دلخوش است
فکرشهر: ولی پیگیری های فکرشهر حاکی از این است که هیچ مصوبه ای مبنی بر ورود برازجان و تعریف دشتستان در مسیر راه آهن بوشهر ـ شیراز به تصویب نرسیده و تنها یک پاراف از مهندس بهبهانی، وزیر راه دولت...
کد خبر: ۱۴۸۴
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۴:۰۹

فکرشهر ـ نرگس محمدزاده فرد: عبور راه آهن از برازجان و اتصال بزرگ ترین شهرستان استان بوشهر به حمل و نقل ریلی کشور خواسته ی همیشگی مردم دشتستان بوده است.

به گزارش فکرشهر، بیش از ده سال می باشد که پروژه ی احداث راه آهن بوشهر ـ شیراز مطرح شده، پروژه ای که از همان ابتدای مطرح شدن به علت نبود دشتستان و برازجان در مسیرش، اعتراض مردم و نخبگان شهرستان را به همراه داشت.

راه آهن فراشبند ـ اهرم ـ بوشهر ـ عسلویه، همانطور که از نامش پیداست، از ابتدای طراحی نیز به دلایل مختلف،  هیچ برنامه ای برای ورود به دشتستان و برازجان نداشته ولی در این ده سال، وعده های مسئولین مبنی بر ورود برازجان به مسیر، به خصوص در سال های اخیر مردم شهرستان را امیدوار کرده بود تا جایی که در سال 90 خبری مبنی بر تصویب خط آنتنی برای برازجان نیز مطرح شد؛ ولی این وعده ها به جایی نرسید و در حد حرف باقی ماند تا شنبه ی هفته ی گذشته که استاندار بوشهر در کنفرانس خبری خود در پاسخ به فکرشهر ابراز داشت که بسیاری از بخش های این پروژه در استان انجام شده و مسیر راه آهن تغییر نمی کند.

این اظهار نظر واکنش مردم و نخبگان دشتستان در جامعه و به خصوص در صفحات اجتماعی را به دنبال داشت و این اعتراضات حتی به صفحه ی شخصی استاندار بوشهر نیز کشیده شد.

نماینده ی کنونی مردم دشتستان در مجلس که از بدو ورود به این عرصه در مکان های مختلف می گفت عبور راه آهن از برازجان را به جد پیگیری می نماید در گفتگو با فکرشهر نیز اظهار داشت: در زمان دولت قبل  درباره ی مسیر راه آهن و بحث های کارشناسی که پیش آمده به آقای نیکزاد وزیر راه و شهرسازی نامه دادیم  و همین درخواست را در زمان آقای روحانی به رییس جمهور دادیم و در دیدار با ایشان نیز مطرح کردیم.

سید مهدی موسوی نژاد ادامه داد: ایشان نامه را دادند به وزارت راه و شهرسازی و آقای آخوندی؛ و قرار شد طبق روال قبل که قرار بود برازجان را نیز در مسیر تعریف بکنند، کار محقق شود.

ولی پیگیری های فکرشهر حاکی از این است که هیچ مصوبه ای مبنی بر ورود برازجان و تعریف دشتستان در مسیر راه آهن بوشهر ـ شیراز به تصویب نرسیده و تنها یک پاراف از مهندس بهبهانی، وزیر راه دولت نهم پای یکی از درخواست ها ست که آن هم توسط مهندس ایوب پاپری، نماینده ی وقت دشتستان در مجلس کسب شده است.

یکی از مواردی که از سوی کارشناسان علت عدم تعریف برازجان در مسیر راه آهن مطرح می شود این است که در مناطق و کشورهایی چون ایران، راه آهن بیشتر برای حمل و نقل بار توجیح دارد و نه انسان؛ به نظر می رسد تنها به همین دلیل و بر اساس منطقه آزاد شدن بوشهر، راه آهن  فراشبند ـ اهرم ـ بوشهر ـ عسلویه طراحی شده و با توجه به نبودن صنایع عظیم و تولیدی یا صادراتی و وارداتی در دشتستان، این شهرستان بزرگ را از مسیر حذف کرده اند.

بعد از سفر چند روز پیش معاون راهبردی رییس جمهور به استان بوشهر، احداث مسیر و راه آهن بوشهر ـ شیراز مجددا فعال شده در حالی که همگان بر این مساله اذعان دارند که بهترین مسیر راه آهن و کم صرفه ترین، همین مسیر فراشبند ـ اهرم ـ بوشهر ـ عسلویه است و هر چه غیر از این گفته شود، کارشناسی نیست.

 فرماندار دشتستان نیز در گفت و گو با فکرشهر بر این مساله تاکید کرد که بخشی از راه آهن در استان اجرا شده و بخش اجرایی استان بوشهر بیشتر از استان فارس است و امکان تغییر در مسیر راه آهن وجود ندارد.

دکتر ارسلان زارع افزود: برای تسهیل خدمات حمل و نقل ریلی به مردم دشتستان به نظر می رسد اجرایی کردن خط آنتنی و فرعی از اهرم به برازجان و احداث ایستگاه در حد فاصل برازجان ـ بنداروز، اقدام موثر و مفیدی باشد که مورد تاکید و پیگیری آینده خواهد بود.

وجود نخلستان های گسترده و تولیدات کشاورزی صادراتی، تاسیس پتروشیمی دشتستان بر اساس قول های داده شده توسط استاندار دولت تدبیر و امید و تولید محصولات نیازمند حمل و نقل در آینده ای نه چندان دور، خواسته ی مردم دشتستان که یک سوم جمعیت استان بوشهر به حساب می آید و با توجه به همان پارافی که در سال های قبل از سوی نماینده ی وقت مردم دشتستان به دست آمده و می توان آن را یکی از تعهدات دولت قبل به حساب آورد، هر چند مصوب نشده؛ گسترش راه آهن و تکمیل و اصلاح این طرح نیازی ضروری به نظر می رسد. 

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر