پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: شاهپور رجایی افزود: 40 درصد منابع آب زیر زمینی و 95 درصد آب قابل بهره برداری سطحی این استان در شهرستان دشتستان قرار دارد و عمده ترین اتکا تولید محصولات کشاورزی استان بوشهر و شهرستان دشتستان تولیدات آبی است...
کد خبر: ۱۵۵۱۵
جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳

فکرشهر: فرماندار دشتستان گفت: وضعیت منابع زیرزمینی آب دشتستان بحرانی است.

\n\n

به گزارش فکرشهر، ارسلان زارع در نشست با مسئولان شرکت آب استان بوشهر اظهار داشت: با اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی بهره‌برداران نسبت به مخاطرات برداشت مازاد بر پروانه بهره‌برداری، تعریف فرایندی مشخص و برنامه‌محور و استفاده از ظرفیت‌های شورای اسلامی، شورای هماهنگی دشت، خانه کشاورز و مسئولین محلی برای اعلام سطح زیر کشت به کشاورزان اقدام کرده و در مراحل بعدی در صورت عدم رعایت موارد قانونی و مصوب با متخلفان برخورد قانونی صورت گیرد.  

\n\n

وی افزود: خشکسالی‌های چند سال اخیر و برداشت بی‌رویه از منابع آب باعث افت بیش از پیش سطح آب‌های زیرزمینی شهرستان شده است.

\n\n

فرماندار دشتستان ادامه داد: دشت‌های دهرود، تنگ ارم و همچنین بوشکان که بیشترین افت سطح ایستابی را نشان می‌دهند، باید در اولویت تشکیل شورای هماهنگی احیاء و تعادل بخشی دشت قرار گرفته و پیشنهادات و راهکارهای بومی شده برای تصمیم‌گیری در جلسه آتی شورای حفاظت از منابع آب شهرستان ارائه شود.

\n\n

برخورد با متخلفین

\n\n

زارع تصریح کرد: در راستای برخورد با متخلفین چاه‌های غیرمجاز در شهرستان هماهنگی لازم با دستگاه‌های مرتبط با حوزه آب کشاورزی، امنیتی و قضایی به‌وجود آمده است.

\n\n

فرماندار دشتستان بر نصب کنتورهای هوشمند تاکید کرد و بیان داشت: می‌توان دشت دهرود و تنگ ارم را برای نصب کنتور هوشمند بر روی تمامی چاه‌های کشاورزی آن به عنوان پایلوت تا پایان امسال معرفی کرد.

\n\n

به نوشته ی فارس، وی بر جمع‌آوری منصوبات انتقال غیرمجاز آب به اراضی غیر آبخور اولیه در پروانه‌های بهره‌برداری تاکید کرد و افزود: برای پیشگیری از تهدیدهای پیش روی منابع آب در دشت‌های شهرستان به همکاری و همیاری بیشتر کشاورزان نیازمندیم.

\n\n

40 درصد منابع آب زیر زمینی و 95 درصد آب قابل بهره برداری سطحی استان در دشتستان 

\n\n

مدیرعامل آب منطقه ای استان بوشهر نیز گفت: با توجه به اینکه به ازای برداشت هر 19 تا 20 هزار متر مکعب آب در استان یک شغل ایجاد شده است و از بین رفتن این منابع و از دست دادن این همه شغل و تولیدات مختلف، بسیار نگران کننده است.

\n\n

شاهپور رجایی افزود: 40 درصد منابع آب زیر زمینی و 95 درصد آب قابل بهره برداری سطحی این استان در شهرستان دشتستان قرار دارد و عمده ترین اتکا تولید محصولات کشاورزی استان بوشهر و شهرستان دشتستان تولیدات آبی است.

\n\n

وی اضافه کرد: به همین دلیل تولیدات کشاورزی این منطقه نقش برجسته ای در بازار استان و کشور به خود اختصاص داده است.

\n\n

مدیر عامل آب منطقه ای استان بوشهر خواستار تشکیل فعالانه کارگروه ماده 11 در شهرستان دشتستان برای هماهنگی ها در بهره برداری بهینه و نظام مند از منابع آب کشاورزی در این کارگروه شد.

\n\n

رویکردهای اصلی طرح احیا و تعادل بخشی

\n\n

وی بر تشکیل منظم شورای هماهنگی احیا و تعادل بخشی دشت تاکید کرد و گفت: اثرهای مخرب اضافه برداشت های صورت گرفته از منابع آب زیر زمینی به وضوح روشن و مشخص است، به همین دلیل با هدف توقف افت سطح ایستابی و جبران کسری مخزن ایجاد شده از رویکردهای اصلی طرح احیا و تعادل بخشی است.

\n\n

رجایی بیان کرد: یکی از دشت هایی که منابع آبی آن در وضعیت نامناسبی است، دشت دهرود تنگ ارم است که اصلی ترین دلیل استمرار افت سطح آب در این دشت برداشت مازاد بر پروانه صادره است.

\n\n

به نوشته ی ایرنا، وی اظهار کرد: از 300 حلقه چاه فعال کشاورزی این دشت 83 مورد افزایش قابل توجه سطح زیر کشت شناسایی شده و تعداد قابل توجهی نیز به دلیل رعایت نکردن الگوی کشت و حتی دو مرحله کشت در سال افزایش برداشت آب دارند.

\n\n

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر یادآرو شد: حجم برداشت مازاد بر پروانه ها از آستانه تحمل دشت گذشته و ادامه این روند منجر به نابودی زودهنگام این آبخوان خواهد شد.

\n\n

رجایی افزود: از شورای حفاظت منابع آب و بویژه جهاد کشاورزی و اداره منابع آب شهرستان دشتستان انتظار می رود با فوریت، توقف برداشت مازاد آب را در دستور کار قرار دهد.

\n\n

وی اضافه کرد: همچنین این شورا ضمن جمع آوری انتقال آب و جلوگیری از افزایش سطح زیر کشت و تجهیز منابع به کنتور حجمی هوشمند، زمینه استقرار سامانه پایش منابع آب زیرزمینی در دشت های پایلوت در سال اول اجرای طرح احیای و تعادل بخشی را فراهم کنند.

\n\n

وضع جریمه خسارت وارده به آبهای زیرزمینی 

\n\n

رجایی، وضع جریمه خسارت وارده به آبهای زیرزمینی را از دیگر راهکارهای بازدارنده برداشت مازاد آب از منابع آبی دانست.

\n\n

وی گفت: باید با اتخاذ تدابیر لازم و استفاده از ظرفیت های قانونی با بهره برداران غیر مجاز برخورد جدی صورت گیرد. 

\n\n

شهرستان دشتستان با چهار میلیون اصله نخل و بیشترین مزارع و باغ قطب کشاورزی استان بوشهر است که هم اکنون به دلیل خشکسالی های مداوم با کمبود شدید آب رو برو است طوری که برداشت آب از چندین دشت آن از سوی وزارت نیرو ممنوعه اعلام شده است. 

\n\n

 

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر