پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: یکی از موضوعاتی که هر روزه مردم با آن در ارتباط هستند، دفع پسماند شهری است؛ از تولید پسماند در منازل تا بسته‌بندی و خروج آن از خانه‌ها و جمع‌آوری و دفع و دفن پسماند توسط شهرداری‌ها، همه این بخش‌ها با زندگی شهروندان در ارتباط قرار دارد.\n\nبه گزارش فکرشهر، در بسیاری از نقاط استان بوشهر، امور مربوط به پسماندها هنوز به صورت سنتی انجام می‌شود؛ بدین‌صورت که خانواده‌ها همه پسماندها را در یک بسته جمع می‌کنند و سازمان پسماند شهرداری‌ها نیز دفع را به همین صورت انجام می‌دهد.
کد خبر: ۱۵۸۴۲
سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵

فکرشهر: یکی از موضوعاتی که هر روزه مردم با آن در ارتباط هستند، دفع پسماند شهری است؛ از تولید پسماند در منازل تا بسته‌بندی و خروج آن از خانه‌ها و جمع‌آوری و دفع و دفن پسماند توسط شهرداری‌ها، همه این بخش‌ها با زندگی شهروندان در ارتباط قرار دارد.

\n\n

به گزارش فکرشهر، در بسیاری از نقاط استان بوشهر، امور مربوط به پسماندها هنوز به صورت سنتی انجام می‌شود؛ بدین‌صورت که خانواده‌ها همه پسماندها را در یک بسته جمع می‌کنند و سازمان پسماند شهرداری‌ها نیز دفع را به همین صورت انجام می‌دهد.

\n\n

علی‌رغم اقداماتی که در برخی از شهرهای استان از جمله مرکز استان شروع شده است، مردم هنوز هم اعتقاد چندانی به تفکیک پسماندهای تر و خشک و گونه ‌مختلف پسماند ندارد و یا به تعبیر بهتر، خیلی خود را زحمت نمی‌دهند.

\n\n

البته مشکل مهم دیگری نیز در زمینه پسماند در استان بوشهر وجود دارد که مربوط به محل دفع و دفن پسماندها است که سایت‌های مناسبی برای این منظور در استان ایجاد نشده است.

\n\n

دفن غیربهداشتی و یا رهاکردن پسماندها در طبیعت باعث ورود خسارت‌های جبران‌ناپذیری به طبیعت و جامعه می‌شود که از جمله می‌توان به ایجاد آلودگی‌ها و بیماری‌ها اشاره کرد.

\n\n

\n\n

لزوم تفکیک و دفع صحیح پسماندها

\n\n

مسئله مهم دیگر در این زمینه، تفکیک پسماندها است که به‌ویژه برای پسماندهای بیمارستانی و عفونی باید به این موضوع توجه ویژه‌ای صورت بگیرد.

\n\n

۱۵ بیمارستان در شهر بوشهر فعالیت دارند که به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، بخشی از این بیمارستان‌ها برای دفع و امحای پسماند با نواقصی روبرو هستند.

\n\n

حسین دلشب با اشاره به اینکه این پسماندها به صورت بهینه دفع نمی‌شوند، ادامه داد: هر روز دو هزار و ۴۲۰ کیلوگرم پسماند عفونی در این بیمارستان‌ها تولید می‌شود.

\n\n

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به اینکه پسماندهای بیمارستانی در کنار دیگر پسماندها دفن می‌شود، گفت: این عمل غیراصولی است و باید راهکارهای مناسب دفع صحیح اتخاذ شود.

\n\n

وی بیان کرد: بخشی از پسماندهای شهری قابل بازیافت است و باید در مسیر بازیافت صحیح پسماندها حرکت شود.

\n\n

\n\n

مشکلات پسماند در استان رفع می شود

\n\n

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر یکی از برنامه های اساسی خود را بهبود وضعیت دفع پسماند در استان قرار داده است و از ابتدای فعالیت خود در این مسئولیت، پیگیری‌های زیادی در این زمینه داشته است.

\n\n

سید محمد حسن باستی در ارتباط با تلاش‌های صورت گرفته برای بهبود وضعیت دفع پسماند در استان بوشهر گفت: با وضعیت مطلوب در این زمینه فاصله داریم و باید تلاش زیادی را در این زمینه داشته باشند.

\n\n

وی با بیان اینکه باید از پسماند به بهترین شکل استفاده شود، ادامه داد: مقدمات اجرایی طرح مطالعات دفن و امحای پسماند در شهرهای استان بوشهر فراهم شده است و به‌زودی اجرا خواهد شد.

\n\n

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر در ارتباط با پسماندهای بیمارستانی نیز بیان کرد: امیدواریم با همکاری و همراهی و تلاش همه دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط شاهد دستیابی به اهداف مورد نظر برای دفع و دفن بهداشتی پسماند در استان باشیم.

\n\n

\n\n

لزوم استفاده از روش های نوین دفع پسماند

\n\n

امروزه در کشورهای مختلف جهان شاهد استفاده از روش‌های نوین برای تفکیک، جمع‌آوری و دفع و دفن پسماند هستیم که باید از این کشورها الگوبرداری و در کشور و استان بوشهر نیز پیاده‌سازی شود.

\n\n

در بسیاری از کشورها، پسماند به عنوان یک ظرفیت و یک سرمایه محسوب می‌شود چرا که قابلیت بازیافت و استفاده مجدد و مناسب را دارد و در استان ما نیز باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

\n\n

یکی از نیازهای استفاده مناسب از پسماند، تفکیک پسماند در مبدا یعنی توسط خانواده‌ها است که همه ما باید خود را در این زمینه مسئول بدانیم ولی تاکنون توجه چندانی نداشته‌ایم.

\n\n

مهر

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر