پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت : اگر چه تصور مي‌شود شپش در جوامع فقير و پر جمعيت شايع‌تر است ، اما مشاهده شده است در شرايط همه گیری، كليه طبقات اجتماعی اقتصادي جامعه نيز دچار آلودگي مي‌شوند...
کد خبر: ۱۵۹۴۷
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۹

فکرشهر: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت : اگر چه تصور مي‌شود شپش در جوامع فقير و پر جمعيت شايع‌تر است ، اما مشاهده شده است در شرايط همه گیری، كليه طبقات اجتماعی اقتصادي جامعه نيز دچار آلودگي مي‌شوند.

\n\n

به گزارش فکرشهر، دکتر عبدالمحمد خواجه ئیان اضافه کرد: در سال‌هاي اخير پيشرفت‌هاي چشمگيري در ارائه خدمات بهداشتي به كودكان در جامعه پديد آمده است، به طوري كه كشور جمهوري اسلامي ايران در دستيابي به بسياري از شاخص‌هاي بين المللي رشد و توسعه كودكان يكي از موفق ترين كشورها به‌شمار می‌روند. 

\n\n

وی اظهار داشت:در همین راستا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ، طرح بیماریابی فعال در کلیه مدارس استان بوشهر را با همکاری آموزش و پرورش در دو نوبت آبان و بهمن ماه سال جاری انجام می‌دهد که در هر دو نوبت کلیه دانش آموزان هر سه مقطع با اولویت مدارس دخترانه در مناطق شهری و روستایی توسط پرسنل بهداشتی بیماریابی انجام می‌گردد . 

\n\n

رییس مرکز بهداشت استان بوشهر تراكم جمعيت در شهرهاي بزرگ و حاشيه شهرها و همچنين مهاجرپذير بودن کشور را از عوامل شیوع آلودگي به شپش دانست و افزود : انتقال آلودگي از خانه به مدرسه و بالعكس نيز توسط دانش آموزان يكي از مهمترين عوامل بروز همه گیری در سطح جامعه و تهديد بزرگي براي بهداشت عمومي است. 

\n\n

این مقام مسئول بهداشتی در خصوص چگونگی اجرای این طرح گفت : بعد از شناسایی دانش آموزان آلوده به شپش لیست اسامی آنان توسط پرسنل بهداشتی بیمار یاب با توجه به رعایت مسائل روحی روانی دانش آموزان به اولیاء مدرسه تحویل و فرم ارجاع از طریق مدرسه جهت درمان و پیگیری های لازم جهت مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی به خانواده انان داده می‌شود . 

\n\n

دکتر خواجه ئیان همچنین تاکید کرد که در آموزش مراقبت افراد آلوده به ويژه دانش آموزان باید به مسائل رواني و اجتماعی فرد آلوده وخانواده وي توجه و از هر گونه توهين و آزار روا ني پرهيز شود. 

\n\n

جداسازي و يا تعطيلي كلاس درس در مدارس به علت آلودگی به شپش توصيه نمی‌شود 

\n\n

دکتر خواجه ئیان در ادامه تصریح کرد : چون شپش سر ، عفونت و بيماري نيست ، لذا جداسازي و يا تعطيلي كلاس درس در مدارس توصيه نمي شود. 

\n\n

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با تاکید بر اهمیت همکاری اولیاء دانش آموزان در کنترل و پیشگیری از گسترش آلودگی شپش در مدارس و حتی خانواده گفت : اگر كودك شما مبتلا به شپش شد بدانيد كه بدترين اتفاق عالم براي او رخ نداده است و مهم‌ترين نكته آن است كه در اين خصوص والدين ترس به خود راه ندهند، هر چند شپش اگر براي مدتي بدون درمان بماند مي‌تواند مشكلاتي براي سلامتي فرد و ديگران ايجاد نماید. 

\n\n

وی اظهار داشت : انتقال شپش سر عمدتاً در اثر تماس مستقیم و یا استفاده از وسایل مشترک نظير حوله، شانه، برس سر، کلاه، روسري، بالش، لباس هاي خواب و نیز قرار دادن اشیاء آلوده بر روی یکدیگر و همچنین بوسيله صندلي‌هاي سالن‌هاي اجتماعات ،کلاس‌ها، وسائل نقلیه عمومي وکمد‌های لباس حمام‌هاي عمومي و استخرها و ... انجام مي شود. 

\n\n

دکتر خواجه ئیان افزود: استحمام مرتب و منظم، شانه كردن موهاي سر در روز به دفعات مختلف، تميز كردن و شستشوي منظم برس و شانه و لباس ها، روسري و كلاه و ديگر وسايل شخصي از اصول مهم پيشگيري از شپش است. 

\n\n

رییس مرکز بهداشت استان بوشهر با اشاره به اینکه درمان فرد آلوده به شپش به تنهایی در کنترل آلودگی به شپش تاثير گذار نيست افزود: مهم ترين اصل در مبارزه با شپش انجام درمان و رفع آلودگي از کلیه لوازم و وسايل مورد استفاده افراد بصورت همزمان است. 

\n\n

وی درمان صحيح افراد آلوده و بررسي اعضاي خانواده آنها و همچنین پيگيري پس از یک هفته را توصيه کرد و گفت : در صورت ادامه آلودگي ، تكرار درمان براي افراد آلوده در خانواده ضروري است. 

\n\n

وی در پایان هشدار داد در مواقع بروز آلودگي به شپش سر در مدارس، از تعطيلي و سم پاشي سطوح و ديوار اكيدا خودداري شود چون نه تنها اقدام موثر و علمي در كنترل آلودگي نبوده بلكه امكان بروز پيامدهاي نامطلوبي هم براي سلامت دانش آموزان داشته باشد. 

\n\n

 پخش کتاب « من قهرمان ایمنی هستم» در مدارس دشتستان

\n\n

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان دشتستان نیز در خصوص چگونگی اجرای طرح ضربت مبارزه با آلودگی به پدیکلوز یس  گفت: این طرح در مدارس دشتستان که از اول آبا ن ماه بمدت یک ماه در تمامی مدارس ابتدایی دخترانه وپسرانه ومتوسطه اول دخترانه اجرا می گردد،

\n\n

وی در نشست مشترکی در رابطه با اجرای طرح های مرتبط با سلامت وبهداشت دانش آموزان ،با مدیران مناطق مختلف اداره آموزش وپرورش دشتستاناظهار داشت: اجرای کامل این طرح به همکاری مربیان و مراقبین سلامت مدارس با تیم مراکز بهداشتی درمانی  از قبیل ، ارجاع موارد آلوده توسط مدیر مدارس، همراه با فرم ارجاع به مراکز بهداشتی و درمانی و همچنین  پیگیری توسط پرسنل مراکز بهداشتی درمانی نیازمند است.

\n\n

دکتر مصیب برهان از مدیران خواست با  تشکیل تیم ناظر مشترک، اداره آموزش وپرورش وشبکه بهداشت، بر رو ند هرچه بهتر اجرا شدن طرح،نظارت دقیق و جدی داشته باشند.

\n\n

همچنین در این نشست، طرح کاهش آسیب های کودکان در مدارس که گروه هدف آن ، دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی  می باشند  و در تمامی  مدارس شهرستان اجرا می گردد مباحثی مطرح شد.

\n\n

 در پایان ،مقرر گردید برنامه ریزی جهت آموزش به آموزگاران مدارس، توسط تیم آموزش شبکه بهداشت و درمان  انجام و در رابطه با همین برنامه ، کتاب « من قهرمان ایمنی هستم» به تعداد دانش آموزان و کارشناس مسئولین آموزش و پرورش داده شود .

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر