چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولین بهزیستی گفت: در حال حاضر در 12 استان کشور حدود 4300 کارت‌ هوشمند معلولان صادر شده و پیش بینی می‌شود تا دو سال آینده این کارت ها برای تمامی معلولان شناسایی شده که عموما در حاشیه شهرها و روستاها حضور دارند و همچنین معلولانی که به طور مستقیم به بهزیستی مراجعه می‌کنند، صادر شود.\n\nبه گزارش فکرشهر، کیوان دواتگران در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، عنوان کرد: طی دو سال گذشته دستور العمل تشخیص نوع و شدت معلولیت به سازمان بهزیستی ابلاغ و پس از آن کمیسیون های پزشکی تعیین نوع و شدت معلولیت در بهزیستی تشکیل شدند.
کد خبر: ۱۶۱۵۵
يکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵

فکرشهر: مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولین بهزیستی گفت: در حال حاضر در 12 استان کشور حدود 4300 کارت‌ هوشمند معلولان صادر شده و پیش بینی می‌شود تا دو سال آینده این کارت ها برای تمامی معلولان شناسایی شده که عموما در حاشیه شهرها و روستاها حضور دارند و همچنین معلولانی که به طور مستقیم به بهزیستی مراجعه می‌کنند، صادر شود.

\n\n

به گزارش فکرشهر، کیوان دواتگران در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، عنوان کرد: طی دو سال گذشته دستور العمل تشخیص نوع و شدت معلولیت به سازمان بهزیستی ابلاغ و پس از آن کمیسیون های پزشکی تعیین نوع و شدت معلولیت در بهزیستی تشکیل شدند.

\n\n

وی افزود: در حال حاضر 352 کمیسیون پزشکی در سراسر کشور وجود دارند که براساس طبقه بندی بین المللی عملکرد، ناتوانی و سلامت (ICF) فعالیت می کنند؛ این درحالیست که تا پیش از این در حوزه ناتوانی و تشخیص معلولیت، استاندارد مشخصی در کشور نداشتیم اما اکنون 4 طبقه معلولیت ذهنی شناختی، جسمی حرکتی، حسی بینایی شنوایی و گفتاری براساس طبقه بندی جهانی در ایران شناسایی می شوند.

\n\n

مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولین بهزیستی درخصوص کادر پزشکی حاضر در کمیسیون‌های پزشکی تشخیص نوع و شدت معلولیت در سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: حدود 1700 پزشک، پیرا پزشک و کادر تخصصی توانبخشی در بیش از 300 کمیسیون فعال کشور در حال تشخیص نوع و شدت معلولیت هستند.

\n\n

دواتگران ادامه داد: مزیت عمده این کمیسیون‌ها این است که دقیقا همان کاری که در پایتخت انجام می‌شود با همان شیوه و بدون هیچ تفاوتی در سایر استان‌ها نیز از طریق این کمیسیون‌ها در حال پیگیری و انجام است.

\n\n

مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولین بهزیستی ادامه داد: موضوع صدور "کارت‌های الکترونیک هوشمند معلولیت" نیز بخشی از پروژه بسیار بزرگ تشخیص نوع و شدت معلولیت در ایران است که درحال حاضر به مرحله صدور کارت رسیده است.

\n\n

دواتگران در خصوص "کارت‌های الکترونیک هوشمند معلولیت" تصریح کرد: این کارت‌ها دارای تراشه‌هایی هستند که در آن کدهای ناتوانی افراد براساس طبقه‌بندی مشخص ثبت می‌شود و در حال حاضر در 12 استان اردبیل، اصفهان، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، زنجان، سمنان، فارس، قزوین، کرمان و کهکیلویه و بویر احمد در حال توزیع است.

\n\n

وی ادامه داد: در حال حاضر 4300 کارت به صورت پایلوت در این 12 استان صادر شده و 10 هزار کارت نیز آماده صدور هستند.

\n\n

مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولین بهزیستی در خصوص علت کند بودن صدور این کارت‌ها نیز تصریح کرد: برای صدور این کارت ها دقت بسیار زیادی لازم است، زیرا این کارت‌ها دارای کد‌های بین‌المللی و شناخته شده در تمام جهان بوده و کارت‌های شناسایی هویتی معلولان در تمام دنیا هستند؛ به همین ترتیب معتقدیم اگر شش ماه از صدور این کارت‌ها بگذرد تا ارزیابی از آنها انجام شود، می‌توان با سرعت بالاتری برای افراد پشت نوبتی آنها را صادر کنیم.

\n\n

وی درخصوص پشت نوبتی‌های دریافت کارت های هوشمند معلولیت اظهار کرد: در حاضر حدود 160 هزار پشت نوبتی دریافت کارت در بهزیستی ثبت شده است اما متاسفانه در کشور در حوزه تعداد معلولیت، آمار دقیق و مشخصی نداریم و حتی سرشماری‌ها هم نتوانستند میزان بروز و شیوع معلولیت در کشور را مشخص کنند علاوه بر آن تحقیقات میدانی نیز قادر به تعیین تعداد معلولیت در کشور نشدند و در حال حاضر تمامی آمارها براساس تخمین بوده به همین دلیل مجبوریم تنها به افراد شناسایی شده و کسانی که خودشان به طور مستقیم برای صدور کارت‌ها مراجعه می‌کنند این کارت ها را صادر کنیم.

\n\n

مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولین بهزیستی همچنین عنوان کرد: کارت‌های الکترونیک هوشمند معلولان را می‌توان از کارت‌خوان‌های هوشمندی که در شبکه‌های بهزیستی تعریف شده است بازخوانی کنیم؛ یعنی فردی که برای مثال از جنوب کشور به پایتخت می‌آید می‌توان کارتش را بازخوانی کرده و در صورت لزوم تغییراتی را در آن اعمال کرد.

\n\n

وی در ارتباط با مدت زمان اعتبار این کارت‌ها نیز عنوان کرد: مدت زمان این کارت‌ها سه ساله است، زیرا ناتوانی پدیده متغیری بوده که ثابت نیست و در هر شرایطی امکان تغییر آن وجود دارد و ممکن است بیشتر یا کمتر شود همچنان که عوامل محیطی نیز در آن بسیار تاثیرگذار هستند.

\n\n

وی درخصوص مدت زمان اعتبار کارت‌های معلولیت کودکان زیر شش سال نیز عنوان کرد: کارت‌های معلولیت کودکان زیر شش سال، یک سال اعتبار دارد و هر یک سال این کودکان باید مورد ارزیابی‌های مجدد قرار بگیرند تا پس از تایید کمیسیون پزشکی مجددا کارت‌های جدید برای آنها صادر شود.

\n\n

دواتگران در پایان با تاکید بر اهمیت این پروژه عنوان کرد: این پروژه باید به مرور زمان از لحاظ بودجه، نیروی انسانی و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و غیره تقویت شود زیرا پروژه بسیار بزرگی است و نیاز به حمایت‌های بیشتر دارد.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر