پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و دبیر جشنواره استانی روز ملی خلیج فارس گفت:خلیج فارس هویت تاریخی و میراث گرانبهایی است که باید در اذهان فرزندان ما همواره جاودانه بماند.\r\n
کد خبر: ۱۷۸۴
سه‌شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۲

فکرشهر: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و دبیر جشنواره استانی روز ملی خلیج فارس گفت:خلیج فارس هویت تاریخی و میراث گرانبهایی است که باید در اذهان فرزندان ما همواره جاودانه بماند.
به گزارش فکرشهر، حمیده ماحوزی روز سه شنبه به مناسبت دهم اردیبهشت روز ملی خلیج فارس درگفت وگو با ایرنا افزود: خلیج فارس شاهرگ حیاتی میهن ماست و استان بوشهر نیز در کرانه شمالی خلیج فارس با937 کلیومتر بیشترین مرز مشترک با این آبراه و کشورهای همسایه دارد. 

وی اضافه کرد: این مرز آبی افزون بر موقعیت تجاری و بازرگانی از نظر سیاسی و فرهنگی نیز از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و به همین دلیل هم در چهار دوره مورد تهاجم بیگانگان قرارگرفته است.

ماحوزی با اشاره به این که هرساله به مناسبت روز ملی خلیج فارس برنامه هایی در استان های بوشهر و هرمزگان برگزار می شود اضافه کرد: این که این برنامه ها در کدام استان برگزار شود مهم نیست و هدف حقانیت و تاثیر حوزه خلیج فارس در ایران و موقعیت استراتژیک این منطقه است که بایستی ظرفیت های هر منطقه که بیشترین تاثیر در شناساندن و معرفی خلیج فارس و پیشینه آن به جوامع بین المللی است مورد توجه قرار گیرد. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: ما خلیج فارس و بوشهرمان را نماد صلح و دوستی می دانیم بوشهر با همه داشته هایش و تاریخ سراسر غرورش هیچگاه مغفول نخواهد ماند.

وی افزود: بوشهر نام های گوناگونی چون لیان، مزامبریا، ریواردشیر، راشهر، ریشهر و ابوشهر داشته است و براساس کاوش های باستان شناسی در دوره ایلامی، هخامنشی و ساسانی این بندر پل ارتباطی ایران با اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر ادامه داد: ورود اسلام به این استان در سال نوزدهم هجری بوده و بلاذری مورخ مسلمان فتح ریشهر(بوشهر) را از نظر دشواری و مقدار غنائم با فتح قادسیه مقایسه کرده است.

ماحوزی یادآورشد: تاریخ جدید بوشهر با پادشاهی نادرشاه افشار شروع می شود، نادر و سیاست دریایی او در خلیج فارس سبب شد تا شهر بندری بوشهر با نام « بندر نادری»مورد توجه خاص قرار گیرد و در این دوره بندر بوشهر به صورت یک مرکز کشتی سازی و پادگان نظام در آمد.

وی گفت: در دوره کریم خان زند، به دلیل جابه جایی قدرت از خراسان به شیراز، بوشهر بندر اصلی بازرگانی ایران بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر افزود: در دوره قاجار به دلیل رویکرد دولت های بزرگ اروپایی به این بندر، بار دیگر بوشهر مرکز اصلی بازرگانی ایران با کشورهای خارجی شد و به دنبال حضور نمایندگی سیاسی کشورهای خارجی و فعالیت بازرگانان ایرانی و خارجی بوشهر بندر اصلی و عمده سراسر خلیج فارس شد. 

وی اضافه کرد: در این دوره انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه، ایتالیا، نروژ، سوئد و عثمانی در بوشهر نمایندگی سیاسی و تجاری داشتند که هنوز آثار آن وجود دارد.

ماحوزی گفت: در دوره قاجار، بوشهر چهار بار مورد هجوم استعمارگران قرار گرفت که با استقامت مردم غیور این خطه و با رهبری روحانیانی چون شیخ حسن آل عصفور، آیت الله بلادی بوشهر، سید مرتضی علم الهدی اهرمی و شیخ محمد حسن برازجانی با سرافرازی از میدان نبرد بیرون آمدند و شهدایی چون رییس علی دلواری، احمدخان تنگستانی را تقدیم به میهن خود کردند.

وی افزود: تاسیس مدرسه سعادت در سال 1317 هجری.ق، انتشار روزنامه های مظفری و اصلاح در دوره قاجار، ورود پنجمین چاپخانه به بوشهر، راه اندازی اولین پست و تلگراف و تلفن و احداث راه آهن بوشهر-برازجان در بحبوبه جنگ جهانی اول حکایت از اهمیت بوشهر در تاریخ حوزه خلیج فارس دارد.

ماحوزی اظهارکرد: بیش از 70 اثر از نویسندگان داخلی و خارجی در مورد خلیج فارس در بوشهر وجود دارد و این استان دانشگاهی به نام خلیج فارس دارد که در رشته خلیج فارس شناسی تا مقطع دکترا دانشجو می پذیرد. 

وی گفت: در مرکز اسناد استان بوشهر نیز بیش از 25هزار سند در مورد خلیج فارس موجود است و کتیبه هایی جامانده از بندر سیراف این استان و موزه دریا و دریانوردی بوشهر نیز سندی از حقانیت و جایگاه خلیج فارس است.

ماحوزی وی بااشاره به این که بافت تاریخی بوشهر نشان دهنده شیوه زندگی مردم این دیار در کنار خلیج فارس است افزود: بوشهر گنجینه ای تو در تو است که هنوز بخوبی شناخته نشده است.

وی درمورد برنامه های روز ملی خلیج فارس در بوشهر در سال جاری چیست گفت: دبیرخانه روز ملی خلیج فارس با برگزاری نمایشگاه های عکس، اسناد و آثار پژوهشی با موضوع خلیج فارس، نشست های علمی، برگزاری نمایشگاه آثار در نمایشگاه بین المللی کتاب در تهران و برنامه های آیینی و سنتی بوشهر که نشان دهنده تاثیر خلیج فارس در زندگی مردم این منطقه است از جمله این برنامه هاست .

دبیر جشنواره استانی روز ملی خلیج فارس گفت: چاپ دو کتاب با موضوع خلیج فارس، تاثیر زیست محیطی این حوزه و ارائه آثاری از دریا و دریانوردی از دیگر برنامه های پیش بینی شده است در استان بوشهر برای بزرگداشت روز ملی خلیج فارس است.

وی بااشاره به اینکه روز 18 اسفند به نام روز بوشهر درنامگذاری شده است و ارتباط آن با خلیج فارس افزود: هدف شناساندن این بندر مهم و معرفی آثار گرانبایی که همه گویای جایگاه و اهمیت خلیج فارس و رشادت های مردم این خطه از میهن عزیزمان است تا بوشهر در عرصه ملی و بین المللی بیشتر معرفی شود.  /ص

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر