سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
فکرشهر: گاهی فضای مجازی، دنیای عجیب و غریبی می‌شود، فضایی که پر از خوبی و بدی است، هم به نداشته‌هایت اضافه می‌کند و هم از داشته‌هایت کم می‌کند. البته وقتی با پلیدی سیاست و زشتی بی‌اخلاقی گره می‌خورد، دیگر از زیبایی‌هایش چیزی نمی‌ماند؛ زشت و پلید می‌شود؛ مثل ماجرای زیر.\n\nبه گزارش فکرشهر، روزنامه اعتماد با این مقدمه، آورده است: لطفاً ابتدا به این موضوع توجه کنید:\n\n\nتصویر 1
کد خبر: ۱۹۴۴۸
چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۰

فکرشهر: گاهی فضای مجازی، دنیای عجیب و غریبی می‌شود، فضایی که پر از خوبی و بدی است، هم به نداشته‌هایت اضافه می‌کند و هم از داشته‌هایت کم می‌کند. البته وقتی با پلیدی سیاست و زشتی بی‌اخلاقی گره می‌خورد، دیگر از زیبایی‌هایش چیزی نمی‌ماند؛ زشت و پلید می‌شود؛ مثل ماجرای زیر.

\n\n

به گزارش فکرشهر، روزنامه اعتماد با این مقدمه، آورده است: لطفاً ابتدا به این موضوع توجه کنید:

\n\n


\nتصویر 1

\n\n

در برخی شبکه‌های تلگرامی و متأسفانه معدود سایت‌های خبری، تصویری از دستبوسی دبیر محترم شورای نگهبان توسط فردی منتشر شده و آن را به دکتر حسن هاشمی وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منسوب کرده‌اند. (تصویر 1)

\n\n

اما اصل ماجرا موضوع دیگری را نشان می‌دهد. توجه کنید:

\n\n

با کمی دقت در عکس مشاهده خواهید کرد که مرحوم آیت‌الله رضوانی در تصویر دیده می‌شوند که ایشان 31 فروردین 1392 به رحمت خدا رفته‌اند. در عین حال حضرت آیت‌الله محمدی گلپایگانی ریاست محترم دفتر مقام معظم رهبری و آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان نیز در تصویر دیده می‌شوند که بیشتر در دو مراسم مهم در مجلس حضور می‌یابند: نخست؛ مراسم تحلیف رؤسای جمهور و دوم؛ آغاز فعالیت یک دوره از مجلس که از زمان شروع به کار دولت یازدهم فقط مراسم تحلیف این دولت برقرار بوده و با توجه به حضور دو فرد ذکر شده، امکان همزمانی اتفاقی حضور این افراد در مجلس وجود ندارد. (تصویر 2)

\n\n


\nتصویر 2

\n\n

افرادی که این عکس را انتخاب کرده‌اند، از میان مطالب یک سایت خبری خارجی و مقاله‌ای مربوط به سال 2013 میلادی این عکس را انتخاب و به دلیل شباهت فرد مورد نظر از بالا (هم ایشان که کنار رئیس دولت نهم و دهم او را به نشستن دعوت می‌کند) به وزیر بهداشت، این‌گونه وانمود و منعکس کرده‌اند که گویی دکتر هاشمی اقدام به دستبوسی دبیر شورای نگهبان کرده است. (تصویر 3)

\n\n

بر این اساس این تصویر مربوط به زمان تحلیف ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد است؛ یعنی هشت سال و اندی قبل از آنکه دکتر هاشمی وزیر بهداشت شود. با توجه به این موضوعات و دقت به این مسأله که دولت یازدهم از میانه مرداد 1392 آغاز به کار کرده است، شخصی که در این تصویر دیده می‌شود، اصلاً دکتر هاشمی نیست. عکس مذکور مربوط به سال 1384 است. در تصویر آقای منصور یاوری، نماینده دوره هفتم مجلس دیده می‌شود که ایشان تا سال 1387 نماینده بوده‌اند.

\n\n

و اما سه نکته:

\n\n


\nتصویر 3

\n\n

1- گاهی عرصه عمومی و فضایی که برخی رسانه‌ها و افراد در فضای مجازی می‌آفرینند یا آن را بازمی‌نمایانند، پر از تنش است. گفتار برخی چهره‌های سیاسی و ادبیات رسانه‌ها، اغلب خصمانه و آمیخته با عناصر تنش‌زا و نزاع‌انگیز است. هرچند طبیعت جوامع انسانی نمکی از نزاع و تنش را می‌طلبد اما به باور همگان، تنش و نزاع موجود، گاهی از حد طبیعی خود بسیار فراتر رفته است. هر چند جامعه مطلوب انسانی، «اجتماع فرشتگان» یا «همایش مردگان» نیست که در آنها هیچ نزاعی متصور نباشد.

\n\n

اگر در کاستن نزاع و تنش باید کوشید، گام نخست، یافتن کانون‌ها و مجراهای زایش و تولید تنش است. رسانه‌ها و افراد عادی و غیرعادی در فضای مجازی می‌توانند چنین کارکردی را داشته باشند. اما متاسفانه برخی از آنها این کارکرد راندارند. بعضی از رسانه‌های سنتی و مدرن خواسته یا ناخواسته بارانتقال و گسترش تنش‌ها و نزاع‌های موجود در صحنه قدرت را به دوش می‌کشند یا خود دست‌اندرکار تولید تنش و تزریق آن به جامعه و لایه‌های اجتماعی و سیاسی‌اند و گامی در جهت کاهش تنش برنمی دارند. اما آیا همه ما مسئول نیستیم.

\n\n

2- برخی بی‌اخلاقی‌ها در فضای مجازی و رسانه‌های مدرن و البته سنتی فراوان شده است. گویی هرچه رسانه، بی‌اخلاق‌تر باشد برتر و رسانه‌تر است! تنش‌آفرینی، در ذات رسانه نهفته نیست و کارکرد ناگزیر آن هم به شمار نمی‌آید. رسانه‌ها در جامعه پرتنش ما به جای آنکه بر حجم و دامنه تنش بیفزایند و آن را بازتولید کنند، می‌توانند و می‌باید خانه تفاهم باشند، به جای آنکه آتش‌بیار معرکه باشند باید آب لطفی برآتش منازعه بریزند. می‌توانند و باید سمبل اخلاق باشند. در حال حاضر، رخدادها به مثابه سفره‌ای است که هر رسانه بهره خود را از آن می‌برد، بی‌آنکه در خود تعهدی به حقیقت آن رخداد و مسئولیتی در برابر مخاطبان احساس کند و در درک درست و اطلاع‌رسانی جامع رخدادها بکوشد. با این شرایط، آیا رسانه‌ها می‌توانند حامل و پیشگام ارزش‌ها، اسلامیت، مدنیت و اخلاق، آزادی و اعتدال باشند؟ آیا افرادی که دست به شایعه‌سازی و تحریف می‌زنند نمی‌توانند به‌جای بازی‌های غیراخلاقی جناح‌های قدرت را به تفاهم، گفت‌وگو و رقابت سالم دعوت کنند و از مردم و مخاطبان خود بخواهند به جای خصومت و خشونت، از راهکارهای انسانی صلح‌آمیز در مناسبات و معادلات اجتماعی خویش بهره برند؟ آیا همه ما مسئول نیستیم.

\n\n

3- وزیر محترم بهداشت را همه می‌شناسند، هم مردم، هم اهالی سیاست و اجتماع، حتی منتقدین او. شاید کم پیش آید که کسی به شخصیت اخلاقی، فرهنگی و علمی وی خدشه‌ای وارد سازد. مشی آرام و معتدل او همواره از غوغاسالاری و هیاهو دور بوده و در سیاست هم بیشتر به عمق نظر داشته تا به سطح. اما گاهی حرکت‌هایی - از نوع موضوع ذکر شده در سطور بالا - رخ می‌دهد که با انگیزه‌های سیاسی و چاشنی غیراخلاقی سعی در فریب افکار عمومی دارد. معلوم نیست آنان با چه انگیزه‌ای از شباهت یک عکس به وزیر محترم سوءاستفاده می‌کنند و چنین مطالب خلاف واقعی را آن هم در این برهه زمانی حساس منتشر می‌کنند. آنها هم برای وزیری که در همین یک، دو سال و اندی که از دولت یازدهم می‌گذرد، بی‌غرض و دور از نمایش و فریب، پای درددل مردم نشسته و چاره‌جویی در اسرع وقت برای تسکین آلام بیماران را دنبال کرده است.

\n\n

پیش از این روابط عمومی وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: دکتر حسن هاشمی برای آیت‌الله جنتی احترام قائلند؛ اما انتساب تصویر اقدامی چون «دستبوسی» به وزیر بهداشت قویاً تکذیب می‌شود و قابل پیگیری حقوقی است.

\n\n

در خصوص این عکس شخصاً از دکتر هاشمی پرسیدم. او با آنکه تاکید کرد برای همه افراد خدمتگزار کشور و نظام احترام قائل است گفت: «در زندگی خود جز دست مادرم که در قید حیات است و استادم دکتر یلدا دست دیگری را نبوسیده‌ام.»

\n\n

عملکرد و سابقه جناب دکتر هاشمی به عنوان یک پزشک حاذق و متخصص و البته مدیر وزارتخانه مهمی چون بهداشت اقتضا می‌کند که او فراتر از جناح‌ها و گروه‌ها و احزاب موجود باشد و دغدغه و نگاه خود را سر و سامان دادن سلامت مردم دانسته و خود را وقف آن کند. او بارها گفته است از بی‌اخلاقی آزرده است و می‌گوید: «از بی‌اخلاقی‌ها، پلیدی‌ها و ناپاکی‌های سیاست، بیزارم و در آرزوی سالم شدن این فضا هستم.»

\n\n

بیاییم به پزشک محبوب اعتدال که مورد اعتماد رئیس‌جمهور است، دست یاری دهیم تا همان‌گونه که او به فکر جسم و جان هم‌میهنان این دیار است، ما نیز به فکر پالایش روح و روان جامعه باشیم. کاش سیاست و رسانه را از پلیدی و زشتی‌هایش برهانیم. همه ما مسئولیم.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر