شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۲۰۰۰۷۲۴
يکشنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴

فکرشهر: مدیرکل کتابخانه‌های استان بوشهر گفت: وضعیت کتابخانه‌های این استان در هر چهار شاخص ارزیابی شامل شمار کتاب، امانت دهی، عضو گیری و زیربنا فراتر از متوسط کشوری است.

به گزارش فکرشهر، حیدر راهب در گفتگو با ایرنا اظهار کرد: در شاخص نخست ارزیابی به عنوان شمار کتاب استان بوشهر در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۶ ماهه نخست امسال شمار کتاب کتابخانه‌های این استان به ترتیب یک میلیون و ۸۴ هزار، یک میلیون و ۱۴۱ هزار و یک میلیون و ۱۵۳ هزار گزارش شده است.

وی افزود: در شاخص امانت دهی کتاب نیز در ۶ ماهه نخست امسال ۲۴۵ هزار کتاب در استان بوشهر امانت داده شده که براساس برآورد‌ها این شمار تا پایان سال به ۵۰۰ هزار جلد برسد که این میزان ۲۵ درصد فراتر از آمار سال گذشته است.

مدیرکل کتابخانه‌های استان بوشهر یادآورشد: در ۶ ماهه ابتدایی امسال ۵۸ هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی این استان شدند که با این شمار اکنون ۵.۵ درصد جمعیت استان عضو این نهاد فرهنگی هستند.

راهب ادامه داد: در شاخص زیربنایی نیز اکنون مساحت کتابخانه‌های استان بوشهر ۲۶ هزار مترمربع و از متوسط کشوری بالاتر است.

وی افزود: در یک سال گذشته نیز در مجموع برای باز طراحی کتابخانه‌‎های عمومی استان در چغادک، چاهکوتاه، دالکی، آبطویل و کاکی ۵۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

راهب بیان کرد: از لحاظ سرانه کتابخانه‌ای عسلویه به ازای هر ۲۵ هزار نفر یک کتابخانه و تنگستان برای هر ۲۵ هزار نفر ۳.۱ کتابخانه عمومی وجود دارد که به ترتیب کمترین و بیشترین سرانه کتابخانه‌ای استان بوشهر را دارا هستند.

وی افزود: در استان بوشهر روستا‌های بالای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر می‌توانند کتابخانه داشتند باشند و در شهرستان بوشهر بندرگاه و شیف می‌توانند دارای کتابخانه باشند.

راهب بیان کرد: در شهرستان دشتستان درودگاه، بوشکان و نظرآقا واجد برخودرداری از کتابخانه هستند که عملیات اجرایی آن‌ها امسال آغاز می‌شود.

مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر گفت: در تنگستان نیز بندر‌های عامری و محمدعامری و در دشتی شهر بادوله و روستای محمدآباد از استاندارد‌های لازم برای احداث تابخانه برخوردار هستند.

راهب افزود: شهر‌های جم و دیر نیز با توجه به افزایش جمعیت نیاز به احداث کتابخانه‌های دوم دارند و در کنگان روستا‌های پرک و شیرینو و در عسلویه چاه مبارک و اخند نیازمند احداث کتابخانه هستند.

وی گفت: در صورتی که دستگاه‌های اجرایی نیاز به کتاب و نشریات داشته باشند آمادگی برای تامین نیاز آن‌ها وجود دارد.

راهب اظهار کرد: در طرح "طاقچه کتاب" نیز دستگاه‌ها در صورت تامین سازه می‌توانند از کتاب‌هایی فاخر برای گذاشتن در معرض استفاده مردم برخوردار شوند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر