شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۲۰۰۱۶۷۳
سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۶

فکرشهر: همزمان با هفته کتاب، کتابداران، فعالان و خادمان عرصه کتاب و کتابخوانی استان بوشهر معرفی و با حضور نماینده، ولی فقیه در استان تجلیل شدند.

به گزارش فکرشهر از تسنیم، آیت‌الله صفایی بوشهری، در آیین تجلیل از فعالان عرصه کتاب استان بوشهر با قدردانی از تلاش مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی و با اشاره به اهمیت توسعه فرهنگ مطالعه اظهار داشت: کتاب موضوعی بسیار با ارزش است، آنقدر که نخستین پدید آورندۀ آن خدا و آخرین معجزه خداوند هم کتاب است از ازاین‌رو کتاب مقدس و ارزشمند به شمار می‌رود.

امام جمعه بوشهر کتاب را پایه اصلی تمدن، پیشرفت و تعالی دانست و بیان کرد: در کتاب شخصیت انسان تجلی پیدا می‌کند، ازاین‌رو بهترین پدیده برای دانایی و کشف انسان با شخصیت محسوب می‌شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر با بیان اینکه در تاریخ بشریت شخصیت‌های بزرگی در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دیگر حوزه‌ها ظهور کردند و مانا شدند گفت: این افراد دارای تألیف بودند ازاین‌رو می‌توان گفت که تاریخ بشریت و تمدن با کتاب دارای شخصیت شده و تجلی پیدا کرده‌اند و پایه اصلی تمدن، پیشرفت و تعالی کتاب است.

تجلیل از کتابداران و فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی استان بوشهر + تصویر

امام جمعه بوشهر تأکید کرد: در هر جغرافیایی که منظومه کتاب در آن افزایش یافته، آن جامعه در معرض پیشرفت فوق‌العاده قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در عرصه کتابخوانی نیاز به کار ویژه است گفت: بر اساس آمار‌ها هم‌اکنون یک بیستم از جمعیت استان بوشهر عضو کتابخانه‌های عمومی هستند و ۵۰ درصد اعضا، کتاب به امانت گرفته‌اند، این نشان می‌دهد که بوشهر در حوزه کتابخوانی مسیر رو به رشد را آغاز کرده است.

صفایی بوشهری به آخرین اثر منتشر شدۀ خود اشاره و تصریح کرد: آخرین کتابی که چاپ کرده‌ام دربارۀ دانش‌نامه کتاب بوشهر است که آثار ابن‌نوح سیرافی مؤلف قرن دوم هجری قمری تا مؤلفان جدید استان بوشهر را در بر می‌گیرد و مایه افتخار است.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه باید از چاپ و انتشار کتاب حمایت ویژه شود افزود: حل مشکلات حوزه سخت‌افزاری یک ضرورت است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی استان اغلب فرسوده شده‌اند اضافه کرد: ضمن توجه به توسعه زیرساخت‌ها باید شمار کتابخانه‌های استان افزایش پیدا کنند.

نماینده، ولی فقیه در استان بوشهر اضافه کرد: باید کتابخانه‌های تخصصی نظیر کتابخانه قرآن، تاریخ و موزۀ مؤلفان در استان ایجاد شود و به سمت ایجاد کتابخانه‌های استاندارد و خدمات کتابخوانی نوین برویم.

کتابخانه یک پناهگاه و پایگاه فرهنگی و اجتماعی به‌ویژه در مناطق روستایی

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این آیین با تبریک روز کتابخوانی و کتاب‌دار و محکوم کردن کودک‌کشان صهیونیستی و جنایات رژیم غاصب اسرائیل در غزه گفت: کتابخوانی یک فریضه است که کتابداران باید به توسعه آن همت بورزند، کتابخوانی مانند تربیت دینی است که در ابتدا فرد وظایف دینی خود را تقلید می‌کند و بعد که به مقام شناخت و تشخیص رسید، معنای آن را درک می‌کند.

تجلیل از کتابداران و فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی استان بوشهر + تصویر

سید باقر میرعبداللهی افزود: متأسفانه برخی از کتابداران هستند که کمتر کتاب می‌خوانند و توجیه آنان این است که وقت کافی ندارند، اینجا من مقام معظم رهبری را مثال می‌زنم که با وجود کمبود وقت، اما هرگز از کتاب خواندن غافل نمی‌شوند، بنابراین کتابداران کتابخانه‌های عمومی باید برای کتاب خواندن وقت بیافرینند.

وی کتابخانه را یک پناهگاه و پایگاه فرهنگی و اجتماعی به‌ویژه در مناطق روستایی دانست و تصریح کرد: کودکان رنگ کتاب را کمتر می‌بینند، این شعار نیست، بلکه وظیفه است که کتابداران باید به آن اهتمام بورزند و باید خود کتاب‌خوان باشند تا بتوانند مخاطبان کتاب را بیشتر به کتابخانه‌ها جذب کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر نیز در بخش دیگر این مراسم با گرامیداشت میلاد با سعادت حضرت زینب (س) و جایگاه کتابداران و خادمان کتاب گفت: این هفته به نام هفته «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» نامگذاری شده که در عموم برنامه‌های این هفته، دو بخش اول بسیار پررنگ‌تر جلوه می‌کند، اما بخش سوم که کتاب‌دار است، کمتر دیده می‌شود این درحالی است که کتابداران افسران آگاهی جامعه هستند.

تجلیل از کتابداران و فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی استان بوشهر + تصویر

برگزاری بیش از ۵ هزار برنامه ترویجی در کتابخانه‌های عمومی استان

حیدر راهب با اشاره به اینکه هر کتابخانه دارای سه عنصر کتاب، کتاب‌خوان و کتاب‌دار است ادامه داد: در یک سال اخیر در کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر بیش از ۵ هزار برنامه ترویجی اجرا و بیش از ۶۰۰ کتاب به امانت داده شده است.

وی تجلیل از فعالان عرصه کتاب را مورد اشاره قرار داد و تأکید کرد: در حال حاضر ۱۴۰ کتاب‌دار داریم که در این آیین از ۵ کتاب‌دار برتر استان که طبق شاخص‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی انتخاب شده‌اند، تجلیل می‌شود.

فعالیت ۳۲ حلقه مطالعاتی در استان بوشهر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: با توسعه حلقه‌های مطالعاتی استان اکنون شمار آن‌ها به ۳۲ حلقه رسیده و این حلقه‌ها بیش از ۵۰۰ عضو دارند. ‏

تجلیل از کتابداران و فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی استان بوشهر + تصویر

عبدالرحیم افروغ اظهار کرد: جامعه امروزی به توسعه کتابخوانی و حلقه‌های مطالعاتی نیاز دارد و به جرأت می‌گویم که بیش ‏از ۵۰ درصد آسیب‌هایی که امروز در جامعه وجود دارد، می‌توان با کمک حلقه‌های مطالعاتی برطرف کرد.

وی افزود: بدون تردید جوانان با کتابخوانی آگاه‌تر شده و بر اساس کتاب نسبت به مسائل پیرامونی خود شناخت پیدا می‌کنند. ‏

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر تصریح کرد: دولت سیزدهم با برنامه‌های ویژه نگاه خاصی به حمایت از حوزه کتاب از کمک به مولفان تا وضعیت نرم افزاری و سخت افزاری کتابخانه‌ها دارد.

در بخش پایانی از کتابداران و خادمان عرصه کتاب و کتابخوانی استان بوشهر تجلیل شد.

تجلیل از کتابداران و فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی استان بوشهر + تصویر

تجلیل از کتابداران و فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی استان بوشهر + تصویر

تجلیل از کتابداران و فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی استان بوشهر + تصویر

تجلیل از کتابداران و فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی استان بوشهر + تصویر

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر