شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۲۰۰۱۴۰۵
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱

فکرشهر: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر از آغاز ساخت ۳ کتابخانه عمومی در روستا‌های شهرستان دشتستان خبر داد و گفت: برای ساخت این کتابخانه‌ها ۱۲ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده که ۵۰ درصد آن خیران تامین کرده‌اند.

به گزارش فکرشهر از تسنیم، حیدر راهب در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان تنگستان ضمن تبریک هفته کتاب با تاکید بر توسعه زیرساخت‌های کتابخانه‌های عمومی در استان بوشهر، اظهار داشت: شهرستان تنگستان در حوزه زیرساختی به ویژه کتابخانه‌ها در سال‌های قبل دچار عقب‌ماندگی بوده، ولی در حوزه فعالیت‌های ترویجی و فرهنگی پیرامون کتاب همیشه پیشرو بوده است.

وی با بیان اینکه شهرستان تنگستان در شاخص‌های کتاب و کتابخوانی از شهرستان‌های ممتاز استان بوشهر محسوب می‌شود ادامه داد: این موضوع نشان دهنده این است که کتابداران این شهرستان با وجود مشکلات زیرساختی به خوبی فعالیت می‌کنند و در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی سرآمد هستند.

وی از برتری شاخص عضویت و امانت کتاب شهرستان تنگستان از میانگین استانی خبر داد و تصریح کرد: در سال جاری بیش از ۴۴ هزار عنوان کتاب از کتابخانه‌های عمومی این شهرستان به امانت برده شده و در حوزه منابع و کتاب‌های موجود در کتابخانه‌ها نیز تنگستان دارای آمار بالاتر از میانگین استانی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر با بیان اینکه به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت تعداد ۱۶۵ کتاب در کتابخانه‌های عمومی تنگستان وجود دارد اضافه کرد: آمار سرانه کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر ۹۳ کتاب به ازای هر ۱۰۰ نفر، ولی در تنگستان ۱۶۵ کتاب است.

راهب خاطر نشان کرد: کتابخانه‌های عمومی این شهرستان تعداد ۶ هزار و ۷۶۹ نفر عضو فعال دارند به‌گونه‌ای‌که به ازای هر ۱۰۰ نفر، ۸ نفر عضو کتابخانه‌ها هستند و در این حوزه نیز در سطح استان بوشهر رتبه بالایی دارد.

وی با اشاره به مشکلات زیرساختی کتابخانه‌ها در این شهرستان افزود: در شهرستان تنگستان روستا‌های عامری و محمد عامری با توجه به اینکه بالای ۲۵۰۰ نفر جمعیت دارند نیازمند کتابخانه عمومی هستند و لازم است در این زمینه با استفاده از کمک‌های بخشداران و سایر نهاد‌ها و همچنین ظرفیت خیرین این امر به سرانجام برسد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر از آغاز ساخت ۴ کتابخانه عمومی در استان در هفته کتاب خبر داد و بیان کرد: در این راستا ۳ کتابخانه عمومی در روستا‌های درودگاه، نظر آقا، بنداروز دشتستان و یک کتابخانه عمومی در شهر جم ساخته می‌شود.

راهب با بیان اینکه هزینه ساخت کتابخانه عمومی جم ۱۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است تصریح کرد: هزینه این پروژه با ۶۵۰ متر مربع زیربنا از سوی شهرداری جم تامین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه‌های روستایی یاد شده هر کدام با زیربنا ۲۸۰ متر مربع ساخته می‌شود اضافه کرد: اعتبار ساخت این سه کتابخانه هر کدام ۴ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که از ۱۲ میلیارد تومان هزینه ساخت آن ۵۰ درصدی از سوی خیران تامین می‌شود.

اهمیت ارتباط کتابخانه‌ها با نهاد‌ها و مراکز فرهنگی

امام جمعه اهرم نیز با اشاره به مسئله کتاب و علم اندوزی تصریح کرد: حیات یک منطقه به حوزه فعالیت علمی آن است و موضوع علم، چشمه آب حیات نجات انسان است.

حجت‌الاسلام پهلوزاده، با اشاره به اهمیت ارتباط کتابخانه‌ها با نهاد‌ها و مراکز فرهنگی افزود: ارتباط کتابخانه‌ها با مساجد، مدارس و خانواده‌ها کمک بسیاری می‌کند که جوانان از جنگ شناختی دشمن به سلامت عبور کنند.

تخصیص ۳۰ درصد اعتبارات عمرانی تنگستان به حوزه فرهنگی

فرماندار تنگستان با تاکید بر تقویت زیرساخت‌های کتابخانه‌ها در سطح شهر‌ها و روستا‌های شهرستان اظهار کرد: طبق آمار‌های موجود، کتابخانه‌های عمومی شهرستان تنگستان در حوزه شاخص‌های نرم افزاری کتابخانه‌ای در سطح استان بوشهر وضعیت مطلوب دارد، این مهم نشان‌دهنده عملکرد مطلوب کتابداران و کارکنان کتابخانه‌های عمومی است که جای تقدیر و تشکر دارد.

لطفی افزود: در حوزه کتاب و کتابخوانی باید به‌گونه‌ای عمل شود که حلقه مفقوده جامعه به ویژه جوانان در حوزه کتاب پیدا و انگیزه ایجاد تا خصوصاً نسل جوان به سمت کتاب و کتابخانه‌ها هدایت شوند.

وی از تخصیص ۳۰ درصد اعتبارات عمرانی تنگستان به حوزه فرهنگی خبر داد و تصریح کرد: در شهرستان تنگستان نگاه عمیقی به حوزه فرهنگ وجود دارد و بیش از ۳۰ درصد اعتبارات این شهرستان در حوزه فرهنگی پیش بینی شده است.

فرماندار تنگستان ادامه داد: یکی از بخش‌های مهم فرهنگی، کتابخانه‌ها هستند که باید در این حوزه در شهرستان سرمایه‌گذاری بهتری صورت گیرد.

در این جلسه از فعالان عرصه کتاب در تنگستان تجلیل شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر