شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۲۰۰۰۷۸۳
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰

فکرشهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به اجرایی شدن طرح‌های ظرفیت‌سازی و توان‌افزایی جوامع محلی منطقه تالابی حله گفت: این طرح‌ها در راستای ایجاد و توسعه معیشت پایدار و کسب‌وکار‌های طبیعت‌گردی و گردشگری روستایی اجرا شده است.

به گزارش فکرشهر از تسنیم، عبدالرحمن مرادزاده روز یکشنبه در نشست طرح ظرفیت سازی و توان‌افزایی جوامع محلی منطقه حفاظت شده حله، با بیان اینکه حفظ و احیای تالاب‌ها با استفاده از ظرفیت‌های محلی در دستور کار قرار دارد اظهار داشت: در این راستا برنامه عملیاتی ظرفیت‌سازی، مشارکت و آگاهی‌رسانی محلی با هدف مشارکت جوامع بومی و محلی حاشیه تالاب حله برای حفاظت و احیا آن تشکیل شده است.

وی از اجرا طرح ظرفیت‌سازی و توان‌افزایی جوامع محلی منطقه حفاظت شده حله خبر داد و بیان کرد: این طرح برای ایجاد و توسعه معیشت پایدار و کسب‌وکار‌های طبیعت‌گردی و گردشگری روستایی اجرایی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه طرح‌های مشارکتی در زمینه مدیریت زیست بومی تالاب حله از سال ۱۳۹۳ در استان بوشهر آغاز شد خاطرنشان کرد: در این زمینه بیش از ۴ طرح زیست محیطی در زمینه آموزش و اطلاع‌رسانی به جوامع محلی پیرامون تالاب حله توسط سمن‌های زیست محیطی استان بوشهر و با حمایت این اداره کل برگزار شد. این آخرین طرح آموزشی و مشارکتی در سال اخیر با موفقیت اجرا شد و نتایج بسیار موفقی داشته است.

وی با تأکید بر اهمیت مشارکت مردمی، استفاده از تجارب و دانش بومی جوامع محلی در احیا تالاب‌ها تصریح کرد: نجات تالاب‌ها با تلفیق تجربه و دانش سنتی و بومی جوامع محلی محقق می‌شود.

تشکیل ۳ گروه معیشت پایدار، اجرا طرح‌های گردشگری و صنایع دستی روستایی

در ادامه مدیر انجمن حیات سبز لیان استان بوشهر و مجری طرح نیز با اشاره به نتایج و دستاورد‌های گوناگون این طرح از همه دهیاران و فعالان روستا‌های حاشیه تالاب حله تقدیر و قدردانی کرد.

وی با اشاره به تشکیل ۳ گروه معیشت پایدار، اجرا طرح‌های گردشگری و صنایع دستی روستایی و آموزش‌های رسمی فنی و حرفه‌ای، از ادارات کل حفاظت محیط زیست، میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری، منابع طبیعی، فنی و حرفه‌ای استان بوشهر و همچنین فرمانداری بوشهر- بخش‌داری مرکزی نیز قدردانی کرد.

رضا پرتوی‌سنگی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با اشاره به طرح ظرفیت‌سازی و توان‌افزایی جوامع محلی منطقه حفاظت شده حله گفت: این طرح برای ایجاد و توسعه معیشت پایدار و کسب‌وکار‌های طبیعت‌گردی و گردشگری روستایی نقش مهمی دارد.

مجری طرح ظرفیت‌سازی و توان‌افزایی جوامع محلی منطقه حفاظت شده حله اضافه کرد: در این طرح به آموزش مفاهیم حفاظت از تالاب و شرایط زیست محیطی تالاب حله پرداخته شده و همچنین تسهیل‌گران در زمینه گردشگری روستایی و بومگردی حاشیه تالاب آموزش دیده‌اند و در نهایت تلاش شده که به توسعه معیشت‌های پایدار و مبتنی بر محیط زیست اقدام شود.

پرتوی‌سنگی، از تأسیس یک سمن با نام انجمن همیاران طبیعت حله خبر داد و گفت: اعضاء این انجمن که توسط اعضای آموزش دیده‌اند ساکن روستا‌های حاشیه تالاب حله و در حال دریافت مجوز‌های لازم هستند.

وی از برگزاری ۱۰ کارگاه در زمینه اهمیت و ارزش‌های تالاب حله برای دانش‌آموزان، تشکیل تور‌های دانش‌آموزی در زمینه شناخت بیشتر تالاب حله خبر داد و بیان کرد: برگزاری مسابقات مقاله‌نویسی و نقاشی دانش‌آموزی، ۴ کارگاه در حوزه گردشگری روستایی، ۲۰ کارگاه مدیریت شرکت‌های تعاونی تولیدی، نمایشگاه بزرگ صنایع دستی روستایی، ۲ تور آموزشی بومگردی روستایی، راه‌اندازی کمیته محلی گردشگری تالاب حله در دهیاری‌ها، کسب گواهی راهنمایان تور‌های بومی محلی توسط ۱۲ نفر از زنان روستا و دیگر فعالیت‌های اجرایی این طرح است.

اهمیت اکوسیستم تالاب در حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی

معاون محیط زیست طبیعی استان بوشهر نیز در این نشست از موفقیت و تأثیرگذاری مثبت اجرا این طرح‌ها در طول یک دهه اخیر خبر داد و افزود: این طرح‌ها علاوه بر بیان اهمیت اکوسیستم تالاب در حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی نقش مهمی در احیا آن دارد.

وی افزود: بی‌شک در طول ۱۰ سال اخیر و برگزاری طرح‌های مشارکتی در زمینه مدیریت زیست بومی تالاب حله، شاهد هوشیارسازی و آگاه شدن جوامع محلی پیرامون تالاب حله هستیم و این فرهنگسازی در مدیریت تالاب حله بسیار به کمک اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر آمده است.

غلامرضا فقیه اضافه کرد: در حال حاضر مردم و جوامع محلی حاشیه تالاب حله بسیار نسبت به شرایط تالاب حساس و همواره در حال پیگیری حقابه تالاب هستند به‌گونه‌ای که در حال حاضر تالاب حله در اذهان مردم منطقه تبدیل به یک موضوع بسیار زنده و مهم شده که همواره درباره آن گفتگو می‌کنند.

معیشت پایدار از مهمترین نتایج طرح ظرفیت‌سازی و توان‌افزایی جوامع محلی

عضو کمیته راهبری ملی برنامه کمک‌های کوچک تسهیلات محیط زیست جهانی (SGP) برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ایران نیز در این نشست گفت: این نشست شاید جلسه پایانی این طرح در حاشیه تالاب حله باشد، اما سرآغاز از یک روند و مسیر طولانی نیز محسوب می‌شود که در آن اعضای آموزش دیده در این طرح می‌توانند در زمینه معیشت پایدار و سازگار با محیط زیست اقدام کنند.

وی با اشاره به مفهوم روایتگر کارآفرینی در تولید و توزیع محصولات نوآفرینانه از همه اعضای این طرح خواست که نسبت به هویت‌آفرینی هر محصول اهتمام ویژه داشته باشند.

جواد رزمی، از موفقیت کامل در زمینه آموزش تسهیل‌گران محلی ذیل این طرح و موفقیت نسبی در زمینه آموزش مفاهیم حفاظتی از تالاب‌ها و معیشت پایدار و سازگار با محیط زیست خبر داد.

در این نشست رضایی، مدیر برنامه کمک‌های کوچک تسهیلات محیط زیست جهانی (SGP) برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ایران نیز از اهتمام ویژه مدیر و اعضای انجمن حیات سبز لیان و جوامع محلی پیرامون تالاب حله تقدیر و قدردانی کرد.

همچنین در این جلسه دهیاران روستا‌های رستمی، کره بند، محرزی و دیگر نقاط به بیان نظرات خود پرداختند.

شایان ذکر است که صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست در کنفرانس ریو به عنوان مکانیسم مالی تأمین بودجه براى اجرا کنوانسیون تغییرات آب و هوا و تنوع گونه‌های گیاهی - جانوری و اجرا دستورالعمل ۲۱ تشکیل شد. این صندوق به‌عنوان یک نهاد مالی تحت مدیریت سازمان ملل متحد، جهت اعطای کمک‌های مالی وام بلاعوض به کشور‌های در حال توسعه در راستای حمایت از محیط زیست جهانی و ترویج رفاه و امرار معاش پایدار در جوامع محلی تشکیل شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر