پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: اعتیاد تزریقی با ۵۷.۵ درصد عامل نخست انتقال بیماری «اچ.‌ای. وی» و «ایدز» در این استان شناسایی شده است...
کد خبر: ۲۰۰۲۲۳۰
پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹

فکرشهر: معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: اعتیاد تزریقی با ۵۷.۵ درصد عامل نخست انتقال بیماری «اچ.‌ای. وی» و «ایدز» در این استان شناسایی شده است.

به گزارش فکرشهر از دانشگاه علوم پزشکی، «قاسم برجویی فرد» اظهار کرد: از سال ۱۳۷۲ تاکنون ۶۱۳ بیمار مبتلا به «اچ. ای. وی» و «ایدز» در استان بوشهر شناسایی شده است که از این شمار ۵۰۹ نفر مرد و ۱۰۴ نفر زن هستند.

وی بااشاره به اینکه انتقال بیماری ایدز از طریق فراورده‌های خونی در سالجاری در این استان صفر بوده است یادآور شد: روابط جنسی با ۲۵.۵ درصد، مادر به کودک ۲.۵ درصد و ۱۴.۵ درصد عوامل ناشناخته از دیگر موارد مربوط به انتقال «اچ. ای. وی» و «ایدز» در استان بوشهر است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: از مجموع ۶۱۳ مورد بیمار شناسایی شده ۱۵ مورد آن مربوط به سالجاری است که از این شمار ۱۲ نفر مرد و ۳ نفر نیز زن هستند.

برجویی فرد با اشاره به اینکه شناسایی بیماران ایدزی یکی از شاخص‌های موفق در زمینه پیشگیری است تصریح کرد: برغم وجود افراد مبتلا به «اچ.‌ای. وی» و بیماران «ایدزی» در همه شهرستان‌های این استان، اما شهرستان‌های بوشهر و دشتستان بدلیل تعدد آزمایشگاه‌ها، مراکز مشاوره و جمعیتی در شناسایی مبتلایان و بیماران موفق‌تر عمل کرده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات جدی در زمینه «اچ.‌ای. وی» شناسایی مبتلایان است طوریکه نیمی از بیماران شناسایی نمی‌شوند و افراد نیز از بیماری خود آگاهی ندارند.

این مقام بهداشتی گفت: شمار زیادی از بمیاران شناسایی شده در استان بوشهر تحت درمان و ویروس آن‌ها کنترل شده است طوریکه برخی افراد مبتلا صاحب فرزند بدون بیمار نیز می‌شوند.

برجویی فرد تصریح کرد: با افزایش شناخت مردم نسبت به این بیماری و آگاهی خانواده‌ها به آسیب‌های اجتماعی و رفتار‌های پرخطر این بیماری نیز قابل کنترل و حتی ریشه کنی است.

وی با بیان اینکه فرد مبتلا به ایدز یک بیمار است و نباید انگ اجتماعی به آن زد افزود: برخی از افراد حتی از نحوه و انتقال بیماری خود نیز اطلاع ندارند که ضرورت اجرای طرح‌های غربالگری و شناسایی به موقع مبتلایان را دوچندان کرده است.

برجویی فرد یادآورشد: شعار روز جهانی ایدز ۱۴۰۲، ارتقا خدمات تشخیص «اچ. آی. وی» با مشارکت اجتماعی دستیابی به پوشش همگانی خدمات پیشگیری و تشخیص این بیمار است که در برنامه ملی استراتژیک کنترل آن ۲۳ سازمان و ارگان مسوولیت مشارکت دارند.

وی گفت: اگرچه به نظر می‌رسد شیوع «اچ.‌ای. وی» در کشور و به طبع آن استان بوشهر در جمعیت عمومی هنوز پایین باشد، اما بقا این امر در گرو استمرار خدمات پیشگیری در سطح وسیع است.

ایدز (AIDS)، نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) ایجاد می‌شود؛ اچ آی وی، یک نوع ویروس است که به سیستم ایمنی آسیب می‌رساند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر