پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
کد خبر: ۲۰۰۲۶۲۷
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۷

فکرشهر: تجارت نیوز نوشت: قانون ثبت اموال غیرمنقول روز گذشته در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد. بر اساس این قانون، از این پس تمامی معاملات باید با سند رسمی انجام شود. اما این قانون تا چه اندازه بر بازار تاثیرگذار است و چه کمکی می‌تواند بر عملکرد مشاوران املاک داشته باشد؟

مجمع تشخیص مصلحت نظام، به‌تازگی قانون ثبت اموال غیرمنقول را تصویب کرد و به این ترتیب دوره مبایعه‌نامه‌ها و قولنامه‌ها سرآمده و دیگر اعتباری نخواهند داشت. بر اساس این قانون، از آغاز اجرای مقررات جدید، تمامی معاملات باید با سند رسمی انجام شده و در سامانه‌ای که اداره ثبت اسناد اعلام می‌کند ثبت شود. در این بین البته، معامله‌گران فرصتی دو ساله دارند تا قولنامه خود را به سند تبدیل کنند.

برخی از کارشناسان هدف دولت از تصویب قانون جدید را اخذ مالیات در قالب مالیات بر عایدی سرمایه عنوان کرده‌اند. اما باید دید اجرای قانون ثبت اموال غیرمنقول چه تاثیراتی بر بازار مسکن خواهد داشت و تا چه اندازه می‌تواند به خروج از شرایط رکودی فعلی کمک کند؟

تاثیر قانون ثبت اموال غیرمنقول بر بازار مسکن

منصور غیبی، کارشناس حوزه مسکن در این زمینه به تجارت‌نیوز گفت: «اگر این قانون درست انجام شود به بازار مصرفی در حوزه اقتصاد مسکن کمک می‌کند یعنی بازار سوداگری و دلالی محدود می‌شود.»

او ادامه داد: «یک قانون خوب، بهتر از قوانین سطحی و خردی است که اکنون در حوزه مسکن و از سوی دولت مشاهده می‌شود. این قوانین کوچک، ناپخته و بدون مطالعه، به بازار شوک وارد می‌کند. من معتقد نیستم که این قانون جدید مجمع تشخصی مصلحت نظام شوک است، بلکه چتری حمایتی است برای کسانی که سرمایه‌گذاری می‌کنند و خریدی انجام می‌دهند.»

غیبی همچنین گفت: «در نتیجه باید از این طرح استقبال کرد. قانون ثبت اموال غیرمنقول در آینده می‌تواند به ملک، آپارتمان و زمین‌های دولتی نیز ورود پیدا کند و اجازه دهد تعدادی از ملک‌هایی که در دست دولت و مردم عادی از طریق این قولنامه وجود دارد و هنوز جواز ساخت به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد، شفاف‌سازی و وارد بازار مسکن شود.»

اعتباردهی به بنگاه‌های املاک

غیبی در مورد دیگر مزایای قانون ثبت اموال غیرمنقول توضیح داد: «از مزایای بعدی این قانون آن است که تعدادی از بنگاه‌های اقتصادی و مشاوران املاک ساماندهی اصولی می‌یابند، دارای هویت می‌شوند و از لحاظ جایگاه اجتماعی در موقعیت بهتری قرار می‌گیرند.»

وی افزود: «با این رفتار متوجه خواهیم شد نه‌تن‌ها مشاوران و بنگاه‌های اقتصادی حذف نمی‌شوند بلکه تقویت خواهند شد و بر اساس قوانین مصوب، فعالیت خود را انجام می‌دهند.»

شرط کارایی قانون ثبت اموال غیرمنقول

این کارشناس حوزه مسکن در مورد شریط به وقوع پیوستن مزایای قانون ثبت اموال غیرمنقول گفت: «شرط به وقوع پیوستن مزایایی که گفته شد به موقع و صحیح به اجرا در آمدن این قانون است. اینکه با هر اهمال و سستی ساخت سامانه به تعویق بیفتد و مسائلی نظیر مشکلات بین سازمانی شکل بگیرد مردم اعتماد خود را نسبت به قوانین از دست می‌دهند.»

او ادامه داد: «تن‌ها نگرانی که در این بین وجود دارد این است که این قانون با قوت اجرا نشود؛ در غیر این صورت نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت.»

سرنوشت پیش‌فروش واحد‌های مسکونی با قانون جدید

غیبی در مورد تاثیر قانون ثبت اموال غیرمنقول بر شرایط پیش‌فروش در کشور بیان کرد: «نکته دیگر این است که با اجرای قانون جدید، قانون پیش‌فروش و پیش‌خریدی که مردم معتقدند در جامعه باید شکل بگیرد، نهادینه شده و به غنا و رونق اقتصاد مسکن کمک کند.»

وی افزود: «همزمان نیز دولت می‌تواند فروش متری مسکن و ورود عملیاتی مسکن به بورس را شکل دهد تا سرمایه‌های خرد مرم نیز تجمیع شده و عطش بازار بخوابد.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر