پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در نشست با خبرنگاران مطرح کرد:
فکرشهر: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: برنامه سلامت خانواده که قبلا با نام پزشکی خانواده اجرا می‌شد در دست اجراست و پرونده الکترونیک و نسخه نویسی الکترونیک در دستور کار قرار گرفته است تا درمان افراد هدفمند شود...
کد خبر: ۲۰۰۲۶۳۹
سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹
فکرشهر

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: برنامه سلامت خانواده که قبلا با نام پزشکی خانواده اجرا می‌شد در دست اجراست و پرونده الکترونیک و نسخه نویسی الکترونیک در دستور کار قرار گرفته است تا درمان افراد هدفمند شود.

اجرای برنامه سلامت خانواده در ۵ شهر استان

به گزارش «فکرشهر»، «قاسم برجویی فرد»، امروز سه شنبه ۲۸ آذرماه ۱۴۰۲ ـ در نشست با خبرنگاران افزود: الان ۵ شهر استان شامل این طرح شده اند که تاکنون روند خوبی داشته، اما خب چالش‌هایی نیز وجود دارد که از آن‌ها می‌توان به کمبود مراکز سلامت و پزشک اشاره کرد.

وی ادامه داد: البته در برازجان که اولین شهرستانی بود که طرح آغاز شد، روند خوبی در حال انجام است و با توجه به اولویت‌هایی که وزارت خانه اعلام کرده، در حال اجرای طرح در شهر‌های مختلف استان هستیم و امیدواریم تا پایان سال این طرح در بوشهر نیز اجرا شود.

دکتر برجویی فرد اظهارداشت: تحقق پوشش همگانی سلامت، ارتقای سطح سلامت جامعه و افزایش دسترسی عادلانه از جمله اهداف طرح سلامت خانواده است تا دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی برای همه افراد با کمترین هزینه محقق شود.

وی گفت: مزایای برنامه سلامت خانواده، ارائه خدمات مراقبتی مستمر، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی توسط پزشک عمومی و متخصص و کاهش هزینه‌های درمان و بستری در بیمارستان است.

اجرای برنامه سلامت خانواده در ۵ شهر استان/ در استان بوشهر، حدود ۲۵۰ کودک سوتغذیه شدید و حدود ۱۲۰۰ کودک سوتغذیه دارند/ با شناسایی بیمار در طرح غربالگری، درمان رایگان می شود/ فشارخون و دیابت، بیماری‌هایی هستند که هزینه و مردم را می‌بلعند

فشارخون و دیابت، بیماری‌هایی هستند که هزینه و مردم را می‌بلعند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان داشت: در اجرای طرح سلامت خانواده در استان بوشهر، باید ۱۳۴ پایگاه سلامت، ۱۳۸ پزشک عمومی جدید و ۱۹۸ مراقب سلامت و ماما جدید به کار گرفته شود تا حدود ۷۸۰ هزار نفر جمعیت را تحت پوشش قرار دهد؛ به طور مثال، در برازجان باید ۴۱ پایگاه سلامت وجود داشته باشد که از این تعداد ۲۹ پایگاه تاکنون ایجاد شده است.

دکتر برجویی فرد گفت: دو بیماری فشارخون و دیابت، بیماری‌هایی هستند که از نظر درمان و بیماری هزینه و مردم را می‌بلعند و حدود ۷۰ درصد هزینه درمان کشور صرف این دو بیماری می‌شود.

وی ادامه داد: طرح پویش ملی سلامت را در شرایطی آغاز کرده ایم که علی رغم حجم بالایی که دارد، طرح بسیار ارزشمندی است و عدالت در سلامت را در بر می‌گیرد و افراد بالای ۱۸ سال و زنان باردار در تمام سنین را شامل می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهارداشت: استان بوشهر، پیشرو در این طرح است و امیدواریم که با اطلاع رسانی و پوشش دادن جمعیتی بیشتر از افراد استان بتوانیم به استان‌های صدر برسیم.

وی افزود: برای پوشش بیشتر جمعیت در این طرح، سامانه‌ای نیز برای این امر در نظر گرفته شده که افراد می‌توانند فشارخون خود را در خانه گرفته و در سامانه بارگذاری کنند تا نیازی به حضور در مراکز بهداشتی درمانی نباشد و تاکنون ۴۵۵۶۶۸ نفر غربالگری شده اند.

با شناسایی بیمار در طرح غربالگری، درمان رایگان می شود

برجویی فرد ادامه داد: افرادی که در این طرح شناسایی شده و به پزشک و آزمایشگاه ارجاع داده می‌شوند، تمامی مراحل درمان آن‌ها رایگان خواهد بود و تاکنون، ۴۲۰۹ نفر فشار خون و ۱۷۴۲ نفر مشکوک به دیابت شناسایی شده اند.

این مسوول افزود: شهرستان‌های تنگستان، دشتستان و دشتی به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم در بیشترین تعداد افراد غربالگری شده در این پویش قرار دارند و میانگین استان، ۶۴ درصد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در ادامه، به «پویش بر مدار سلامت» اشاره کرد و گفت: پویش بر مدار سلامت، دیگر طرحی است که در حال اجراست و از سال گذشته که آغاز شده چندین خانه بهداشت افتتاح شده و در هفته‌های آینده، هر هفته یک مرکز بهداشتی افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: در شهر‌های کوچک و روستاها، شورا و شهرداری و دهیاری خیلی در احداث مراکز بهداشتی درمانی کمک می‌کنند، اما متاسفانه در شهر‌های بزرگ کم‌تر شاهد کمک مسوولین شهر برای احداث هستیم.

برجویی فرد افزود: یکی دو مورد مرکز را فاکتور بگیریم که کار‌های آن‌ها هم در حال انجام است، در دشتستان، با احداث مراکز جدید، ساختمان تمامی مراکز ما عمری کمتر از ۱۰ سال خواهند داشت.

اجرای برنامه سلامت خانواده در ۵ شهر استان/ در استان بوشهر، حدود ۲۵۰ کودک سوتغذیه شدید و حدود ۱۲۰۰ کودک سوتغذیه دارند/ با شناسایی بیمار در طرح غربالگری، درمان رایگان می شود/ فشارخون و دیابت، بیماری‌هایی هستند که هزینه و مردم را می‌بلعند

در استان بوشهر، حدود ۲۵۰ کودک سوتغذیه شدید و حدود ۱۲۰۰ کودک سوتغذیه دارند

وی گفت: متاسفانه در استان، حدود ۲۵۰ کودک سوتغذیه شدید داریم و حدود ۱۲۰۰ کودک داریم که سوتغذیه دارند و در دولت سیزدهم با تعاملی که بین وزارت بهداشت و وزارت رفاه برقرار شد، اسامی را به دولت داده ایم و تاکنون برای حدود ۶۵۰ نفر از این کودکان ماهیانه بین یک میلیون تا ۶۰۰ هزار تومان به حساب خود شخص واریز می‌شود.

برجویی فرد افزود: ممکن است کودکانی دچار سوتغذیه باشند که تا به حال شناسایی نشده اند؛ این کودکان به ما معرفی شوند تا از سال آینده کمک‌های مالی به آن‌ها نیز انجام شود؛ همچنین در حال پیگیری برای تخصیص بودجه‌ای برای موارد درمانی و مصرف مکمل برای این کودکان هستیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر